Sarek, planering. Tips & Råd?

Sitter och spanar mot Sarek, som många andra också gör. Vad tror ni om denna preliminära plan? Ser det vettigt ut? Planen är sensommar

Tanken är att lämna bilen vid Sitoälvsbron och vandra in till Aktse för att morgonen efter åka båt till Nammasj där "leden" börjar.

Initiellt är tanken att med en eventuell natts tältning nå sjön på höjden bakom Låddebakte där två nätter tas, med möjlighet för utforskning och topptur under heldagen. Sedan bege sig samma väg tillbaka men på högvägen via gamla renstugan, gierdo, skierfe och sedan aktse.

Tältplats ovanför renstugan samt nedanför Gierdo.

Totalt 5-6 nätter. Är detta rimligt? Förutsätter självklart att vädret tillåter höga vägen.

Nog för att det kan va kul att se Rapadalen, men fram och tillbaka låter trist. Den dalen gör sig bäst från ovan tycker jag. Inte så kul att vandra i den. jag hade sökt mig lite andra vägar istället.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är Basstavagge till rinim ett alternativ? och båt därifrån.

Läste mig till att högvägen kunde vara något svårnavigerad om man kommer från öst, men det kanske inte är några problem?

Ja, Basstavagge kunde ju va ett alternativ. Kanske först mot Aktse, sen upp till Skierffe och därifrån sen norrut mot Rinim och sen Bastavagge och sen Låddebakte/Snavvavagge och rapadalen tillbaka. Vet doch inte hur det går att ta sig ner från fjället mot Rinim, men nånstans borde det väl gå.

Nog för att det kan va kul att se Rapadalen, men fram och tillbaka låter trist. Den dalen gör sig bäst från ovan tycker jag. Inte så kul att vandra i den. jag hade sökt mig lite andra vägar istället.
Jag har vandrat i södra Rapadalen och säger med bestämdhet att det var kul att vandra i den. Hörru @pooll , har DU vandrat i den? Jag bara undrar.

Jaha Totteman och? Vad menar du egentligen - måste man tycka som du för att det ska va godkänt eller?
Nä, men detta är ett forum och du kunde motivera varför du inte tycker det var kul.
Är det för mycket begärt?
Jag tyckte att det var fantastiskt vackert att vandra obanat i Rapadslen.

Om du går in i Sarek norrifrån kan du parkera och ta bussen för att slippa vandra tillbaka. Och lägg gärna på ett par dagar då får du se mycket mer.
Jo, alltid roligt att vara ute längre. Men packningen blir också tyngre, tror 5,6 dagar i sarek blir ganska lagom denna gång. Då räknar jag tid med utgångspunkt Aktse

Jag har också lite svårt att tro att man skulle bli "less" på utsikten i Rapadalen? Tänker också att det blir ganska olika känslor utsiktsmässigt nere i deltat vs uppe på höga leden. I min originella plan är det ca 10-15km som är same same.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips