Säkra långt från väggen för att öka dynamiken?

Hej igen!

Är det någonsin rekommenderat/praktiserat att stå riktigt långt från väggen och säkra, kanske vid trad, för att öka dynamiken i repsystemet, om det är många dåliga säkringar på en led t ex?

Man kan ju också t ex, tänker jag, i princip bygga en standplats ~5-10 meter bort från väggen som man säkrar från. På så vis blir det väldigt låga fallfaktorer om man skulle falla. Liknande koncept skulle väl också kunna användas på en hylla vid multipitch, fast i sidled då?

Uppenbarligen måste också första säkringen/arna placeras för det annorlunda drag som uppstår.
 
Tveksamt

Hej!

Om ditt tänk skall fungera borde den första säkringen, som du skriver, skyddas för drag uppåt och eventuellt i sida. Och lämpligen utrustas med en DMM Revolver-karbin för att sänka friktionen. Zig-zackandet äter väl annars upp den låga fallfaktorn. Det hela känns dock avigt.

Jag brukade använda en ryckdämpare (screamer) på mina håriga projekt, t.ex. DMM Ripstop. Om den tunna säkringen även får en Revolver-karbin minskar kraften ytterligare i och med att mer rep blir effektivt tillgängligt. Se hela kedjan och sänk friktionen maximalt

//Örjan
 
Om skälet till att öka dynamiken är att säkringarna sitter dåligt låter det som en dålig ide att backa ut från väggen. Det minskar risken för att få klättraren i huvudet, men det blir ogynnsam kraftriktning på först säkringen och det kan nog vara ett problem.
 
Men så här då: Ponera att första säkringen är en bomber-friendplacering, multidirektionell å allt, och att resten är skit? Funkar Magwos tänk då?Blir det mer dynamik i systemet?

Undar, för det kan vara intressant på en led på hemmaklippan, där kruxet är säkrat av en gammal pitong, men det finns ett par fina friendplaceringar under den.
 
Intressant!

Teoretiskt sett så borde det ju funka men (som sagt) det blir antagligen så mycket friktion i och med vinklarna på repet att det är ungefär samma sak som att stå nere invid väggen..

Kraften på den senaste säkringen man satt kommer troligtvis inte minskas nämnvärt. Då ska du ha ett väldigt dynamiskt rep isåfall.

Jag gillar att du tänker "outside the box" Magwo =) Keep it up!


Ps.

2011 kommer att bli ett bra år för oss tradklättrare!

"You either got it or you don't, and if you got it - that's great, you rock! But if you don't - You're a sports climber.."
 
Senast ändrad:
Sist jag säkrade och stod långt ut från väggen tog förstemannen ett fall. Den första frienden såg ut som en banan efteråt. Så är första kammen placerad lågt (i kombination med att den är min) så går jag iaf inte långt ut från väggen på grund av ekonomiska skäl.
 
:)

Du får gärna citera mig så mycket du vill, men det där kom från Leonard Coyne.

I filmen "First Ascent" Inte riktigt rätt heller. Så här ska det visst vara:

"You either got the fucking spirit or you don't. And if you've got the spirit, you rock! But if you don't - You're a sport climber!"


Trad preimär idag för övrigt! Så fin känsla att lägga kilar. Känns bra i hela kroppen.
 
Tradpremiär för säsongen eller över huvud taget? Jag trodde du klättrade trad regelbundet.
 
Gu va krångligt det blev, när det visade sig att man citerat recitatören...skitsamma, andemeningen kom ju fram. Trad e livet. Krystade faktiskt fram en (för säsongen) tradpremiär i Småland redan den 8/2, sen blev det visst vinter en månad till...:( den riktiga rushen kom i götet för en vecka sen, med solvarm klippa, revanscher på gamla nemesisleder (den vedervärdigt läskiga Gunnars skräck bl.a) å lite fina ånsajter. Nu känner man att det är på gång på riktigt, snart är säsongen ett faktum! Whopee.

Blev så lycklig i vintras när man fick peta in klippsäkringar på mixade leder, så nåt visst är det allt.
 
Håller med om det. Tyvärr lär jag inte, nu under min andra reinkarnation som klippklättrare, inte få till så mycket trad, eller psyke heller förmodligen, som jag drömmer om. Får leva på minnen från fornstora dar...
Men det var fint nog att klippa bult igår :)
ON topic så är det ju möjligt att ge mjukare fall om man står lite längre bort, men jag kan knappast rekommendera det på trad just för den större risken att rippa säkringskedjan.
På sport kan man dock använda det för att göra rephanteringen snabbare i samband med stressiga klipp.

Blev så lycklig i vintras när man fick peta in klippsäkringar på mixade leder, så nåt visst är det allt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...