Sarek - Luottolako -> Ruonas

Hej,

har kollat in en tur där vi tänkte passera över Luottolako, sen skulle vi vilja sydväst mot Tjuoltaskårså, in i Slittavagge, ner Ruonasvagge och sen Vallevagge till Kvikkjokk.

Tjuoltaskårså hittade jag nån på nätet som hade passerat så det verkar okej.

Men hur är det med passagen av Njåtjosjåkkå? Är den vadbar nånstans, tex mellan Lulep Nåtjosjaure och selet (638 möh)?

Nån som har koll, förslag, eller nåt annat som man bör veta om.

/Ulf

Det är lätt (var när jag var där...) att vada nedanför Lulep Njåtsosjaure. Jag har också vadat strax ovanför sammanflödet med Luottojåkkå.

Däremot är jag osäker på Luottojåkkå där bron inte längre finns.

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lättvadat

Dom gånger jag har gått över Njåtsosjokken mellan Louttojokken och selet har det inte varit några problem. En gång gick vi över med stövlarna på. Då gick vi över ganska långt ner, någon km ovanför selet.
Som alltid med vad beror det ju på vädret också...

I stället för att senare gå upp i Slittavagge kan ni gå upp i Ruonaskårså i stället.
/Tore

Gått den vägen!

Jag gick Sarvesvagge-Luottolako-Slihtavagge tillsammans med en kamrat i juli 2001. Det hade regnat en hel del de senaste dagarna, så det tog ett tag att ta sig över Luottojåkkås alla grenar. Lite småbesvärligt var det allt...
Däremot gick det problemfritt att vada Njåtsosjåkkå strax uppströms (< 1 km) sammanflödet med Luottojåkkå. Det var iofs ganska djupt, men strömmen var måttlig.

Sedan gick det finfint att ta sig upp i Slihtavagge, vidare ner i Ruonasvagge och därefter in i Vallevagge. Pga av dimma var väl inte utsikten så givande som vi hoppats uppe vid Ruonas, men Vallevagge var mäktig, och Vallevare är helt underbar!

Jag tycker det var en trevlig och givande sträcka, och kan bara gratulera dig som står i begrepp att gå där!

Mvh, Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips