Sarek/Kungsleden/2010/Hjälp!

Hej,

Jag ska ut och vandra nu i mitten av Juli och har behöver hjälp och tips.

1) Kan man parkera bilen i Kvikkjokk och vandra därifrån till Saltluokta, och se Rapadalen. TIll detta har jag 4 dagar, lördag eftermiddag-onsdag?

2) Kan man snabbt och smidigt komma från Saltluokta till Gällivare? (En i gruppen lämnar oss här och flyger hem)

3) Vi har ingen direkt vana av att vandra i de svenska fjällen, men dock erfarenheter från andra vandringar i både sydamerika, pyrinéerna och militären. Vi har alla bra form och kondition. Är detta tillräckligt för denna 4 dagars rutt? Vi andra som inte åker hem vandrar vidare norrut.

På förhand stort tack för svar och hjälp.
Bästa hälsningar

//Kalle

Hej,

1) Kan man parkera bilen i Kvikkjokk och vandra därifrån till Saltluokta, och se Rapadalen. TIll detta har jag 4 dagar, lördag eftermiddag-onsdag?

2) Kan man snabbt och smidigt komma från Saltluokta till Gällivare? (En i gruppen lämnar oss här och flyger hem)

3) Vi har ingen direkt vana av att vandra i de svenska fjällen, men dock erfarenheter från andra vandringar i både sydamerika, pyrinéerna och militären. Vi har alla bra form och kondition. Är detta tillräckligt för denna 4 dagars rutt? Vi andra som inte åker hem vandrar vidare norrut.

Bästa hälsningar

//Kalle

1) Ingen aning men jag tror det finns en allmän parkering i Kvikkjokk.

2) Ja såvitt jag vet är det bara att ta båten en kilometer över vattnet och därefter vänta på bussen mot Gällivare, men den går bara typ två gånger om dagen så kolla tidtabellerna på Länstrafiken i Norrbotten och båtlinjen noga.

3) Det är inga brutala områden ni ska vandra i sommartid och har ni erfarenhet och form så kan ni vara lugna. Glöm inte myggmedlet bara. Jag tycker att tidsplanen på 4 dagar till Salto låter något sadistisk särskilt om ni ska ha lite tid för att göra en detour och se Rapadalen. Även om ni går raka vägen har ni åtminstone 15km ledvandring varje dag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,

Bästa hälsningar

//Kalle

1) Ja, det finns en allmän parkering i Kvikkjokk. Du hittar den där bilvägen slutar och Kungleden tar vid. Det finns gott om utrymme där.

2) Bussen från Ritsem, som stannar vid Kebnats (och som ni når med båt från Saltoluokta), har Gällivare som ändhållplats. Här hittar du tidtabell.

3) Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta faller naturligt ut i fyra etapper, som var och en tar ungefär en dag i anspråk: Kvikkjokk - Pårtestugorna; Pårtestugorna - Aktse; Aktse - Sitojaure; Sitojaure - Saltoluokta. Den tredje sträckan är 13 km och tar 3-4 timmar att vandra, men avviker ni och tittar på utsikten från Skierffe kräver den etappen också minst en dag. Men planeringen kräver disciplinerad vandring och rätt långa dagar, så jag håller med Tobias om att planeringen kanske av det mer sadistiska slaget.

Jag vill påminna om att båttransporten vid Laitaure från Kungsleden till Aktse i juli måste beställas per telefon. Länk till båtförarens hemsida:
www.aktsebo.se

Annars kan man ju ro, men detta ökar det sadistiska momentet i er tur ;).

Om ni vill ha tid att se Rapadalen ordentligt kan det vara ett alternativ att inte ställa bilen i Kvikkjokk utan åka in före Kvikkjokk - ungefär vid Tjåmåtis - och ställa den vid Sitoälvsbron och gå därifrån direkt till Aktse. Promenaden till Aktse tar betydligt mindre än en dag.

Nästa dag har ni i så fall ordentligt med tid till att gå upp till Skierffe, eventuellt ta en sväng nere i Rapadalen också. Sedan har ni två dagar till Saltoluokta (men den andra dagen kan behöva bli kort beroende på när bussen går).

Tack!

Hej igen alla!

Tack för alla kanonbra svar!
Tänkte jag skulle förklara vad vi gjorde.

Vi körde upp till Kvikkjokk och beställde helikoptertur med Lapplandsflyg. De flög oss upp till berget ovanför Aktse där vi vandrade runt hela dagen och såg utsikten över Rapadalen. Vi hade en strålande solig dag. Vi gick nog runt 25 km den dagen innan vi slog läger på kvällen nere i Aktse.
Dagen efter tog vi oss över sjön, vilket tog flera timmar då det inte fanns tillräckligt med båtar.
Vi vandrade 25 km denna dag också och stannade först sent på natten cirka 10 km från Pårte, uppe i bergen. Sista dagen tog vi oss tillbaka till Kvikkjokk. Hård och tuff vandring men vi hade vädermakterna med oss, men också en jäkla massa mygg!
Vi fick starka minnen för livet och snart bär det av mot nya äventyr igen!

Hälsn
//Kalle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips