Sarek Nasjonalpark!

Lasse Nilsson; sa:
Stämmer det att det går båt till Hellemobotn? Vad jag har hört så stopppar båten inte i Hellemobotn längre."
I sommras gick båten två ggr /dag.
[/QUOTE]
Jag funderar själv på att avsluta en tur i Hellemobotn i sommar så jag är mycket intresserad av att få reda på mer info. Kan man till exempel ordna privat båt från Hellemobotn?
[/QUOTE]

Førutsatt att några av de sommarboende är där då så går det nog att ordna. Har du otur och inte ordnat det på førhand kan du få vänta en vecka... (troligen inget problem under høgsommaren).

[/QUOTE]
När det är norrmän på tråden passar jag på att fråga:
Finns det någon bok som beskriver vandring i det norska området norr om byn Sulitjelma upp till ca Hellemobotn (området väster om Padjelanta nationalpark i Svergie)?"
Lasse
[/QUOTE]

Jag är inflyttad, men det kanskje er greit? Jo jag gick från Sulitjelma till Hellemobottn i sommras. Mkt fint men jag gick øster om Padjelantas stora insjøar. Se här før en beskrivning av turen väster om sjøarna. Verkar inte vara ngt att rekomendera en bløt sommar...
http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=1593&highlight=hellemobottn

God Tur!
 
Nu är jag inte någon norrmann, men jag tar mig ändå friheten att svara på Lasses fråga om böcker för Sulitelma-Hellemobotn och kajakuthyrare.

Vill du ha en smidig guide att ha i benfickan är det den här som gäller:
http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=2995&fo_id=
Den får du lättast tag i genom att bli medlem i norska turistföreningen. Täcker vandringslederna vid norsk-svenska gränsen i det aktuella området.

Den här innehåller delvis samma information men är betydligt snyggare och större till formatet:
http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8205276536&CatalogName=Books

Om du är intresserad av vandring vid mer kustnära vandringsturer är det "På tur i Hamarøy, Tysfjord, Steigen og Sørfold" du ska ha:
http://www.etojm.com/Norsk/Praktisk/Praktiskeemner/Litteratur/Diverseomraader.html

Apropå kajakuthyrning så har åtminstone turistföreningen i Narvik kajaker för ändamålet:
http://www.narvikfjell.no/

Lycka till!
Micke
 
Båt til Hellemobotn.

Nei, du leter ikke dårlig, for rutebåten inn til Hellemobotn går bare om sommeren. Rutetabellen er ikke kommet inn på nettet ennå i dag. Båten går til 14.august.
http://www.ovds.no/ruteopplysning finner du "søk" Søk på Hellemobotn så kommer rutetabellen opp. Der vil du se at sommerruten ennå ikke er satt inn. Der finner du også telefonnummer til kaien i Kjøpsvik hvor du kan forhøre deg om ruteopplegget. Tlf.: 004775774486. Den er neppe betjent hele døgnet. Så vidt jeg husker er det i Hellemobotn en telefonkiosk hvorfra det er mulig å ringe til Kjøpsvik og spørre om rutetidene. Der kan du sannsynligvis også bestille en ekstratur. Dette må du dog undersøke nærmere før du drar for jeg vet ikke om jeg husker rett.
I Hellemobotn er det noen bolighus hvor noen mennesker bor om sommeren, i alle fall tidvis. De har vel egen båt vil jeg tro.
 
Sulitjelma - Padjelanta

Den som vil til Sulitjelmsfjellene kan gå inn på http://www.sotsiden.net. Der finnes oplysninger om hytter og ruter m.m. Buss til/fra Fauske/Bodø.
Sulitjelma er et fint utgangspunkt for turer inn i Padjelanta til f.eks. Kvikkjokk eller Ritsem.
 
Bok om Sarek

magv; sa:
hvor får jeg forresten tak i Grundstens bok?

Hei Marius!
Hvis du ikke får tak i Grundstens bok så kan du få låne en av meg. Det er en gammel bok, fra 1973, men Sareks natur er forhåpentligvis ikke forandret mer på disse årene enn at den kan være til hjelp for den som vil orientere seg om topografi,ruter, vegetasjon og fauna m.m.m.
Boken har omtrent samme form,størrelse og type innhold som vår norske "fjellbibel": "Til fots i Norge". Boken er skrevet av Tore Abrahamsen og utgitt av Raben & Sjøgren i 1973. Tittelen er: "Detta ær Sarek, Vægledning vid vandringar och bestigningar" med bidrag av Staffan Tegner m.fl.
Svenska fjællklubben . Svenska turistføreninge står bak utgivelsen av boken.
Du finner telefonnr. til meg i Oslokatalogen.
Hilsen S.R.
 
Jag skulle starkt rekommendera att starta från sulitelma och sikta på saltoluokta som slutstation. Från sulitelma till staloluokta är det kring 4 mil, och den sträckan tycker jag är bland det vackraste i padjelanta. Från staloluokta skulle ni sedan kunna gå över fjället via alajaure, rissa och sen till alkajaure. Vid alkajaure ligger ett gammalt kapell som är värt att se, det härstammar från förr i tiden då man bröt silver i området. Vidare från alkajaure kan ni gå in i sarek genom alkavagge (jag tycker det är den mest lättvandrade och vackraste dalgången i sarek), när ni kommer ut i östra ändan av alkavagge är det nära till skarja som ligger väldigt vackert till i övre delen av rapadalen med fin utsikt över de högsta fjälltopparna i området.

Sedan kan ni följa rapadalen ner till aktse och bestiga skierfe (vacker utsikt, lätt bestiget från baksidan, klart att rekomendera). Från aktse kan ni vandra norrut till saltoluokta som är slutstation. Från salto är det goda transportmöjligheter med båt/buss till gällivare.

Vattenståndet är i regel lägre i augusti än i juli, men det beror mycket på vad det är för väder under sommaren. Jag skulle rekommendera att vandra i augusti, då fjällen står i full blom då och den mesta snön har smält bort. Augusti är i regel varmare än juli dessutom vilket kan vara skönt.

Vägen som jag beskrivit har inga svåra vad men är ganska lång (kring 15 mil), och om ni är ovana vandrare så bör ni kanske räkna med att gå kring 1-1.5 mil varje dag, så räkna med minst 2 veckors tid, helst 3 veckor för att få lite marginal och för att undvika stress.
[Ändrat av Jomi 2005-01-11 kl 13:40]
 
store og flotte områder dette her. Mange muligheter og mange gode tips!

Vi tror iallefall vi har bestemt oss å ende turen i med en bedre middag på Saltoluokta Fjellstue, forså å busse fra kebnats til Gällivare også fly stocholm/Oslo.

Er imidlertid litt uskikker på om vi skal velge ruta hellemobotn-kisuri og inn i sarek eller sulithjelma-Staloulokta og inn i sarek. Sikkert flotte turer begge to.....Kanskje vanskelig å skulle veie dem opp mot hverandre? Setter jo også pris på å ikke vasse i folk på slike turer, er det noen forskjell på disse rutene her hva angår mengde turister?
Om vi velger å gå fra hellemobotn får vi jo i tilleg til selve vandringen båtturen innover i tysfjorden. Er dette en flott båttur?Området fra hellemobotn og inn mot svenskegrensa er jo også foreslått som Nasjonalpark, og kanskje verdt å se?Hva koster denne båten inn til hellemobotn?

Ang. Grundstens bok:Tusen tusen takk for tilbudet Sverre Resell! Jeg var imidletid heldig å fikk tak i den, får den i posten i løpet av noen dag...gleder meg!

Hvordan er det generelt med mengde folk i området, både på stiene, i de åpne fjellstugorne, og på frihånd i Sarek?
 
Jag gick Sulitjelma till Hellemobottn i sommras. Från Sulis till är terrängen varierande. Du kan børja med att bestiga Nordlands näst høgsta topp , Suliskongen 1904 møh(?) mkt fin utsikt har jag hørt. Vidare längs svenskegrensa blir det mer bøljande landskap utan allt før mkt variation. Låga fjäll men lättvandrat även orøsat.

Från Hellemobottn är det mer spektakulärt med høga klippor, forsar och blått hav. Området runt riksgränsen är otroligt flott. Från gränsen är det kanske två dagsetapper till Akka massivet dvs norra Sarek.

Om du går från Sulitjelma kan du välja dina egna vägar in i Sarek och du kommer till de mer avlägsna delarna av Sarek (det är ganska många som vandrar i Sarek på sommaren...) Kommer du från Hellemobottn kan du vid riksgränsen vika av leden søderut till Kutajaure men du kommer till de mer besøkta delarna av Sarek.

Båtturen i Tysfjorden är fin men som norrman är du väl inte svältfødd på fjordar? Borde inte avgøra ditt val av utgångspunkt.

God tur!
 
Til Sarek

1. Valg av rute: Fra Hellemobotn eller Sulitjelma? Med tanke på folk på ruten kan det vel være "hipp som
happ" hva du velger. Jeg har gått begge strekningene, men har knapt sett en eneste sjel. Hvis jeg selv skulle gå der igjen ville jeg ubetinget velge å starte fra Hellemobotn.Turen med båten inn Tysfjord er selvfølgelig en opplevelse i seg selv spesielt for en landkrabbe som undertegnede og den koster garantert vesentlig mindre enn en treretters middag på Saltoluokta fjellstasjon. Billettprisen finner du vel på hjemmesiden til OVDS vil jeg tro.Som du sier så arbeides det med å få opprettet nasjonalpark i Hellemobotn. Stiene langs elva vitner om stor trafikk av fiskere uten at jeg kan si noe om det er mye fisk å få der. Jeg har i min "fjellbibel" for noen år siden notert at Svein Arne Jakobsen er formann i Tysfjord Jeger- og fiskeforening, P.B. 107, 8590 Kjøpsvik. Telefon: 75774792
Sulitjelma er som det vil vites en nedlagt gruveby og kan av den grunn være interessant å besøke. Der har vi jo selvføgelig også fjellet "Sulitjelma" som tiltrekker seg mange vandrere, - "toppsamlere" heter det visst.

2.Belegget på "stugorna" varierer naturlig nok, med været og årstiden. Jeg har alltid fått plass der også i august som er en populær måned i Sverige også. Standarden på stugorna er meget god, jevnt over noe høyere enn på våre selvbetjeningshytter bl.a. hva angår hygieniske og sanitære forhold.
Fjellstasjonene har nærmest hotellstandard, i alle fall hva maten angår. Der er det imidlertid også en avdeling for "selvhushold" hvor du lager maten selv og bor relativt billig, men ikke så billig som på en selvbetjeningshytte i Norge.
Maten (råvarene)kjøper du i butikken på stasjonen.
Hvordan forholdene er på Salto vet jeg dog ikke helt sikkert for der har jeg bare kjørt forbi. Det er imidlertid en stor "anleggning" ved kjørevei, så jeg vil tro at der finnes alle mulige bekvemmeligheter.
 
mye folk i sarek.....;nå har det jo kommet noen tips her, vedrørende hvor det er mer eller misndre folk i sarek. Nå man ser på hele sarek nasjonalpark; hvor er det mer folksomt og hvorkan man kanskje gå mer for seg selv??? ...så kan vi jo prøve å legge ruta der det er litt mindre folk!
 
magv; sa:
mye folk i sarek.....;nå har det jo kommet noen tips her, vedrørende hvor det er mer eller misndre folk i sarek. Nå man ser på hele sarek nasjonalpark; hvor er det mer folksomt og hvorkan man kanskje gå mer for seg selv??? ...så kan vi jo prøve å legge ruta der det er litt mindre folk!

Det är mest folk i norra delarna av sarek, kring sarektjåkkå och skarja. Det är många som vandrar alkavagge, kuoppervagge, ruotesvagge och rapadalen. Om du vill möta lite mindre med folk så skulle jag rekomendera sarvesvagge eller njåtjosvagge som ligger i södra delarna, där är det inte lika många vandrare.
 
Ruta vår blir

Har bestemt oss og legger ruta fra Hellemobotn til akkastugan eller kisuristugan, herfra videre inn gjennom sarek (ikke lagt opp noen fast rute i sarek enda), men skal iallfall komme ut igjen ved Laitaure også derfra til Saltoluokta

Hvilke kart vil jeg trenge på ferden?
Og hvor bør jeg kjøpe de?

Finnes det noen gode oversiktskart over hele området?
Gjerne hale Laponia og vestover mot Norge..
Altid artig å ha litt oversikt utover akkurat de områdene vi tråkker i selv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
masvean adkomst -Sarek Nasjonalpark Fjällvandring 9
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.