Sarek v 29

Tidsbrist

vad jag förstod så hade de 7 dagar på sig inkl resan från Sthlm... det ger max 5 fem vandringsdagar, mycket snävt för att ge sig in i centrala Sarek, och dessutom där det ingår rätt krävande inslag. Finns alltså inga marginaler för dåligt väder tex.. Luotalako i dimma är ingen höjdare.......
Med så ont om tid föreslår jag en tur tex, Salto-Sito-Pastavagge- Pierikjaure och sen ned mot Suorva, eller gena från Niento till Pietsaure och åter till Salto.
Känner man att man har tid osv kan man ta en liten avstickare ned i övre delen av Rapadalen.

Jag är ju som framgår av andra trådar lite sjukligt intresserad av säkerhet osv....

Tidsbrist

Snabbaste sättet att ta sig in i Sarek torde vara att kliva av tåget vid Murjek och ta Kvikkjokkbussen till Tjåmotis därefter och åka gammal domänverksfolkvagn med Skarin till Sitoätnobron. Därefter vandring på vägen ca 10 km till Laitaures östände. Därifrån båt med Länhta via Aktse upp genom Rapasdeltat. Då står man vid foten av Nammatj ca kl 7 på kvällen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
hm... alla dessa alternativ...
Tror vi enats om att glaciärvandring är överkurs.
Vi funderar vidare. Tack för alla synpunkter.
Återkommer med nytt förslag.

Mickemicke; sa:
Ett annat förslag jag hittade i en gammal länk här:

"Flyg till från Kvikkjokk till Tarralouppalstugorna och gå via Sarvesvagge in över Louttolakho, vidare över Pårteglaciären och sedan via Påreks sameviste till Kvikkjokk. Med raska steg tar det inte mer än 5 dagar."

Jag vet att jag rekommenderade det här alternativet nyss... men jag tycker - av säkerhetsskäl bl a - att man ska undvika turer som KRÄVER "raska steg" för att hinna med tidsschemat.

HåkanF
[Ändrat av MAJJEN 2007-07-07 kl 10:26]

Jag håller med dig. Säkerhetsmarginal är A och O.

(Förresten har vi nu från måndag eftermiddag till söndag eftermiddag på oss, vilket blir 6 dar, men är ändå osäker på en tur som kräver glaciärvandring för att komma fram...)

Fortsättning följer...

Tarreluobbal- Njåtsos-Kvikkjokk

Flyg till Tarreluobbal och sen gå Njåtsos gjorde vi på 4 övernattningar.
Då var det enkla låga vad.
Nu är det nog högre vattenstånd.
Annars en mycket fin "lagom-lång tur".

Sista förslaget....

Nu flyger vi till Tarraluopal som tänkt men går in mot sjöarna och ner vid Njoatsosvagge, följer sommarleden till Pårek och sist till Kvikkjokk. På så sätt unviker vi glaciärvandring och borde ändå hinna en dagstur upp på Luohttolahko,..

Vad tros?

Bör hinnas

Nu flyger vi till Tarraluopal som tänkt men går in mot sjöarna och ner vid Njoatsosvagge, följer sommarleden till Pårek och sist till Kvikkjokk. På så sätt unviker vi glaciärvandring och borde ändå hinna en dagstur upp på Luohttolahko,..

Vad tros?

Exakt så var vår tur,kvällspromenad upp på Luottolako,men sen från Säkok valde vi en djäkligare väg ned mot Änok,så det är mycket bättre att färdas den vanliga stigen över Pårek-Tata

Rapport kommer

Ska bara säga att vår tur blev fantastisk. Inte som vi tänkt på många sätt men ändå grymt bra. Både väder, mygg, vad, packning och orientering bjöd på motstånd men mindre än vi ställt in oss på. Ingen topptur hanns med men som förstagångstur i Sarek kände vi oss helt nöjda att vi tog oss igenom allt helskinnade.

Ska skriva ihop en liten dagbok och försöka få med ett par bilder.

Kan även berätta att paret som brukar sälja fisk och bröd i Pårekvistet torde vara på plats nu...

MvH

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips