Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund?

Vi ska ta en snabb bilsemester i Norge( rundtur i södra halva norge 10-12 dagar) och bla besöka fjordarna i väst och tänkt även ta Galdhöpiggen i samma veva.

Nu undrar jag var vi ska utgå ifrån när vi ska upp på Galdhöpiggen, jag har en hund med mig.
Och en sambo som några månader sen återhämtat sig från sin cancerbehandling så hennes kondis är inte på topp.
Vill gå den säkraste och njutbaraste leden upp som möljigt så dela av er med tipsen :)
Vi åker i andra veckan i augusti.
 
Jag gick upp på Galdhöpiggen förra sommaren. Det var en fin, men väldigt befolkad tur. Vi funderade inte så mkt på välvalet, gick från Spiterstulen o då fanns det bara en led upp, vilken vi (o vad det verkade som alla andra också) valde att gå.

Gick bakom ett sällskap med ett par hundar som hade skurit sig under tassarna på nåt (troligvis snön). Det var blodiga snöspår hela vägen upp på toppen, hundarna (om jag nu gissade på rätt hundar) verkade glada iaf. Finns säkert folk som har mer erfarenhet av hundar på fjället än vad jag har (ingen alls), men det verkade ju vettigt att fundera över skor till hundarna.
 
För vem vill du ta med hunden upp? Hunden, dig själv eller vad? Skor, vatten och käk kan även 4fotavännen behöva i stenskavlet, skaren och isen. Hoppas ni väljer rätt dag! Jo det brukar vara rätt trångt.
 
Jag är redan väldigt medveten om att tassarna kan fara illa så vi ska skaffa bra hundstrumpor innan, hunden är vältränad och lydig (brukshund) så rent fysiskt klarar hon det lätt, men tassarna...
Och självklart ska vatten o mat för hunden tas med.

Varför hunden ska med? Varför inte om det går? Och för sambon vill jag visa bergen och alpina miljöer och hoppas hon får den känslan när hon väl besegrat berget och står på Nordens tak :) Hon har inte varit i en sån miljö förut och jag försöker förbereda henne.

Jag är inte helt oerfaren vad det gäller berg. Har bestigit Keb och Blanc, klättrat i Nissedalen men då i sällskap som är som jag.

Men aldrig varit just vid Galdhöpiggen och känner inte till de lättaste lederna, har haft Spiterstulen i tanken som start men undrar om det fanns alternativ. Sen får man hoppas på bra väder.

Sen att det blir mycket folk får vi ta, bara det är ett "säker" led i detta sällskap. Mycket folk kan ju vara en fördel ibland. Hjälp finns nära.
 
Från Spiterstolen är det en lång promenad men är ni bilburna ska det finnas en parkering rätt högt upp på berget och därifrån en betydligt kortare led till toppen. Kanske inte direkt ger känslan av att besegra berg men å andra sidan förminskar korvkiosken på toppen det intrycket i alla fall...
 
Kom precis tillbaka häromdagen efter att ha bestigit Galdhöpiggen, tog den "vanliga" rutten upp från spiterstulen. Ganska så mycket folk och jag såg vädligt många hundar så det ska nog inte vara några problem, När vi var där var det inga minusgrader så det var i princip ingen skare på snön så inga hundar verkade ha några problem med skärsår.

Den utmarkerade leden som går från spiterstulen är relativt brant men ingen klättring och det tar cirka 4-5 timmar att gå upp till toppen. Tror man kan köra upp till Juvashytta och därifrån tar det kankse 3-4 timmar till toppen...
 
Hund o barn på Galdhöpiggen

Calla_Sandell
Jag såg att du nyss varit på uppe på Galdhöpiggen. Vi har funderat på att gå upp nu på söndag, var det mycket snö? Jag har aldrig varit där förut och har ingen uppfattning om det är möjligt att komma upp med barn under 10 år. Jag har läst mig till att brevandringarna har åldersgränser men från Spiterstulen är det väl ingen bre till toppen? Skulle barn eller hund inte orka med är det väl bara till att vända om.
Någon annan som har bestigit Galdhöpiggen med barn under 10 år?
 
Om en vecka

åker vi upp. Jag som startat denna tråd och frågan var främst om en hund kunde klara sig bra, tass-mässigt sett och terrängmässigt ganska så ofarligt från stupor och stenras, fysiskt slår hon mig med hästlängder, hon har även det bästa MH-resultatet i sverige för den rasen (belgiskt vallhund) så det är en riktig tuffing till hund.

Nu har vi beslutat att brukshunden får bo på ett hundhem eftersom min cancerdrabbade ,överlevare och otursföljde sambo nu lyckas skada knäet. (gaaaahh...)
.
Senorna i knäet är uttänjda efter en krock med en stor brukshund i full fart, rena turen att hon inte bröt något, för jag själv såg det liksom i slowmotion, hur det nu kunde göras i slowmotion..

Nu är istället frågan om hon skulle kunna klara att gå upp på galdhögpiggen, det tror jag knappast ju...?
Vi har varit på akuten och efter 9 timmars väntan, röntgat och konstaterat att inget är brutet, senor i knäet är uttänjda. Det lutar mycket åt en ren bil-tälta-och titta-resa, så undrar jag om det finns några okända pärlor att besöka mellan gbg-jotunheimen, jotunheimen-lysefjorden(stavanger) och lysefjorden(stavanger)-gbg.

Vi är ute i 12-14 dagar.

Andra förslag är välkomna eftersom det nu mycket starkt lutar åt en bil och tält resa och korta lätta dagsturer.

Tacksam för alla svar eller andra tips om en annan färdväg än ovan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson jo-jo leden Fjällvandring 11
Per Edvardsson Trepass leden Fjällvandring 19
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
jontte00 Nordkalloten leden? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...