Säkerhet ensamvandring

Jag är övertygad om att man går försiktigare ensam.
Sällskap är väl till glädje bara om olyckan är framme.
Nja, nog kan jag komma på andra mer värdedulla aspekter på sällskap än de rent säkerhetsmässiga. Men det kanske beror på sällskapet? Eller på att jag inte vandrat tillräckligt många dagar för att få uttala mig? Ärligt talat håller jag inte ens räkningen, och bara det kanske inte ger mig särskilt mycket cred i sammanhanget?

Ordet äventyr har en väldigt positiv klang för mej.Vad är farligt med att ge sej ut på äventyr?Det är ju stimulerande på alla vis.
Obetänksam dumdristighet och klantighet bör väl undvikas.
Ofta har jag gått stenskravel,nån gång vad med relativt stor vattenmängd och strömmande vatten,gått i branter där jag nästan får klättra,paddla i vågor,ensam på skridskotur etc,både i sällskap och ensam:hade jag dessa gånger förolyckats eller skadat mej skulle det ju betecknas som det senare alternativet(=dumt).
Men innan jag gett mej ut där har jag ju ändå gjort en beräkning på att jag klarar det.Och hur jag ska klara det,även om det inte skulle gå klockrent.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nja, nog kan jag komma på andra mer värdedulla aspekter på sällskap än de rent säkerhetsmässiga. Men det kanske beror på sällskapet? Eller på att jag inte vandrat tillräckligt många dagar för att få uttala mig? Ärligt talat håller jag inte ens räkningen, och bara det kanske inte ger mig särskilt mycket cred i sammanhanget?

Diskussionen gäller säkerhet och således höll jag mig till den frågan.

Ett bra sätt att vinna "cred" är att kommentera det som sägs och inte egna godtyckliga till- eller vantolkningar.

Diskussionen gäller säkerhet och således höll jag mig till den frågan.

Ett bra sätt att vinna "cred" är att kommentera det som sägs och inte egna godtyckliga till- eller vantolkningar.
Mja, men ett betydligt vanligare är att låta påskina att man är nån sorts auktoritet eftersom man varit ute en massa. Som du gjorde. Eller hade det med ämnet att göra hur många dagar du varit ute?

Och för att förtydliga: Jag tror definitivt det kan vara säkert att ha sällskap. Inte bara när olyckan är framme, utan för att man kan hindra varandra i att begå dumheter. Det tror jag inte är ditt problem (eller mitt, jag har ffa varit ute ensam och hittills har det gått bra), men en del människor verkar behöva någon som håller reda på dem. Eller åtminstone nån att resonera med, innan de kastar sig huvudlöst och huvudstupa in i nån galenskap.

Sen kan sällskap förstås gå åt andra hållet, man kan tubba varandra till idioti. Så, man får väl välja sina vänner.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips