Såga isär en havskajak

öringen; sa:
eriksjos; sa:
öringen; sa:
Och fördelarna är...?

lättare att förvara kanske? Borde vara lättare att få plats med 3 knappt 2-metersdelar i vardagsrummet än en drygt 5-meters.

Mvh Erik

Okej..men nä! Lättare att få IN i vardagsrummet kanske, men inte lättare att få plats med :)
[Ändrat av öringen 2005-07-15 kl 12:02]

Är man lite full i f-n så går det ju att använda delarna som trendiga möbler...med förvaringsutrymmen å allt. Då tar ju kajaken egentligen ingen plats. ;)

Rätt spår Robert!

Har en tidning nånstans med en kille i Canada som har en av kajakdelarna som barskåp, en annan som blomkruka. Lever väl upp till regeln (Jim Danielsson?) om att alla grejer ska ha minst två funktioner.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En följdfråga för denna tråd:

Vilket material skulle ni tro är lättast att jobba med för radikala modifieringar av detta slag, plast eller glasfiber? (Om man är hyfsat händig och har tid att fundera, men inte gjort nåt liknande förut).

jamo; sa:
En följdfråga för denna tråd:

Vilket material skulle ni tro är lättast att jobba med för radikala modifieringar av detta slag, plast eller glasfiber?

Plast är visserligen ett ganska vitt begrepp, men om vi pratar om glasfiberarmerad polyester så är det en materialkombination som lämpar sig väl för modifikationer. Relativt billigt, åtkomligt och lätt att lära sig att hantera. Skyddsmask, handskar och en uppvärmd ventilerad lokal är i stort det som behövs innan man kan sätta igång. Man får också mycket erfarenhet som är direkt applicerbar på epoxibyggen om man vill gå vidare mot mer helhjärtade satsningar.

Innan du sågar...

Det jag ser som ett större problem än själva
sågandet och plastandet,är hur kopplar du ihop kajak-delarna när du har tömt dom på blomjord och ska ge dig ut och paddla.

Du måste ju sätta dit nån slag spännen. På däck
är det väl inga problem men under? utan att får
en massa vattenmotstånd..

Lycka till med detta projekt!! Låter som en bra
plan!

/Niklas

Bild i Nigel Foster bok

Jag var på ett föredrag av Nigel Foster förra veckan, och tog då med mig min gamla bok SEA KAYAKING ISBN 0-906754-60-7 för att få den signerad.

Råkade se en bild i denna bok (sid 10) på en delad kajak. Det verkar vara 6 st skruvar på den ena halvan och 6 st hål på den andra halvan. Man skruvar helt enkelt (?) ihop 2 plana sidor mot varandra.

Jag kan skanna av bilden och skicka den på begäran.

Per

Fördelar med delbar kajak.

Största anledningen till att det finns 3-delade över huvud taget är väl att man kan ta med sig delarna som vanligt bagage på flyget.

Hello. I helgen köpte jag en Puffin Swift 14ft, http://www.pakboats.com/images/blueswiftnord.jpg ,
en 13 kilo lätt kajak med aluminiumram & luftkamrar på sidorna. Då den redan är hopfällbar och ryms i en hyfsat liten bag blir det nog tyvärr inget sågande på ett tag.. Dock tycker jag fortfarande att 3-delade havskajaker i plast/glasfiber/trä är en smidig lösning på problemet med kajakplats för stadsbor i lägenhet. Jag kanske tar tag i detta projekt igen nästa år om jag känner behov av nåt mer expeditionslämpat flytetyg. /Jarl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips