Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet?

Muddus....Vistasvagge

Grövelsjön är garanterat fint, men om ni skulle vilja utnyttja biljetterna till Gällivare kan ju kanske ett alternativ vara att vandra i Muddus National park istället?!? En av landets absolut finaste urskogsområdet med magnifika tallar och mängder med fågelliv såhär års.

Annars går det ju att ta sig till Nikkaloukta och t.ex gå Vistasvagge norrut. Om det bara börjar smälta borde det sen gå att ta sig vidare norrut till Abisko.

/ Stefan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Muddus är vilt, vackert och annorlunda. Vi var där 23-26/5 i år. Inga problem att vandra i vanliga vandringsklädet/skor, men vi kunde inte passera bron över Muddusjokka (Ö om Muddusfallet) då bron bara täckte drygt halva sträckan över den - där och då - rejält översvämmade jokken. Det finns naturligtvis alternativa vägar, men kan vara bra att veta.

Hade jag så mycket som 11 dagar på mig, skulle jag nog ändå är tycka att (den ledande delen av) Muddus var för liten för så lång tid så det känns inte som en klockren rekommendation för mig om ni vill vandra "normala" sträckor varje dag.

Jag kom hem från en rekognoceringstur till Kvikkjokk i fredags kväll 5/6. En kamrat och jag hade tänkt starta en Sarekvandring därifrån vid midsommar. Jag vandrade runt i skogarna i 4 dagar företrädesvis på västra sidan av Kamajokk. Inne Kvikkjokks by var det barmark men i skogarna runtom låg en hel del snö. Redan vid 400-metersnivån norr om Vallevare och Prinskullen var det mer snö än barmark, se bifogad bild. Vid Tjaktjajaure, ca 450 möh, låg isen kvar även om det var lite öppet vid dammen. Kablafjällen (1000 - 1100 möh) var helt vita. Vi kommer nu att skjuta på turen en vecka eller mer eftersom snösituationen är besvärlig och det kalla vädret har fortsatt. Eftersom det lär vara ännu besvärligare inne i Sarek så avråder jag från att gå där nu. Jag har tänkt skriva lite mer om min rekognoceringstur på min blogg. Vissa år kan snösmältningen komma igång tidigt och 1970 startade min kompis och jag en 10-dagars Sarektur den 10 juni. Då var det snöfritt upp till ca 1100 möh.

Bilagor

• P1040774.jpg
    P1040774.jpg
    83.5 KB · Visningar: 464
Ty ty

Tack Örnsätrarn och alla andra för era svar!
Det har verkligen varit till stor hjälp.

Vi har nu avbeställt våra biljetter (då får man i alla fall skatten tillbaka, kan vara bra att veta:) och vi packar istället bilen och kör upp till grövelsjön.

Fortfarande inte planerat hur vi går däruppe men det finns ju en hel del fjäll och sjöar där så det kommer nog bli toppen.

Sarek får vänta något år till :)

Tack igen!

Jag gick Grövelsjön STF-Storrödtjärn-Rogen-Skedbrostugan-Rövollen-Svukuriset-Grövelsjön STF för ett antal år sedan (dock lite senare på säsongen så jag känner inte till förutsättningarna nu).
Det finns en stor parkering på höger sida ungeför mitt för avfarten till sjöstugan (strax innan fjällstationen), nere vid sjöstugan. Det finns även en bra parkering strax innan Lövåsgarden (sväng av från huvudvägen vid Sågliden).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips