Saker som lossnar

1) Två gångar när jag rullat ut cykeln från dess skjul har jag till min stora fasa upptäckt att snabbkoppling på bakhjulet öppnat sig. Vad kan sånt komma sig och hur garderar man sig bäst?

2) I förrgår cyklade jag ut till Småängens camping i Motala kommun. Det är en sträcka på 5 mil. Efter rast vid Bergs slussar kändes det som att det gick lite väl trögt. När jag skulle iväg på morgonen hörde jag ett konstigt ljud från framhjulet och inspekterade. Det visade sig att ena bromsklossen låg an mot fälgen. Jag hade rätt nyss bytt klossar genom en reparatör, därför att jag haft problem med justeringen. Efter en stunds grubbel om lämplig åtgärd kom jag på att jämföra fram- och bakbroms. Och såg då att bromsen innehåller en metallstång vars ena ände är en ring kring ngn detalj i låset och vars andra ände ska ligga an mot en lödd eller svetsad nit (eller vad man ska kalla det). Det var den änden som lossnat, och när jag sett det var problemet lätt åtgjort utan verktyg. Det blev en anegenäm etapp på 8 mil.

Återigen, hur händer sånt? Jag har sen 1975 haft fem cyklar med utanpåliggande växel och fälgbromsar, och aldrig förr råkat ut för liknande.

Ett osäkerhetsmoment är kanske att jag lägger omkull cykeln när jag ska av, om jag har packning (2 cykelväskor, samt en del på pakethållaren) -- jag kan ine som annars ställa mig på vänster trampa och lyfta höger ben över. Naturligtvis kan någon av väskorna lossna, men det brukar jag (nästan alltid) kontrollera.
 
Snabbkopplingar kan lossna om de inte är justerade till rätt låskraft med gängorna.

Låter som du har antingen cantilever eller V-bromsar. Även där är det en justeringssak så att vajern har rätt spänning så att vajern eller stången sitter kvar på bromsoket.

Googla t ex sheldon brown och brakes resp quick release

Thure
 
Tack. Ska studera den där sajten mer i detalj. Jag byter så gott som alltid slangar och däck själv, vilket är nödvändigt, eftersom jag ska kunna göra det på fältet, och har gjort, åtskilliga gånger. Jag försöker skruva åt gängningen tillräckligt för att kunna föra in kopplingen i rätt läge, under "lagom" motstånd (och så att det ska erbjuda "lagom" motstånd att få den ur läge). Om det krävs ytterligare justering för att få den där stången i bromsen att sitta stadigt, är det bortom min kompetens.

Märkligt dock -- aldrig haft dessa problem tidigare på slika cyklar (2*Monark 70-tal, Crescent 80-tal och Miyata 90-tal.) och icke tidigare på denna, som är inköpt 2005 (när jag kvaddade Miayatan) och bara används halva året, april-september. Det enda nya är att jag aldrig tidigare haft någon packning att tala om på mina cyklar (men 10-11 kg somrarna 20-21). När jag långcyklade som mest på 70-talet, bodde jag alltid på hotell eller B&B (i England och Skottland).
 
Förstår inte ditt bromsproblem men en bild säger nog ganska många ord i detta fallet, Bra att det löste sig.

Ang snabbkoppling (antar att detta handlar om hjulaxeln) så har jag på egen cykel inte varit med om att den lossnat men grabben cykel har några gånger lossnat bak. Jag vill inte tro att någon illvillig skolkamrat har lossat den med vilje, även om tanken slagit mej. Följer med intresse om ni kommer fram till något med än att spänna lagom härt. Hans cykel har vajerstyrd enklare skivbroms där bara ena klossen rör sig vid bromsning.

Är det vredet som knäpper upp sig eller är det muttern på andra sidan som gängar upp sig?
Man borde kunna låsa fast spännvredet med ett buntband, i fall det knäpper upp sig.

/Patrik
 
Det finns en sådan stång på vardera sidan; man ser(?) en svart grej som hakar fast stången, och som denna lyckades slinka förbi.
 
Oskarp bild. Jag får det till en v-broms. Du behöver lossa röret som vajern löper inne i mellan bromsoken. Den hakar i ett mellanstycke med en kronisk del i änden på röret.

Borde finnas videor på nätet t ex på park tools hemsida. Du kan tex kolla på

Thure
 
Är det den gulmarkerade pinnen som hakat ur sitt stopp (röd pil) så är det inte så konstigt bromsklossen ligger mot fälgen för den pinnen är just fjädern som drar bort klossen från fälgen då man inte bromsar. Det kan finnas en justerskruv som justerar spänningen på fjäderpinnen så du får samma avstånd på höger resp vänster bromskloss och symmetrisk bromsverkan och att ingen kloss ligger mot. se också till att klossarna bromsar mot fälgen och inte upp på däcket eller "innanför i luften" för att få bäst bromsverkan.

/Patrik

broms.JPG
 
OK, jag ville bara illustrera vilken detalj det handlade om. (F ö är detta en annan cykel, den jag hade närmast till hands.) Och problemet var alltså inte justeringen utan att pinnen på något sätt halkade förbi den grejen som håller den på plats. Så hela lösningen var bara att haka tillbaka pinnen tillbaka till rätt ställe. Så min fråga är bara hur den lyckades halka ur. Med packning är jag ju tvungen att lägga omkull cykeln när jag kliver av, så kanske det händer nåt just då.
 
Varje stöt och rörelse cykeln utsätts för blir ju mångdubblad med packning, så mycket möjligt att packningen i sig är orsaken bakom problemet, i varje fall om Du kör mycket på lite sämre väg.
 
Varje stöt och rörelse cykeln utsätts för blir ju mångdubblad med packning, så mycket möjligt att packningen i sig är orsaken bakom problemet, i varje fall om Du kör mycket på lite sämre väg.
Jag undviker dåliga vägar, dvs. grusväg -- i första hand p g a punkteringsrisken. Grusvägar kan gömma glasskärvor, småspik etc. Jag väger utan käder c:a 67 kg, med kläder en bit under 69, cykeln väger c:a 16 kg och packningen 10-11. Vägarnas karaktär kan jag oftast förutse med kartans hjälp: olika vägar är inritade med olika tjocka röda linjer, och kategorin närmast under numrerad riksväg brukar gå att lita på.

Men du kan vara hemligheten på spåren. Före sommarens flerdagarsturer bytte jag däck bak. Det som fanns i butiken var smalare än annars, men gick problemlöst på. Jag pumpar både fram och bak så hårt det går, för att undvika genomslag. Ändå, när jag kör över någon ojämnhet, småsten e.d., så känner jag samma obehag som jag skulle gjort annars med för löst pumpad slang (eller pyspunka). Inte för att jag förstår vad däckets bredd har med saken att göra, men det verkar som stötarna blir hårdare med det här däcket.

Nu är det alltså tre saker som jag ska passa upp med, cykelväskan enligt tidigare tråd (jag tror jag löst problemet), snabbkopplingen (fortfarande en gåta) och bromsarna. Blir spännande att se vad jag försummat nästa gång. Min förra period med flerdagarsturer räckte från 1970 till 1981. Och på den tiden bodde jag på hotell och klarade mig med en portfölj och en plastkasse (bild från Tällberg 1971)
Tällberg.jpg
 
Ett däck med mindre luftkammare (smalare) tar upp stötar sämre. Kör en helstel gammal MTB (som verkar vara skräddarsydd för mig) och funderade på att byta upp mig. Bytte till fetare däck och fick samma effekt som en dämpare!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrjimpa Presta-ventil lossnar! Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.