Sarek tips

Hej,
Jag och min vän ska för första gången fjällvandra och det blir Sarek. Vi ska upp med bilen och tänkte vandra i 4-5 dagar där vi går upp på Skierffe. Vi skulle behöva lite tips och förslag på en slinga som vi kan gå? Kanske någon mer erfaren som har varit däruppe kan hjälpa till :)
 
Senast ändrad:
Om ni inte har tidigare vana av fjällvandring och speciellt utanför led med de svårigheter och utmaningar det innebär rekommenderar jag att ni ställer bilen vid Kebnats (Saltoluolta) och går Kungsleden ToR till Skierfe och tillbaka. Det är vad ni hinner på den tiden.
En annan möjlighet är att ställa bilen vid Sitoälvbron och gå ToR Skierfe, något kortare tur än i första alternativet.
 
Hej,

Jag tror du kommer få bättre svar om du beskriver lite mer vad ni tänker er. Är det besök på Skierfe klippan som ni ser mest fram emot? Hur långt känner ni er trygga att gå med packning varje dag? Har ni någonsin vadat en större bäck?

För precis som smux påpekar är Sareks nationalpark en ganska tuff utmaning om man inte har någon tidigare erfarenhet. Och ska man dessutom klara av att gå både genom Sarek samt besöka Skierfe klippan på 4-5 dagar kommer ni landa på en 22-27 km per dag i medel beroende på rutt, vilket är betydligt längre än de flesta vandrar i Sarek.

Ett tips för att få lite mer kött på benen är att besöka närmaste bibliotek och låna någon guide bok, t.ex Claes Grundstens.

/ Stefan
 
Har ni begränsad erfarenhet av att vara ute under flera dagar, och saknar erfarenhet av fjällmiljö helt och hållet, kan det vara skönt att hålla sig till en led.
Att gå utanför led innebär helt andra påfrestningar. Fysiskt, men framför allt psykiskt.

4-5 dagar är också nog så kort för att göra en slinga i det område ni önskar, om man inte är beredd att gå väldigt långt varje dag.

Jag skulle rekommendera att ni utgår från Saltoluokta. Efter två dagar är ni framme vid Skierfe. Lägg den tredje dagen på att bestiga Skierfe och gå sedan tillbaka till Saltoluokta.
Om ni anlände med buss till Saltoluokta kan ni även välja att fortsätta kungsleden söderut, så att ni kommer i mål i Kvikkjokk.
Men jag skulle nog räkna med 5-6 dagar för detta, och det är aldrig fel att ha en dag extra. Det är ett par båttransporter med tider som ska passas, eller tid som ska läggas på rodd.

Kan ni inte lägga så mycket tid hade jag rekommenderat att ni tar er med bil till parkeringen norr om Tjåmotis. Därifrån är det ca 16 km till Aktse. Den första milen skall enligt uppgift gå att cykla om man vill.
Tjåmotis-Skierfe-Tjåmotis tar då 3 dagar, så ni kan välja att stanna kvar och utforska området kring aktse i någon dag eller två om ni vill.
 
Gissar att TS tänker att allt där upp är Sarek och att de inte tänkt vandra genom hela parken som ju börjar först vid Skierffe ungefär. på 4-5 dar hinner man klippan och se lite rapadal om man börjar vid Aktse/Tjåmotis. att vandra från Salto blir lång halvtrist transportsträcka innan man når Sarek och Skierffe, så det skulle jag inte göra.
 
Som påpekts är tiden lite kort för en rundvandring i Sarek, men det är alldeles tillräckligt för att nå Skierffe och få fantastiska vyer över Sarek.
Jag brukar rätt ofta göra dagsturer eller kortare övernattningsturer från Sitoälvsbron när jag känner att jag vill komma ut och få lite fjällvyer. Från Sitoälvsbron är det 10 km till båtlänningen, jag brukar cykla vilket tar en halvtimma ungefär. Vandrar man så räkna med 2ish timmar. Vid båtlänningen kan man antingen ta båtskjuts, eller vandra de sista 7 km till Aktse. Om ni är nya, så rekommenderar jag att vandra. Sträckan går mestadels genom fin fjällnära skog innan det öppnar upp sig vid Aktse och man har Rapadalen framför sig. Om jag ska till Skierffe brukar jag passera förbi Aktse och tälta vid Aktsegállo, niostenen som ligger en bit efter stigen mot Skierffe, när man tagit höjd. Det är fantastiskt fint med fina vyer mot Rapadalen, Skierffe och avlägsna sarekfjäll. Sträckan Aktse - Skierffe är lite drygt 7 km med rätt många höjdmetrar så jag tycker det är skönt att "ta höjd", annars kan man ju sova i Aktse också.
Sen går det ju att exempelvis göra en liten svängom på högplatån och runda Bassooajvve medsols mot norr och ta sikte mot Kungsleden och antingen gå över platån Gidátjårro som är fin och lättgången, eller gå norrut en bit och sedan skråa i östlig riktning under klippan Mártevárásj förbi en renhage så kommer man sedan till en fyrhjulingsväg (som går till vistet Tjåhke). Hela den här sidan är riktigt fin med fina vyer mot Sitojaure och gott om tältplatser. Man har också fina vyer mot Ultevis. 18-19 juni förra året stack jag ut en natt hit för att fota midnattssolen, en fantastisk kväll/natt! Fyrhjulingsvägen är lätt att följa och när man rundar Nuortoajvásj så slingrar den sig ner genom riktigt fin skog. Den kommer sedan ut strax innan båtlänningen.
En sån runda tror jag blir alldeles lagom som första vandring. Det kommer vara mestadels lättvandrat och lättorienterat, och ni kommer få fina vyer in mot Sarek. Första 10 km från parkeringen vid Sitoälvsbron är dock kanske inte jättespännande, men eftersom det är första gången så tror jag ändå ni kommer tycka att det är speciellt. Rätt snart börjar man ju kunna skymta Skierffe och man går genom fin skog med urskogskaraktär (som är en del av Ultevis fjällurskogs naturreservat).
Ett tips är att inte planera så långa dagsetapper, och att ta er tid att stanna till och njuta av vyerna och insup atmosfären av att vara i ett världsarv (just den här delen är också marker för Sirges sameby).

Några bilder:
Skierffe_DavidBjorken.jpg

Vy från Aktsegállo

21248558_10155828534206564_5157446801963267647_o.jpeg

Uppe på platån Gidátjårro. Väldigt lättvandrad hed. Skierffe i fjärran.

21246410_10155828534161564_464063299923806938_o.jpeg

Vy mot norr, Sitojaure
Sito-6593.jpg

Sito-7121.jpg

Natten mellan 18-19 juni 2020
 
Hej,
Jag och min vän ska för första gången fjällvandra och det blir Sarek. Vi ska upp med bilen och tänkte vandra i 4-5 dagar där vi går upp på Skierffe. Vi skulle behöva lite tips och förslag på en slinga som vi kan gå? Kanske någon mer erfaren som har varit däruppe kan hjälpa till :)

Tar ni bilen ska ni åka till Sitoälvsbron. Parkera där sedan gå en dag till Aktse. Tälta utanför eller bo i stugan. Sedan en dagstur upp och ner för Skierfe. Perfekt smakprov för nybörjaren. Vill man inte gå hela vägen till Aktse kan man pröjsa för båt sista vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
oskarlin Tips på nya rutter i Sarek Fjällvandring 7
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
JDW Sarek tips Fjällvandring 2
Dolma08 Fjällvandring i Sarek, tips & sällskap? Fjällvandring 15
samppa89 Tips för kungsleden och sarek, tack Fjällvandring 1
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
Nordbjörn Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes! Fjällvandring 4
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
cnygardh Solotur i Sarek, tips önskas! Fjällvandring 16
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
Perjos Tips på bra vandringsled i Sarek? Fjällvandring 12
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
b1ff Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes Fjällvandring 14
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
nicko Sarek tips.. Fjällvandring 1
Aktuella Sarek-tips Fjällvandring 0
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.