Sarek i 7d med 15åring

Far o son som löptränar sådär 3mil/v sedan många år vill göra en problemlösar tur i Sarek. Vi har vandrat mkt i snälla fjäll i Vålådalen och själv har jag hikat pastavagge rapadalen för 30år sedan.
Vi ryggar inte för hinder utom glaciärer.
Vad är en kul 5-7d tur i området.
Tror att vi gör 20-25km i jömtlandsfjällterröng med full packning
 
Standardturen Pastavagge Ruotesvagge är inte dum. Men varför just Sarek? Det finns gott om alternativ med lika mycket vildmarkskänsla men mer "lättillgängligt".

Jag gick tex Abisko-Mårma-Kebnekaise för några år sedan med min då 15-åring och kombinationen av äventyr och att ändå kunna ta in på stuga och träffa folk efter 2-3 dagar var perfekt.
 
Ett förslag är kvikkjokk-pårek-njoatsosvagge-louttolakto-sarvesvagge-neidariehpvagge-algavagge-pielkaslätten-sourva

Då får ni se mycket av Sareks bästa tycker jag. Borde ca nånstans 11-12mil gissar jag utan att ha mätt på kartan. Vet inte om det kan översättas till 20-25km/dag i jämtlandsfjällen, det har jag ingen referens på. Jag gjorde den turen för länge sen (i motsatt riktning) på 8 dagar inkl 3 toppturer och då inget överdrivet tempo.
 
Far o son som löptränar sådär 3mil/v sedan många år vill göra en problemlösar tur i Sarek. Vi har vandrat mkt i snälla fjäll i Vålådalen och själv har jag hikat pastavagge rapadalen för 30år sedan.
Vi ryggar inte för hinder utom glaciärer.
Vad är en kul 5-7d tur i området.
Tror att vi gör 20-25km i jömtlandsfjällterröng med full packning

Styr turen efter vad din son vill. Vill han gå i Sarek, så gör ni det. En ganska enkel tur som jag kommer ihåg den är att starta i ritsem, ta båten, sen vandra ruotesvagge -> rapadalen -> skierffe, sen ut till saltoloukta eller Kvikkjokk. Vi gick den turen på 5 dagar, sen la vi ytterligare dagar på ett par enklare toppturer i området.
 
Senast ändrad:
Bra förslag här ovan. En annan idé för just 5-7 dagar är att gå standardrutten Ritsem - Ruotesvagge - Pielaslätten - Gukkesbron - Suorva. Möjligen hinner ni med en topptur också, om inte extradagen behövs till dåligt väder eller för väntan på lägre vattenstånd. En lite ovanligare rutt är att gå Ritsem - Ruotesvagge - Algavagge - Låddejåkk - Kutjaure - Vaisaluokta. Då får man se lite Padjelanta ocskå.
 
Jag tog med min son till Sarek när han var 15.
Han hade inte tränat något speciellt inför det.
Vi gick Stalo till Salto. Inga problem.
Packa lätt. Var försiktig vid vad etc.
Vi har gått två gånger till sedan dess och nu i somras
gick han ensam med en kompis.
Kvikkjokk - Salto är också en fin tur. Upp via Nallespiken
så är ni uppe på fjället på nolltid :)
 
Ni verkar starka och kan väl sikta på mer än en typisk nybörjarväg genom i Sarek. kjpil:s förslag ser t ex spännande ut, och en topptur grejar ni absolut. Fem dagar är dock i underkant för att få hela upplevelsen. Om tiden ändå är knapp, börja med helikopter till Tarralouppal eller Aktse så ser ni mer av själva Sarek.
 
Gick Med min trettonåring i Börjefjell 7 dgr I somras. Gick mellan en och två och en halv mil per dag. Ryggsäckarna var väl någorlunda anpassad efter våra kroppsvikter och jag måste säga att han hade inga problem att hänga med mig. Var en härlig tur och förutom de första och sista dagarna såg vi bara två norrmän. För oss var det fiske som gällde men även en topptur hade nog suttit fint om vi tagit oss den tiden. Det är en jädrigt fin upplevelse att gå med sina barn i fjällen.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...