Sarek, kan vi gå så här?

Nu när ni har sommarens vandringar i färskt minne, hjälp en som inte vandrat i Sarek.
Vår plan för nästa sommar är denna. Från Kvikkjokk
till Pårek-sameviste, över Kåtokjokkå, genom Lullihavagge, österut runt Piellorippe, över Kåtokjokkå, och tillbaks till Kvikkjokk.
Om Lullihavagge har jag läst allt från att det är inga problem till att det är brant och livsfarligt, vad är rätt? Att det är snårigt och besvärligt runt Piellorippe verkar helt klart, men inte omöjligt väl?
Har ni andra förslag på rundturer från Kvikkjokk på runt en vecka så fram med dom.
Vi är hyfsat tränade och fjällvana.
Mvh Anders S

Delvis erfaren...

Hej!

Har gått den väg Du beskriver - delvis.

Från Påreks sameviste upp mellan Pårektjåkkå och Stuor Jerta. Sedan upp mot Pårtejekna. (Besteg Pårtetjåkko via glaciären).

Kåtojåkka kunde då lätt vadas nästan vart som helst på en sträcka på 2 -3 km från glaciären. Vet ej om bron existerar längre.

Lullihavagge delvis snötäckt, vilket gjorde delar av passagen enkel. Men visst finns det block. Och sluttningarna är branta. Men givetvis tar man sig fram.

Sarvesvagges videsnår är beryktade och fortsättningen av din vandring runt Piellorieppe har jag inte vandrat.

Sarek har mycket att erbjuda och andra ingångsmöjligheter. Hör av dig och berätta mer om vad Du är intresserad av, så berättar jag gärna.

Med vänlig hälsning
Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vandra runt Piellorieppe

Hej !!

Jag har gått runt Piellorieppe i motsatt riktning jämfört med du beskriver...(jag tror inte att detta påverkar turen nämnvärt).

En mycket jobbig sträcka...men visst kommer man fram, även om man stundtals undrar vad man egentligen syslar med. Normalt så brukar man ju ha en viss utsikt under vandringen...denna piggar upp och ger dig vissa idéer om hur du skall gå för att komma fram på enklast möjliga sätt. Så är det inte riktigt här...du ser eg. ingenting mer än sly, sly och åter sly. Är du intresserad av fågelliv så finns chanser att få en del kryss.
Tältplatser är det inte speciellt gott om, du måste räkna med att du kan bli tvungen att ta hela sträckan i ett svep. Enl. Grundstens bok "Vandra kungsleden 2" så skall det finnas tältplatser under sträckan...av detta såg jag dock noll och intet...mest beroende på att det är så svårt att orientera sig.
Jag stötte inte på några svårare vad när jag vandrade här, men är det mycket vatten när du ger dig ut så kommer detta att sinka dig ytterligare...rötterna på marken och stenarna blir troligtvis såphala då vilket höjer skaderisken ordentligt...

Jag vill inte avråda dig, men se till att du har gott om tid på dig, räkna med att transporten från "torget" fram till lämplig tältplats norr om Kåtojåkkå tar en hel dag i
anspråk. Vid dåligt väder ännu längre tid. I hyffsat väder gör man ca. 500 meter i timmen på de sämsta ställena.

Mvh // Pzon ..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips