Sarek, när, var, hur?

Så, sommarens/höstens kungsled gav mersmak. Var nog bland det bästa och mest omvälvande jag gjort och vill ut igen så snart som möjligt. Det jag är lite sugen på är just Sarek. Varför vet jag inte, det ligger bara rätt på tungan =) Med på resan kommer även vovven att följa och återigen bära sin egen packning.
Hur bör jag lägga upp vandringen? Jag funderar på att låta tältet stå på några platser några nätter och sedan dra vidare några dagar senare. Detta för att få uppleva fjällen utan en, stundvis, ryggsäck på 30 kg. Hur många dagar är rimligt för att få ut så mycket som möjligt och vilka platser bör jag besöka? Nått som är extra hundvänligt eller något jag ska undvika? Hur är det med djur? Längs kungsleden såg vi bara renar, men hur är det med björn och varg i Sarek och hur mycket kommer dom att vilja smaka på min hund? Kommer troligtvis att vandra ensam även denna gång om inget oväntat inträffar...=P Misstänker att det inte kommer att vara lika "strukturerat" som kungsleden där man följer en led och passerar stugor att besöka. Hur ser det ut i sarek? Och när är det bäst att åka? Inte för varmt pga hunden, hon tycker att det är jobbigt, men inte för kallt heller. Nätterna i tältet längs kungsleden var inte roliga, har en tendens att frysa en del nattetid.

Tacksam för alla relevanta svar =)
/Annika och Mess

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Så, sommarens/höstens kungsled gav mersmak. Var nog bland det bästa och mest omvälvande jag gjort och vill ut igen så snart som möjligt. Det jag är lite sugen på är just Sarek. Varför vet jag inte, det ligger bara rätt på tungan =) Med på resan kommer även vovven att följa och återigen bära sin egen packning.
Hur bör jag lägga upp vandringen? Jag funderar på att låta tältet stå på några platser några nätter och sedan dra vidare några dagar senare. Detta för att få uppleva fjällen utan en, stundvis, ryggsäck på 30 kg. Hur många dagar är rimligt för att få ut så mycket som möjligt och vilka platser bör jag besöka? Nått som är extra hundvänligt eller något jag ska undvika? Hur är det med djur? Längs kungsleden såg vi bara renar, men hur är det med björn och varg i Sarek och hur mycket kommer dom att vilja smaka på min hund? Kommer troligtvis att vandra ensam även denna gång om inget oväntat inträffar...=P Misstänker att det inte kommer att vara lika "strukturerat" som kungsleden där man följer en led och passerar stugor att besöka. Hur ser det ut i sarek? Och när är det bäst att åka? Inte för varmt pga hunden, hon tycker att det är jobbigt, men inte för kallt heller. Nätterna i tältet längs kungsleden var inte roliga, har en tendens att frysa en del nattetid.

Tacksam för alla relevanta svar =)
/Annika och Mess

Hej, Sarek är fint, tyvärr är väl hundar förbjudna utom i koppel endast på Kungsleden där den passerar genom nationalparken?

Roligt att du är på hugget! Vi är många som längtar till nästa säsong.

Sarek är fantastiskt, men tyvärr får du inte ta med hunden där. Undantag gäller bara för kopplad hund vintertid (1 jan - 30 april) samt vid sommarvandring längs Kungsleden.

Annars finns mycket fint att säga om Sarek, men jag gissar att du väljer ett annat område.

Hälsn Pelle

När jag hade hund gick sommarturerna oftast till Vindelfjällen, framförallt i trakterna av Ammarnäs. Det är lättgånget utanför lederna och inte så mycket folk utanför lederna heller.
Lycka till
/Tore

vaffan!

vad tråkigt =( ingen vovve där... inte ens kopplad? hon springer ändå alltid efter allt som går att jaga... happ, bara att planera om... tack ändå!

vad tråkigt =( ingen vovve där... inte ens kopplad? hon springer ändå alltid efter allt som går att jaga... happ, bara att planera om... tack ändå!

Ja hund öht är portförbjudet överallt i sarek NP förutom längs kungsleden, och även på den sträckningen måste den vara kopplad. Jag vet dock inte hur det är kring ahkka, vilket inte är inom sarek NP's gränser men av vissa ändå anses tillhöra Sarek.

Padjelanta, Sarek och Stora Sjöfallet är tre nationalparker som gränsar till varandra.
Där är bl.a Akkamassivet.
Såvitt jag vet är det hundförbud i ALLA nationalparker i Sverige, även de här tre.

I Naturreservat däremot får kopplad hund följa med.

Detta skrivet av hundägare som "har för sig" att det är så. Rätta mej gärna om jag har fel.

Padjelanta, Sarek och Stora Sjöfallet är tre nationalparker som gränsar till varandra.
Där är bl.a Akkamassivet.
Såvitt jag vet är det hundförbud i ALLA nationalparker i Sverige, även de här tre.

I Naturreservat däremot får kopplad hund följa med.

Detta skrivet av hundägare som "har för sig" att det är så. Rätta mej gärna om jag har fel.

Läs pdf:en jag länkade till. mycket speciella regler. så ja du har fel.

De stuglösa delarna av Kungsleden i Västerbotten brukar vara nästan helt folktomma, någon enstaka letar sig fram, men de är klart gåbara och har fina kvaliteter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips