Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor

En vandring i Sarek den här tiden på sommaren kan medföra en del svårigheter. Mycket klokt har redan sagts.
Som Swift påpekade så är det inte att rekommendera att försöka ta vägen via Stour Skoarkki. Jag skulle inte ens välja den vägen senare på säsongen pga branterna, och definitivt inte nu.

Gå ner i Rapadalen och upp den höga vägen som Swift rekommenderade. Det är dock lätt att hamna i snårig björk och vide i Rapadalen ... vet jag av alltför stor erfarenhet.
Kontrasten mellan den frodiga täta grönskan í Rapadalen som nästan för tankarna till regnskog och kalfjället är intressant och bör upplevas.

Jag kan rekommendera en riktigt bra artikel av Hans Fowwe Fowelin här på Utsidan - https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm - Matnyttig info för just denna sträcka från Skårkistugan till Skierfe, från Rapadelen och upp den höga vägen.

Go tur!
 
1. Mellan Svine och Sitojaurestugorna kan du ro helt gratis. Här ska finnas tre båtar, och minst en måste alltid finnas vid varje ändpunkt. Har du tur så ligger det två båtar när du kommer, annars måste du ro iväg och hämta en båt som du tar på släp. Det är rätt långt att ro och lite strömt tror jag också. Ett alternativ är förstås att tålmodigt vänta tills det kommer någon från andra hållet. De flesta här väljer dock att beställa skjuts med motorbåt.

2 och 3. Från Rinim tar man sig genom Basstavagge eller med båtskjuts till Sitojaurestugorna (alt. Ribaluokta). Man kan också be om skjuts över Sitoälven enbart. Jag tror man måste beställa båtskjuts i förväg för att vara säker (Kuhmunen eller snarlikt namn). Med hänsyn till snö- och vattenmängderna kommande vecka är en färd genom Basstavagge osäker.

4. Den rutt som föreslås av smux är fullt rimlig och kan rekommenderas. Glöm dock alternativet att klättra över Stuor Skoarkki, svårt och farligt med nu rådande snöförhållanden. Gå i stället ner till älven, vada Alep Vassijåhkå och gå sen upp på fjället - det som brukar kallas den övre vägen till Rapadalen. Lulep Vassijåhkå vadar du långt upp.

Lycka till önskar Pelle

Det är helt absurt vad mycket detaljerad Sarek kunskap det finns här på utsidan. Finns det Sarek-info paketerat i ett vettigt format någonstans eller måste man läsa de böcker som beskriver olika leder och söka runt på utsidan?

Jag skulle vilja ha en karta där man kan klicka runt på olika delar av området, se kommentarer om olika möjliga och omöjliga vad, beskrivningar och bilder på hur terrängen faktiskt ser ut. Se turförslag vår och sommar. Samla alla olika namn! (herregud idag måste jag ju söka på minst tre olika stavningsvarianter för att hitta rätt)

Här på utsidan finns all kunskap, är det inte någon som kan sy ihop något på datorn? Jag kan bidra med en liten hög hundralappar och vara ivrig användare. :)

Jag tycker det är även fint att låta "Europas sista vildmark" vara lite spännande och inte samla alla foton, videos och informationer som finns på ett portal.

De som känner önskemålet att vandra på 100% planlagt fartväg blir kanske gladare på en markerad vandringsled.

Hur man än ser på Sarek, så är området ofattbart stort. Då och då dör vandrare i Sarek. Det finns ingen eller mycket begränsad mobiltäckning och man måste alltid ha reservplaner och reservdagar. En sarekvandring är ingen spontangrej. En av tjusningarna är just att själva Sarek ligger mer än en dagsmarsch bort var man än startar.
Många bekräftelser på detta får man genom att läsa de vandringsberättelser som finns här på utsidan. De är innehållsrika och informativa.
Lycka till!

Om du har Facebook kan du gå in på Saltoluokta Fjällstations sida, de har lagt ut färska rapporter om snöläge i Sarek.

Bla a står det vilka leder vandrare har vänt på nyligen pga för mycket snö och att Skarja bron ska försökas att sättas på plats under denna vecka.

För övrigt finns ingen bättre sammanfattande information att hämta än Grundstens bok om Sarek. På tur i Sarek tror jag den heter.

Även om marken är gåbar så är en del av jokkarna nog inte vadningsbara. Men kolla på Saltos Facebooksida.

En vandring i Sarek den här tiden på sommaren kan medföra en del svårigheter. Mycket klokt har redan sagts.
Som Swift påpekade så är det inte att rekommendera att försöka ta vägen via Stour Skoarkki. Jag skulle inte ens välja den vägen senare på säsongen pga branterna, och definitivt inte nu.

Gå ner i Rapadalen och upp den höga vägen som Swift rekommenderade. Det är dock lätt att hamna i snårig björk och vide i Rapadalen ... vet jag av alltför stor erfarenhet.
Kontrasten mellan den frodiga täta grönskan í Rapadalen som nästan för tankarna till regnskog och kalfjället är intressant och bör upplevas.

Jag kan rekommendera en riktigt bra artikel av Hans Fowwe Fowelin här på Utsidan - https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm - Matnyttig info för just denna sträcka från Skårkistugan till Skierfe, från Rapadelen och upp den höga vägen.

Go tur!

Återigen kan jag inte nog tacka er, är väldigt ödmjuk för all viktig info och för alla tips. Håller helt och hållet med om att en wiki-funktion där viktig information rörande ett område automatiskt dyker upp, knutet till forumtrådar etc hade varit fantastisk. Samtidigt håller jag lika mycket med om den andemening som delats, dvs att Sarek bör respekteras och ses som det fria landområde som utgör grunden för allas olika färdvägar. Att inga officiella leder markerats ut bör likaledes respekteras. Enda anledningen till informationen jag sökt är att rutten, hur spektakulär jag än önskar den vara, inte på något sätt ska vara dumdristig eller farlig. Återigen är jag oerhört tacksam för allas inlägg, det betyder mycket!

Med hänsyn till all information har jag gjort om min rutt och här velat vara noga i alla krokar och böjar. Jag har även lagt in en toppbestigning på Voujnestjåkkå. I detta nu, då vandringen verkligen börjar närma sig, funderar jag framförallt på:

1) Är det någon av vägvalen/felaktiga dragningar norr/söder om älvar etc som bör justeras lite? Eller med tanke på vide och liknande - bör vägarna ändras lite åt något håll, eller ser det i det stora hela rimligt ut?

2) Ni som har erfarenhet av dessa områden och känner till särskilt värda områden att besöka eller se, eller favoritplatser att sätta upp tält och liknande på, eller annars väl värda dagsturer till näraliggande sådana punkter - säg jättegärna till. Jag gör mer än gärna mindre tillfälliga avvikelser för att se dessa platser!

Den uppdaterade dragningen kan ni se genom att klicka här.
 
Nu ser din planering mer realistisk ut och blir förhoppningsvis en vacker och minnesrik tur. En viss tveksamhet har jag dock för dina planerade toppturer, främst kopplat till den tidiga säsongen och risken för kvarvarande snö där du måste bilda dig en uppfattning på plats var det är riskfritt och säkert att gå och när du skall avstå. Tänk säkerhet hela tiden och undvik risker.
Om du skippar Voujnesstjåkkhå är den vanligaste vägen söder om Gukkesvaggebron att gå upp mellan Voujnesvárásj och Voujnesskáddje. Ser brant ut när du kommer från norr, men det finns en stig upp.
Vill även mana till försiktighet vid passage av Tjåggnårisjåhkkå som även under högsommaren är ett svårt och utmanande vad. Möjligen kan snöbryggan ligga kvar så här tidigt, men var försiktig på bärigheten. Är du minsta tveksam så är det säkrast att vada jokken nere i dalen vid Rapaätno.
 
Avsluta inte i Suorva

Är avis! Vandrade många av de där delarna förra sommaren.

Har skummat igenom tråden men tror ingen sagt avsluta inte i Suorva! I jämförelse med Salto fjällstation där du varmt välkomas av mat och dryck, bastu (!), mys osv. kommer du bittert ångra att behöva avsluta vandringen på en skrotig grusplan vid en ful damm. Behöva sitta på landsvägen och vänta på bussen blöt, kall och hungrig är inte att rekommendera som avslutning på en så fin vandring.

Håller med tidigare tipsare om att inte vika av söderut vid Nienndo, utan passera bron över Guhkes och över passed vid Vuojnesvarasj (wow vad vackert! Tänk Österrike). Sedan runda sjön Bierik och ha en basläger nere vid Pielaslätten, där kan du göra dagsturerna till Svarta Spetsen och Låddebakte.
 
Många har sagt

Planen ser helt klart mer realistisk ut. Men, utan att låta dryg här, är det ingen promenad i parken. Det är mycket snö kvar på sina ställen, och akta dig ordentligt med de toppturerna du ska göra.

Flera vana vandrare/äventyrare/nördar har fått ta hand om panikslagna människor i Sarek. Jag har själv fått övertala människor att vända då de trott att båtar fortfarande gått osv. Det försvinner människor, som någon skrev, ofta. Det KAN vara en tuff utmaning även för vana vandrare om man alltid gått ledat.

Jag själv var dumdristig i mina yngre år och har vadat onödiga och på tok för farliga vad i Sarek, när man bara kan ta det lugnt och ta vadet på morgonen istället/välja annat ställe.

Lycka till och ta det försiktigt, om du tvekar på om det är för farligt att vada eller gå på glaciärer eller inte- då är det för farligt.

Gubbförklaring klar.
 
Ville bara tacka alla som delat med sig av tips och förslag. Oerhört tacksam för detta, och turen blev riktigt härlig! Dock väldigt blött då det var lite tidigt på säsongen.

Ett allmänt råd till de som väljer vägen in i Sarek via Sourva är att det kan vara ett rent helsike om det är första gången man går in via denna entré. Sourva bör inte på något vis ses som någon form av mysig genväg rakt in i Sarek, utan snarare som en svårnavigerad, snårig terräng med enorma mängder ris och sly om man råkar gå lite fel (vilket man gör). Terrängen är dessutom rejält vattensjuk, så räkna med att vandra runt blöt om fötterna resten av dagen. Lavinen som har fällt en hel del av björkarna gör inte vägvalen lättare. För mig var Sourva ett väldigt jobbigt parti, kanske i synnerhet då det utöver att vara en genomblöt labyrint även blåste 12 sekundmeter dagen då det begav sig. Kommer nog se över alternativa startpunkter framöver. Om det råkar vara så att någon sitter på ett gps-spår med en lyckad rutt genom träskmarkerna just i Sourva vore det ovärderligt för alla andra som för första gången utgår därifrån. Någon som sitter på ett sådant? Själv sökte jag höjd tidigt och hamnade till slut på ca 780 meter, men detta först efter ett timalångt kämpande i otroligt blöt och svårgenomkomlig terräng med flöden och sankmark blandat med tätt, snårigt ris. Många partier med så att säga ett steg framåt och två bakåt. Men resten av visiten var fantastisk. Återigen är jag så tacksam för alla tips jag fått inför vandringen - stort stort tack!
 
Jag har inte startat där, men avslutat i Sourva. Min livs värsta vandring, feber, halsinfektion och regn/dimma i tre dygn :/! Men hade turen att hitta en stig efter ett lyckosamt vad, en stig som tog mig hela vägen ner utan missöden. Kommer man fel från början så kan det nog bli knivigt på vägen upp...men hur gick det när du gick ut där?
 
Jag har inte startat där, men avslutat i Sourva. Min livs värsta vandring, feber, halsinfektion och regn/dimma i tre dygn :/! Men hade turen att hitta en stig efter ett lyckosamt vad, en stig som tog mig hela vägen ner utan missöden. Kommer man fel från början så kan det nog bli knivigt på vägen upp...men hur gick det när du gick ut där?

