Salomon X-scream

Har hittat ett par X-scream från förra eller förrförra säsongen, nya till ett väldigt bra pris, och undrar om någon vet huruvida det är stor skillnad på dessa och årets X-scream.

Dessutom är de 195 cm långa. Är själv 200 cm/100 kg, är dessa för långa? Har tänkt mig dem som allround telemark-skidor för både pist och lite turåkning med toppturer.

Någon skulle kunna hjälpa till med lite råd? Det är framför allt längden jag är lite osäker på. Ser mig själv som en relativt avancerad och stark telemarksåkare med mycket erfarenhet av slalom sedan länge.

Tacksam för alla svar!
 
Rätt längd.

Jag är 180/82 kg. Jag har nämnda skidor i 187.
Jag skulle inte vilja ha längre, tror att jag
har rätt längd. Lite kortare skulle oxå funka.

Skidorna är väldigt lättåkta och förlåtande.
Är du jätteduktig och har åkt mycket på nya, dyra
skidor så kan du sakna lite kantgrepp
i isiga pister. Jag har kört skidorna med både höga (Garmont Squadra och Scarpa T1) och låga (T2)
pjux och bägge har funkat. Kanske ät nya T1
lite onödigt stadig till såhärpass lättåkta
skidor.
 
195 cm

Jag är 190 cm/80 kg och åker på 195 cm Scream Series. Tycker att de är riktigt sköna i pist, men kan dock känna mig lite klumpig i puckel eller i riktigt brant offpist (lite jobbigt att komma runt när man inte kan köra traditionella hoppsvängarna från slalomkarriären...). Totalt sett är det i mina ögon en topptelisskida, lagom mjuk och allround. En fördel är den relativt stora svängradien som passar telissvängar mycket bättre än vad de mer utpräglade carvinglaggen gör.

Vad gäller årsmodell så tror jag bara att det är designen, mått och liknande är exakt samma.
 
X.scream- de gula

Är 191cm och kör på 187cm. Angående längden så tycker jag att det är roligare i pist med en 180 cm skida. Men precis som du så har jag den som offpistskida också. Håller med tidigare inlägg angående skidans egenskaper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peredman Salomon X-scream 8,0 Telemark 1
Real_Malte Salomon X-Scream Telemark 4
Salomon x-scream series Telemark 1
Salomon X-scream. Telemark 1
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
Test av Salomon Back Country? Telemark 1
mafr Salomon X-free som telisskida ? Telemark 0
kjelken X-scream vilken längd Telemark 1
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2
thegrandwazoo x-scream eller bandit x? Telemark 7
X-scream som telisskida? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.