• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

sätta upp gipsskivor på betongvägg

Vi diskuterar om att bygga om lite i vardagsrummet och funderar på att sätta upp en gipsskiva på ena väggen där den framtida gigantiska lcd tv:n ska sitta. Problemet är att det är en betongvägg och jag är inte så sugen på att skruva upp den eller göra någon sorts avancerad träställning utan jag skulle helst vilja klistra upp gipsskivorna och sedan upp med tv:n, hemmabiosystemet och dölja kablarna.

finns det klister som lämpar sig för den typen av lösning? Vad ska man beräkna att kostnaden blir och hur ska man lösa uppsättningen av tv:n på ett bra sätt?
 
Varför vill du ha en gipsskiva? Jag skulle tycka att det finns en massa skivmaterial som lämpar sej bättre. Men jag vet inte hela historien, så finns det en anledning att du valt gips?

//H
 
Oavsett vilken konstruktionslösning du väljer kommer du att behöva ett blindutrymme för kablar, den enklaste lösningen är en regelkonstruktion men även jag skulle inte rekommendera gipsskiva till den uppgiften som du beskriver.
Tänk om!
//J
 
Det här är ju ganska luriga grejer. för det första är det en yttervägg? och är det en vägg i källare?
För om det är yttervägg i källare, så skall du definitivt välja gips som monteras på plåtregel. Är det innervägg i källare så är nog detta också att föredra. Men om det är en vägg ovan mark, så är det ju bättre med träregel och kanske en trfiberplatta att föredra.
Att däremot klistra upp skiva mot betong är aldrig att rekommendera! Det blir oberhört lätt fuktproblem.
 
...och hur ska man lösa uppsättningen av tv:n på ett bra sätt?

En kompis hittade en ställning som hissade upp TVn ur en "bokhylla" då man slog på den.
Då slipper du problemet med att dölja kablar inne i väggen.

Om du ska skruva en ställning på väggen kan du försöka mäta ut var du (eller din sambo) vill ha ställningen så att du kan sätta någonting att fästa den i, alltså bakom skivan. Visst, en LCD TV väger inte så mycket, men jag skulle hellre skruva den i en regel än med några mollypluggar.

/Ulf
 

clindh

Forumvärd
Nu var det iofs tänkt att detta forum skall vara för hembygge av friluftsprylar, så jag flyttar denna i Fritt Forum.

(För hemmafixarknep kan jag förresten tipsa om http://forum.byggahus.se/, där får du säkert fler svar).
 
Vi diskuterar om att bygga om lite i vardagsrummet och funderar på att sätta upp en gipsskiva på ena väggen där den framtida gigantiska lcd tv:n ska sitta. Problemet är att det är en betongvägg och jag är inte så sugen på att skruva upp den eller göra någon sorts avancerad träställning utan jag skulle helst vilja klistra upp gipsskivorna och sedan upp med tv:n, hemmabiosystemet och dölja kablarna.

finns det klister som lämpar sig för den typen av lösning? Vad ska man beräkna att kostnaden blir och hur ska man lösa uppsättningen av tv:n på ett bra sätt?

Vad ska du med gipsen till?..förstår inte det riktigt...
 
Vad ska du med gipsen till?..förstår inte det riktigt...

Exakt...glöm gipsen och kör en byggplywood istället. (eller liknade fiberskiva)
Mkt stadigare att hänga vikt på! Men denna bör skruvas då belastningen blir väldigt hög på en liten yta...

Visst kan du bygga ett regelverk på väggen, endera trä eller stålregel.....men dessa bör ju åxå skruvas upp, vilket gör lika mkt åverkan på väggen som att skruva ett fäste direkt på betongen!

Mitt tips: Köp ett vanligt väggfäste, borra och plugga i betongen (är inte värst mkt jobb om du kan låna dig en bra borrmaskin)

För att dölja kablarna så gjorde jag själv en enkel "låda" som placerades mitt under tv´n, och går ner mot golvet.....denna behöver inte vara bred, typ 5-6 cm....gjorde den i planhyvlad ek.....tänk dig en U konstruktion, som sedan trycker in kablarna i.

//MD
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.