Oj, det lät inte kul alls! Förutom delen med febern och halsinfektionen var den överhängande känslan ungefär densamma för mig gällande Sourva. Sur-Vánn borde det kanske heta, för genomsurt och svårgenomkomligt var det. Hemskt område att ta sig genom de timmar man snurrar runt där i förtvivlan. Skönt att du hittade ut söderifrån. Min räddning var att helt enkelt kontinuerligt justera färdriktningen längs den tilltänkta "stigen" samtidigt som jag snabbt tog höjd. Jag skriver här "stigen", som för förstagångsvandrare verkligen bör skrivas ut inom citationstecken. För det lilla som påminner om en stig tar mycket snabbt slut och man möts av träsk, vide, ris, decimeterdjupt vatten som man sjunker ned i genom mossan och en labyrint av ogenomkomlig terräng. Till slut och efter att ha behövt vända och ta andra vägar flera gånger var jag så leds på att söka lämpligaste väg att jag tvingades till att traska rakt genom alla hemska passager med genomsur mark, dränkt i vatten och fylld med tätt, snårigt vide i krånglig terräng. Det enda man bör tänka när man går söderut är att ta höjd omgående - så snart det bara går. Är det blött på stigen efter rengärdena så bör man med fördel sikta på höjdkurvorna kring 800-850. De vattensjuka markerna längre ner är alldeles fruktansvärda - de blev en hemsk upplevelse, särskilt detta år med den sena smältningen och allt.
 
gick där förra året och mötte folk som vänt för att de inte orkade passera genom myggsvärmar och träskmarker, men själv tycker jag inte att det var så farligt. Nån timma så var man igenom och uppe på kalfjället. Visst var man blöt om fötterna, men det hade jag räknat med iom meshdojor/trailskor.

Följde du de orangea plastmarkeringarna som hänger på träden före rengärdet och en bit upp längs skoterleden över "broarna" och det?
 
gick där förra året och mötte folk som vänt för att de inte orkade passera genom myggsvärmar och träskmarker, men själv tycker jag inte att det var så farligt. Nån timma så var man igenom och uppe på kalfjället. Visst var man blöt om fötterna, men det hade jag räknat med iom meshdojor/trailskor.

Följde du de orangea plastmarkeringarna som hänger på träden före rengärdet och en bit upp längs skoterleden över "broarna" och det?

Har för mig att jag minns markeringarna, men följde mer det som fortfarande gick att urskilja som stig. Tills dess att den tynade bort och man befann sig i rena träskmarker med mängder av sly och fallna träd. När man från Sourva och söderut mot parken känns det som stigarna upphör kort efter ett sista vägskäl där man kan gå höger-uppåt eller rakt fram. Ungefär här startar mardrömmen. Jag kan tänka mig att otroligt mycket hänger på att råka gå den "mest lämpliga" vägen. Råkar du kanske ha ett gpx-spår på en lyckad rutt genom detta parti söder om Sourva?
 
Surva snabb och lätt start

om man ser till att inte lämna rengärdan förrän man hittat den markerade skoterleden. Ämnet har behandlats flera gånger. Har startat 4 gånger i Suorva.
3h stig och sedan lättgången hed till tältplats vid Njavvejåkka och sedan en lång lättgången dag till västra delen av Pielaslätten.
 
om man ser till att inte lämna rengärdan förrän man hittat den markerade skoterleden. Ämnet har behandlats flera gånger. Har startat 4 gånger i Suorva.
3h stig och sedan lättgången hed till tältplats vid Njavvejåkka och sedan en lång lättgången dag till västra delen av Pielaslätten.

Skulle det vara möjligt att se sträckan utritad? Det är lite svårt att få en uppfattning om dragningen. Och rengärdena passerar man väl långt innan stigarna söderut tar vid? Tror lättaste vore att se dragningen på karta om det skulle vara möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
linus.holmqvist 2 nätters vandring nästa söndag (19aug)... Tips? Fjällvandring 3
bernekorn Saltfjellet nästa vecka, för blött? Fjällvandring 2
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
diHib Dax att börja planera nästa års färd Fjällvandring 8
Napoleon Sarek nästa vecka? Väderprognosen ser inte bra ut... Fjällvandring 11
lannestedt86 Vandra nästa helg. Fjällvandring 11
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Ruskväder i fjällkedjan nästa vecka.. Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Jämtland nästa helg (21/9 - 24/9) ? Fjällvandring 6
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
lökarn Vandring nästa vecka Fjällvandring 5
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
petsu97 Sarek nästa mål? Fjällvandring 7
MoFF Padjelanta nästa! Fjällvandring 6
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
werran Vandring vecka 20 - 2019 Fjällvandring 3
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Joakim Ambrosson Vandring v29-32, 1 vecka Fjällvandring 4
Mansson Grövelsjön vecka 38 Fjällvandring 0
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
bernekorn Dovre fjell - vandring om en vecka Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...