Sälen, dalarna.

Tänkte vandra ett par dagar i Säelen, Dalarna.
Någon som vandrat där ? Skulle vara kul med lite turtips !
 
Låter bra...

Jag och min bror tänker också dra iväg och sida lite i dalarna under vintern... Vi skulle också vilja ha lite tips på bra nybörjar-turer för att skapa lite vinter-erfarenhet.



/m
 
längdskidåking

Jag åkte längdsikdor uppe i Sälen en vinter runt Hundfjället. det var mycket bra spår för en nybörjare.Som tur finns det naturligt vis olkia länger på spåren om man inte vill åka flera mil untan vill ta några kilomter om dan. titta gärna på den här sidan om vandringsleder i Sälen, en mycket bra sida med de flesta leder.

http://www.visf.com
 
Sorry, jag menar ju på sommaren !

Var kanske lite otydlig.....
Menar på sommaren.

Tack för vintertippsen dock :)
 
Re: Re: Sorry, jag menar ju på sommaren !

peter_v; sa:
Ps. Kolla crilleus länk, där finns vandringsleder (sommar) oxå...

Länken är kanonbra, men jag tänkte mig att höra från någon som gått där. Ofta är stugorna, lederna etc finare på bilderna än i verkligheten. Kul att höra från de som verkligen vandrat där !
 
Vandra i Sälen?

Välj något annat område om ni vill uppleva fjäll! Att vandra i sälen är ungefär som att gå omkring i en medelstor stad med några grönområden. Ett tipps är att ni åker till Grövelsjö fjällen eller till Fulufjäll. Det ger garanterat mersmak om ni är nybörjare. Lättvandrat och lättorienterat med massor av olika leder och möjlighet att bo bekvämt om man vill det.
Lycka till med planering och kommande turer.
 
grövelsjön

Är det någon som har vart vid grövelsjön vinter tid som kan berätta hur vinter är där uppe, ska dit på fjällkurs undersport lovet.
 
Jag håller med om att Sälen är lite "tivoli" betonat! Om du kan tänka dig ytterligare 15 mil norrut, så når du Funäsdalen. Där finns det bra leder både sommar och vinter.
mvh
Per
 
hmmm....

Nu vill vi jui inte åka i något spår utan vill ut på fjället och cruisa lite för att känna på lite vinterförhållanden inför en planerad längre tur.


/m
 
Re: grövelsjön

crilleus; sa:
Är det någon som har vart vid grövelsjön vinter tid som kan berätta hur vinter är där uppe, ska dit på fjällkurs undersport lovet.

Bara 15 veckor sådär, så lite koll har man fått på stället.

Grövelssjön erbjuder i sin ganska snälla fjällterräng gott om fina preparerade längdspår, både i Sverige och Norge.

För turåkning så är fjällen ganska snälla och det finns ett antal fina turer. Dalarnas högsta berg Storvätteshogna, sjön Rogen, Salsfjellet (Norge) är några fina dagsturer.

Kortfattat så är Grövelssjön ett trevligt och lungt ställe, den som letar efter extrem skidåkning får söka sig någon annanstans.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.