Såg vi en varg?!?!

Jag och sambon paddlade förra veckan i Hårkan, norr om Östersund. En dag tyckte jag mig se en hund på stranden, och vi paddlade mot den för att "hälsa". Den nosade omkring vid vattenbrynet och såg oss när vi var ca 100 m ifrån den. Min sambo sade då "Det där är ju ingen hund, det liknar en varg." Jag uttryckte dock mina starka tvivel. "Hunden" började vädra i luften samtidigt som den tittade på oss när vi sakta paddlade närmare. Vinden låg på åt fel håll, så den fick inte korn på oss. Först när vi var ca 50 m från den lommade den iväg in i skogen. Vid det laget var också jag övertygad om att det var en varg. Den såg ut att inte vara helt fullvuxen, och hade ett rött, ganska brett halsband (sändare???). Hursomhelst, verkar det troligt att detta kan ha varit varg? Vart kan man vända sig för att få mer information om "vargläget" i trakten? Man är ju nyfiken...
 
Va coolt!! hoppas det var en varg ni såg, jag har ingen aning om hur märkningen ser ut men följer med spänning för att höra om det var en varg kanske?....
 
Underbar obs, grattis!

Hej,

rapportera in observation till viltskadecenter,
http://www.viltskadecenter.com/
och ta gärna och ring direkt till forskarna där (tel finns på sidan), även en blankett i pdf man kan fylla i och skicka in.

Viltskadecenter finns på Grimsö forskningsstation som är del av SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Grattis, man blir ju grön....

Staffan
 
Var i Hårkan?

Då jag har sommarställe i närheten av Hårkan, vore det roligt om du kunde ge en mer precis angivelse var ni såg den förmodade vargen. Kommer eventuellt att åka upp i helgen, så det vore att veta om man skall hålla ögonen extra mycket öppna.

Christer
 
Re: Var i Hårkan?

Insane Wayne; sa:
....vore det roligt om du kunde ge en mer precis angivelse var ni såg den förmodade vargen.

Var snälla och maila Insane Wayne privat om ni vill meddela exakt plats, men lägg helst INTE ut här eller på andra mer publika ställen exakt var ni såg den. Sånt kan ställa till trassel....

Staffan
 
Jo. Så mycket har vi förstått. Vi sa faktiskt ingenting om vad vi sett till någon i trakten, för säkerhets skull. Och närmare än utefter Hårkan kommer jag inte ange här heller.
 
det är väl riktigt, men trist

Det är väl kanske bäst att inte lägga ut angivelser över var varg siktats, om det var en sådan. Men visst är det trist att det skall vara så.

Kalle
 
Nu har jag i alla fall mailat Viltskadecenter, så får vi se... Och ja, visst är det trist att man inte törs lägga ut info om platsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.