Såg vi en varg?!?!

Jag och sambon paddlade förra veckan i Hårkan, norr om Östersund. En dag tyckte jag mig se en hund på stranden, och vi paddlade mot den för att "hälsa". Den nosade omkring vid vattenbrynet och såg oss när vi var ca 100 m ifrån den. Min sambo sade då "Det där är ju ingen hund, det liknar en varg." Jag uttryckte dock mina starka tvivel. "Hunden" började vädra i luften samtidigt som den tittade på oss när vi sakta paddlade närmare. Vinden låg på åt fel håll, så den fick inte korn på oss. Först när vi var ca 50 m från den lommade den iväg in i skogen. Vid det laget var också jag övertygad om att det var en varg. Den såg ut att inte vara helt fullvuxen, och hade ett rött, ganska brett halsband (sändare???). Hursomhelst, verkar det troligt att detta kan ha varit varg? Vart kan man vända sig för att få mer information om "vargläget" i trakten? Man är ju nyfiken...
 
Va coolt!! hoppas det var en varg ni såg, jag har ingen aning om hur märkningen ser ut men följer med spänning för att höra om det var en varg kanske?....
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Underbar obs, grattis!

Hej,

rapportera in observation till viltskadecenter,
http://www.viltskadecenter.com/
och ta gärna och ring direkt till forskarna där (tel finns på sidan), även en blankett i pdf man kan fylla i och skicka in.

Viltskadecenter finns på Grimsö forskningsstation som är del av SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Grattis, man blir ju grön....

Staffan
 
Var i Hårkan?

Då jag har sommarställe i närheten av Hårkan, vore det roligt om du kunde ge en mer precis angivelse var ni såg den förmodade vargen. Kommer eventuellt att åka upp i helgen, så det vore att veta om man skall hålla ögonen extra mycket öppna.

Christer
 
Re: Var i Hårkan?

Insane Wayne; sa:
....vore det roligt om du kunde ge en mer precis angivelse var ni såg den förmodade vargen.

Var snälla och maila Insane Wayne privat om ni vill meddela exakt plats, men lägg helst INTE ut här eller på andra mer publika ställen exakt var ni såg den. Sånt kan ställa till trassel....

Staffan
 
Jo. Så mycket har vi förstått. Vi sa faktiskt ingenting om vad vi sett till någon i trakten, för säkerhets skull. Och närmare än utefter Hårkan kommer jag inte ange här heller.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
det är väl riktigt, men trist

Det är väl kanske bäst att inte lägga ut angivelser över var varg siktats, om det var en sådan. Men visst är det trist att det skall vara så.

Kalle
 
Nu har jag i alla fall mailat Viltskadecenter, så får vi se... Och ja, visst är det trist att man inte törs lägga ut info om platsen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.