Saknar fjällen.. gör inte ni?

Sitter och funderar på om jag ska skippa jobbet imorgon och bege mig 30 mil norrut till Norge och lite fjäll.. tanken försvinner inte och lär väl knappast göra det imorgon på jobbet heller.

Faktum är att jag alltid längtar ut. Hur känner ni andra? Får ni abstinens såhär efter sommaren? Iof får jag snart mitt habegär stillat en smula då jag drar till Lofoten och ett par dagar i Jotunheimen med snöskovandring...

Gaaaaaah, stackars stadsmänniskor! Förstår ni inte vad ni MISSAR?

// Jocke, som nu trivs på Västkusten :)
 
Packa ryggan...

... och stick ut lokalt vetja... gjorde det härom veckan... funkar ok som abstinenslindrare, räcker med några dagar.

Men jag håller med dig... planeringen inför nästa sommartur är redan igång...

//Thomas
 
Jag kan inte mer än instämma......Funderar på att byte täcket i sängen mot sovsäcken, bara för att få lite känsla ;)

Men att planera sommarens strapatser är ju åxå en abstinens lindrare...... och skidsäsongen såklart!!

//MD
 
... och stick ut lokalt vetja... gjorde det härom veckan... funkar ok som abstinenslindrare, räcker med några dagar.

Men jag håller med dig... planeringen inför nästa sommartur är redan igång...

//Thomas

Hehe, gör jag så ofta jag kan, men det botar inte det där abstinensbesväret efter äventyr i det stora perspektivet som hela tiden finns där..

// Jocke
 
Önskar jag också kunde dra iväg. Men jag är fast i skolan, fast i jobbet. Jag får för närvarande nöja mig med att drömma och titta på bilder. Jobbar vidare på att sambon ska få upp ögonen för den underbara fjällvärlden. Vet inte vad han tänkte efter sommarens lätta tur till Helags, men vi får väl se om han följer med i sommar eller om jag får ta med mig brorsan istället.

När jag har några timmar över och fjällabstinensen är total så flyr jag ut i skärgården. Där kan jag inbilla mig att hällarna är del av något större. Vid en brasa med en kopp te i handen så drar sig längtan lite längre bakåt...

(Jag skrev en artikel om känslor i fjällen, http://www.utsidan.se/cldoc/10551.htm, om någon vill läsa...)

/Karolina som ska sätta sig och plugga på om hur enzymaktivitet kan regleras genom allostera effektorer (tråååkigt...)
 
Var sak har sin tid

Jag saknar inte att vandra och tälta,det blir ju barmark sen igen,och då..
Vintern är för mej åka skidor och sen komma in i värmen.
Vinterfjäll är oftast ogästvänliga,kort ljustid och vindar,tacka vet jag att vara i skogen då.
Men att vara i en mysig timmerkoja kan jag fantisera om,men det blir inte av ,trots att det är enkelt att åka skogsskidor in i Muddus,eller varför inte??Det skulle jag ju kunna hitta på att göra.
På vårvintern kan det ju vara hur fint som helst i fjällen,men läger blir det nästan alltid nere i skogen.
Blåst+kyla+ sitta still är inget jag eftertraktar,än mindre ligga still i tält jättelänge.
Annars är det väl vandringsäsong på andra halvan av vårt klot.
 
ingen snö..

Och dessutom hade vi ett riktigt stort norrsken igårkväll.
Man alltså,vill ni verkligen fara ut i fjällen denna årstid?Det är inte gästvänligt som sommaren eler ens vårvinter.
Kallt,mörkt,snödrev?
 
Jocke,
jag vet inte vad du har för erfarenhet av senhöst/Tidig vinter fjäll men precis som brigas skriver är det inte mycket till mys, det är riktigt barskt. Gillar även jag mera skogen såhärårs, vindskydd delvis och bränsletillgång....Bäst är det väl framför brasan att med en vintoddy planera för nästa barmarksturer.
Men rent språkligt kan man sakna något som kommer att finnas där efter oss? Längtan till sommar, tidig höst fjällen, ja även vistelsen där vid vårvintern låter väl rimligare. Och det gör nog många här såhärårs när jag precis hängt ljusslingan i apeln. Lite lyser det upp.
Med bästkusten som U-plats har du ju nära till Norska fjällen, tids nog blir det trivsammare däruppe.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
Avslzyx Sarek Stortopp saknar penna Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.