Sarek - dela med er av era guldkorn

Karta nummer två

Nu har vi lagt upp ytterligare en karta som visar lite mer av vad vi tänkt oss att hinna med. Ta gärna en titt på http://vintersarek.se/?page_id=965 och kom sedan med tips och råd.

En annan sak vi diskuterat är om det är värt att släpa med sig en liten isborr för att ha möjlighet att komma åt rinnande vatten, vad tror ni om det?
 
Kul!

Kul idé.

April 09 tillbringade jag och tre vänner 28 dagar i Sarek med toppturer med bra åkning i fokus. Har även varit där tidigare vintrar. Guldkornen är hur många som helst och det är bara att leta och läsa snön.

Har dock några guldkorn:

Långt upp i Njåtsåsvagge finns en ränna som är kalas. Ligger vid de två sjöarna. Rätt brant. Kan troligen nås uppifrån, även om vi klättrade upp. I 25cm löst var den fin. Se bild.

Klassikern: Snöfältet norr om pielaslätten. Nästan 800 höjdmeter ca 26 grader i sydläge. Rekomenderas i slusch!

Nilas Kam. Kan gott kombineras med en bestigning av Bierekbakte. Nedkörningen i den s-formade bäckravinen är läcker. Alt rännorna rätt ned.

Sarektjåkkå sydtopp har en sluttning mot mikkajegna som nog ska kunna åkas... Vi hade dålig sikt då vilket kanske var tur.

Vouinestjåkkå.

Etc, etc. Har inte min Sarekkarta här, men jag har en hel del bra åk som jag gjort, och som jag trånat efter. Hör gärna av er om ni vill ha mer tips! Mail, telefon eller en träff om någon är i Umeå.

/Gunnar
 

Bilagor

  • CIMG0627.jpg
    CIMG0627.jpg
    87 KB · Visningar: 562
Så var det kört...

Jaha, en bild var allt som krävdes, då måste man ta sig till Sarek och åka också. Är såld på fina linjer och den där såg ju grymt fin ut.
 
Tack för tipsen och den lockande bilden Gunnar! Petter bor i Umeå och i februari kommer vi andra dit också, hade verkligen varit kul att höra lite mer om din tur. På 28 dagar hann ni säkert med en hel del.

Nu har vi föresten lagt upp den sista kartan som visar var vi tänkt försöka hinna med under de sista sådär 20-30 dagarna, http://vintersarek.se/?page_id=1099. Ta en titt och kom med tips och och så klart även varningar.
 
Ska bli intressant att få läsa lite om resan. Jag tycker att den där live-bloggen Talky var rätt kass. Hade det funnits en skriven blogg hade jag nog kollat varenda dag. Nu blev det kanske fem lyssningar hemma på kvällen under tre månader.
 
Niklas, och alla andra givetvis: Från och med idag kör vi igång med "Dag för dag" på vår blogg. Bilder, filmer och blandade erfarenheter presenteras varje dag fram till den 19 maj.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.