Sarek 7 dagar- vart?

Hej

Ska fjällvandra i början av Augusti med 2 andra som inte tidigare varit på fjälltur. Tyvärr är vi begränsade till att vara ute max en vecka så jag undrar om det finns någon lämplig Sarektur man hinner med under denna tidperiod utan att stressa. Är så grymt sugen på Sarek och vill inte åter igen avstå från det som en följd av vandringskamraternas semestertider.

MVH Erik
 
Sök, den frågan har besvarats hur många gånger som helst, så det finns massor av turförslag att botanisera bland. Go tur!
 
...

hej,

jag o en polare ska gå den svart markerade ruten om två veckor. Startpunkten är saltoluokta o ruten kommer ta 5 dar. de gula prickarna är övernattningsplatser.

mvh emil
 

Bilagor

  • sarek1].jpg
    sarek1].jpg
    116.6 KB · Visningar: 1,003
hej,

jag o en polare ska gå den svart markerade ruten om två veckor. Startpunkten är saltoluokta o ruten kommer ta 5 dar. de gula prickarna är övernattningsplatser.

mvh emil

Jag tycker att den dragningen nog är väl optimistisk på fem dagar. Sträckan Salto-Pierikjaure är en bra bit över tre mil och terrängen är inte den mest lättvandrade.

Svängen runt sarektjåkko, ruotes- och ålkatjmassiven hänger jag inte riktigt med på hur ni ska göra? Det är en dryga tre mil i högalpin terräng och kräver glaciärutrustning och erfarenhet och sannolikt också klätterutrustning. Dessutom har ni tänkt vada rapaälven. Inte en chans på en dag.

Vidare så har ni tänkt vada sitoätno; jag har vadat sitoätno i september för två år sedan, men man ska vara medveten om att den normalt betraktas som ovadbar och inget man ska räkna med att ta sig över.
 
Ja, verkligen! Möjligen är er kondition långt över det normala, men jag skulle inte rekommendera den rutten åt någon annan ens för en 7-dagars vandring. Men återkom gärna Emil med en berättelse om hur det sedan gick...
 
Ett förslag som ger utrymmer för variation vore att åka bil till Sitoälvsbron och därifrån vandra till Aktse-Skierfe-in i Rapadalen så långt det finns ork och tid samt återvända då tid och väder så bestämmer...
 
...

ursäkta att ja var så otydlig. Självklart ska vi inte ta den orimliga dagsturen på ruten. Vi ska förmodligen inte ens göra en toppbestigning. Anledningen till att ja ritade ruten så är att den dagsetappen inte är bestämd, vi går nog bara några km o njuter lite.

Angående 3 mils sträckan så förstår jag att de knappt går att utföra på en dag men vi ska försöka att klara det eftersom vi annars måste gå upp tidigt nästa dag och kanske stressa lite. Jag och min polarare klarar förövrigt att vandra 3 mil med tung packning på en dag i de småländska skogarna men vi har som sagt var en förmiddag att vandra på dagen efter. Om vädret skulle vara dåligt på dagstursdagen får vi försöka flytta oss närmre saltoluokta.

Jag var inte medveten om att sitoätno inte går att vada. Jag får titta närmre på hur vi ska lösa det problemet. Vi får kanske runda Guordesluoppal eller nått liknande.

Tack för er omtänksamhet!
 
Tackar

Tackar för tipsen, har bestämt oss för salto-rinim-pastavagge-ruottesvagge-akka-ritsem i månadsskiften Juli/Augusti och beräknas ha 8-9 dagar på oss vilket isåfall inte bör var något problem för oss? Förhoppningsvis också en topptur till Låddebakte. Samtliga har god kondition
 
Det bör ni absolut klara om ni är normalgoda vandrare. Har du tältat förr med dina polare? Du säger att de inte har gått i fjällen förr? Det ställer lite större krav på dig. Även om turen till stor del är lättvandrar finns det ett par jobbigare sträckor samt vaden. Sen så är det ju ingen led att följa. Ska du stå för navigeringen? Vad gör ni om något händer dig? Vill inte skrämmas, men jag skulle kanske tagit en annan tur om jag vandrade med någon som aldrig gått på tur i fjällen förr.
Med det sagt vill jag passa på att tipsa om en annan tur som varit på förslag i tidigare trådar. Start vid Sourvadammen och vandra norrut mot Akka/Änonjalme på sydöstra sidan om Sarekmassivet.
/fremag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
olausp 8 dagar i Sarek- akut beslutsångest! Fjällvandring 8
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.