Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag funderar på en tredagars tur under hösten och mina närmaste fjäll är Sälenfjällen. Frågan är om det är "vandringsbart" där eller om allt bara är en enda stor skidbacke? Vore tacksam för svar om det är någon som vet.
Pär
Jag funderar på en tredagars tur under hösten och mina närmaste fjäll är Sälenfjällen. Frågan är om det är "vandringsbart" där eller om allt bara är en enda stor skidbacke? Vore tacksam för svar om det är någon som vet.
Pär
Själv har jag sedan en tid landställe i närheten. Mitt intryck är att området är fantastiskt med blandningen av skog och visserligen små, men fjäll. Om jagt skulle göra en vandring så skulle jag snirkla fram mellan skog och fjäll (enkelt med hjälp av kartan att undvika de tätast befolkade områdena). En skogstur med mersmak helt enkelt . Har man några dagar till så kan man enkelt vandra upp till Fulufjäll också .
Tackar för svaret! Bara att inhandla karta och börja fundera lite djupare. Jag har inte mer än tre dagar att sätta av till vandringen, tänkte smita lite tidigare på en torsdag och sticka iväg. Själva vandringen startar alltså på fredagen och arbetet startar på måndagen. (suck)
Om man åker lite norr om Sälen-Transtrands fjällen kommer man till Fulufjället som är lite mer vildmark och bra ledat med bla. Kungsleden längs med fjället.
Ha ha, han kanske skulle åka dit och titta...det var fjäll när jag var där i somras i alla fall .
Att det växer en och annan tall, gran eller björk på våra lågfjäll är ju ingen nyhet precis...om hans definition av fjäll gäller, så får vi räkna bort stora delar av fjällkedjan fr o m Dalarna till Norrbotten...
Om man åker lite norr om Sälen-Transtrands fjällen kommer man till Fulufjället som är lite mer vildmark och bra ledat med bla. Kungsleden längs med fjället.
Vill bara rapportera att jag följde ditt råd och valde Fulufjället. Jag höll mej till södra änden och är mer än nöjd! Väldigt fint område som jag nog utforskar lite mer nästa sommar. Hoppas på bättre väder då, nu var det regn och blåst på fredagen, sol och jätteblåst på lördagen, det hela avslutades med snö på söndagen.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...