Säkerhetsregler Gotlandsfärjan

Hej! Jag ska cykla på Gotland.
Någon som vet hur lätt det är att få tag på gas/t-röd på Gotland?
Och ifall man behöver ta med från fastlandet, hur fungerar säkerhetsreglerna
på färjan över? Är det krångligt att ta över? Är väl inga problem att ta med morakniven på färjan eller?
 
Ok. Nej har inte frågat dem än. Slänger ut lite trådar här och där nu. Behöver veta snart för åker på lördag. Givetvis borde jag kollat med dom först. Tack för att du tänkte åt mig:)
 
Det är ingen fara. Det är bara att stoppa tuben i väskan eller bilen och åka med. Ingen kommer fråga, ingen kommer kolla, varken efter morakniven eller gastuben.
Det finns ingen röntgen eller tullpersonal på färjorna till Danmark, Polen eller Tyskland. Så risken att det skulle vara en sådan till Gotland bedömer jag som obefintlig.
 
Om han ska cykla på Gotland gissar jag att han inte har nån bil att stoppa gasolen i:)

Men det borde väl finnas gasol på varenda bensinmack tycker man, Gotland är ju inte direkt ödemark.

Det är över 20 år sen vi cyklade på Gotland och då hade vi nog inte gasol till trangiat. Minns inte om vi lämnade packningen på cyklarna eller fick lyfta av den...
 
På Gotland

Om du vill kan du köpa allt på Gotland, Intersport eller liknande affärer. Och.....mobilen funkar där också......det är ingen ödemark om du trodde det.

Hälsar
Junioren
 
Joseph87;651848 Är väl inga problem att ta med morakniven på färjan eller?[/quote sa:
Svea rikes lagar gäller på Gotland och på färjan. Dvs ta det lugnt med kniven. packa ner den och ha den inte hängande i bältet på färjan
 
Om han ska cykla på Gotland gissar jag att han inte har nån bil att stoppa gasolen i:)

Men det borde väl finnas gasol på varenda bensinmack tycker man, Gotland är ju inte direkt ödemark.

Det är över 20 år sen vi cyklade på Gotland och då hade vi nog inte gasol till trangiat. Minns inte om vi lämnade packningen på cyklarna eller fick lyfta av den...

Han kan väl frakta cyklarna med bil? Och om du bemödat dig att läsa hela mitt inlägg och inte bara delar som du kunde göra dig lustig över, så skrev jag "väskan eller bilen".. Men läsförståelsen är inte den bästa alla gånger ;)

Hur som haver framhärdar jag, ta med gasolen, det finns ingen kontroll, så slipper du lägga tid på Gotland att leta efter det och dessutom blir det säkert dyrare att köpa på en mack.
 
Annars verkar det på deras hemsida som att gasoltuber i husvagnar är ok, men av någon outgrundlig anledning inte i servicebilar...

Du kan lungt ta med dig vanliga camping gastuber / T-sprit i din packing ombord på färjan, förvaras ju ändå på bildäck ihop med allt annat brandfarligt.
Att inte "servicebilar" får ha gastuber är säkert kopplat till att dessa ofta har Acetylentuber som är extra farliga vid en brand.
 
Den här tråden känns lite som Får man ta med sig bensin på färjan? Nej inte ens i bilen.

Vissa saker är bäst att inte fråga om. Bara ta med gastuberna, kniven, tändstickorna och vätskan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.