Säkra långt från väggen för att öka dynamiken?

Vi kan väl fortfarande lägga en kil längst ner som skall klara uppåtdrag, så låter vi bli att rippa säkringskedjan?
 
Är det inte bättre att undvika onödigt slack i systemet så mycket det går, och att den som säkrar är lite följsam och "mjuk i knäna" istället?
Personligen tycker jag det är väldigt svårt att bedöma om den där bågen med rep som hänger upp till första säkringen innehåller 1 eller 3 m extra rep(?).
Står du 10 m från väggen så går det åt rätt mycket kraft bara att sträcka repet så att det inte ligger på marken eller hänger i en onödigt stor båge, och den kraften kommer ju klättraren att känna som ett konstant motstånd i selen.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vill bara backa ett snäpp, även om det kanske är lite OT. Någon skrev att man kan placera en revolver i den sista (troligen dåliga) säkringen. Tyckte först det verkade vettigt, men visst slår det åt båda hållen?

Ja, du fördelar belastningen i hela repet = större töjning, dvs lägre kraft.

Men, om man jämför att hänga statiskt i en sista placering som har 100% friktion mot repet (alltså i princip inknuten i den) med en som har noll friktion, så blir ju kraften i kilen större med noll friktion. Du får ju då en 1:2 utväxling på din vikt.

Vilken effekt överväger vid ett fall?

John, humanisten som gillar vektorer
 
En annan faktor är ju dragriktningen i säkringsmannens sele.
Det är inte helt lätt att säkra både följsamt och kontrollerat när draget är mer framåt än uppåt.
 
Gedankenexperiment -- Revolver

Vill bara backa ett snäpp, även om det kanske är lite OT. Någon skrev att man kan placera en revolver i den sista (troligen dåliga) säkringen. Tyckte först det verkade vettigt, men visst slår det åt båda hållen?

Ja, du fördelar belastningen i hela repet = större töjning, dvs lägre kraft.

Men, om man jämför att hänga statiskt i en sista placering som har 100% friktion mot repet (alltså i princip inknuten i den) med en som har noll friktion, så blir ju kraften i kilen större med noll friktion. Du får ju då en 1:2 utväxling på din vikt.

Vilken effekt överväger vid ett fall?

John, humanisten som gillar vektorer

Hej!

Här kommer en liten text för att utreda om en Revolver-karbin gör nytta. Har inte räknat på det alls förrän nu, men min intuition sa att det borde fungera. Låt mig göra ett tankeexperiment:

Antag att klättraren väger m kilotyngd och står x meter ovanför sista säkringen som är utrustad med en karbin där friktionen går att variera mellan 0 och 100%. Säkringen sitter oändligt högt upp på väggen.

Om friktionen i karbinen sätts till 100% så fås ett fall med faktor 2 (= 2x / x) . Repet glider inte alls genom karbinen och vi faller 2x meter. Repet ned ifrån karbinen till säkraren belastas inte alls. Detta är ett fall som genererar största möjliga kraft i säkringen = F2.

Om friktionen i karbinen sätts till 0% så fås ett fall med faktor 0 (= 2x / [x + ∞] ). Repet glider mycket lätt genom karbinen då vi har oändligt med rep tillgängligt. Belastningen på karbinen blir i detta fall samma som att hänga statiskt i den, dvs 2 gånger klättrarens tyngd (2m) = F0.

Alltså; genom att variera friktionen i karbin linjärt ifrån 0 till 100, så går fallfaktorn samtidigt (olinjärt, men monotont ökande) ifrån 0 till 2. Kraften på säkringen ändrar sig samtidigt ifrån F0 till F2. Med 0% friktionen så får vi alltså minsta möjliga kraft på säkringen.

Om vi nu tar hänsyn till att vi inte har oändligt med rep, och att friktionen i karbinen inte kan vara 0, så förväntar jag mig inte att systemet kommer att bete sig annolunda. En lägre friktionen i karbinen kommer fortfarande att generera en lägre kraft i karbinen eftersom mer rep blir effektivt tillgängligt.

Dock så får säkringsmannen ta emot en större kraft med en lägre friktionen i karbinen. Detta gör att risken för att säkraren flyger upp vid ett kraftigt fall ökar. Någon måste alltid betala.


//Örjan

PS
Kolla även in DMMs hemsida där de beskriver sin karbin.
http://www.dmmclimbing.com/productsDetails.asp?pid=1&pid2=76

Och en länk till Andy Kirkpatricks tankar:
http://www.planetfear.com/articles/DMM_Revolver__Revolutionary_or_nothing_more_than_spin_321.html
DS

PS2
För att ytterligare bättra på oddsen vid marginella säkringar så bör man ha ett nytt och fräscht rep som har dokumenterat lågt fångryck. Vid mina projekt hade jag ett Beal-rep som var inköpt enkom för dessa projekt. Rep blir sämre och får högre fångryck varje gång de belastas.

Säkringsmannen skall även ha en lämplig snäll repbroms och handskar på händerna. Dessutom är det bra om säkraren också är vaken och på alerten, och är bekant med ditt rörelsemönster och dina stönande ljud på väggen.
DS2
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips