Säkerhet ensamvandring

Jag är övertygad om att man går försiktigare ensam.
Sällskap är väl till glädje bara om olyckan är framme.
Nja, nog kan jag komma på andra mer värdedulla aspekter på sällskap än de rent säkerhetsmässiga. Men det kanske beror på sällskapet? Eller på att jag inte vandrat tillräckligt många dagar för att få uttala mig? Ärligt talat håller jag inte ens räkningen, och bara det kanske inte ger mig särskilt mycket cred i sammanhanget?
 
Ordet äventyr har en väldigt positiv klang för mej.Vad är farligt med att ge sej ut på äventyr?Det är ju stimulerande på alla vis.
Obetänksam dumdristighet och klantighet bör väl undvikas.
Ofta har jag gått stenskravel,nån gång vad med relativt stor vattenmängd och strömmande vatten,gått i branter där jag nästan får klättra,paddla i vågor,ensam på skridskotur etc,både i sällskap och ensam:hade jag dessa gånger förolyckats eller skadat mej skulle det ju betecknas som det senare alternativet(=dumt).
Men innan jag gett mej ut där har jag ju ändå gjort en beräkning på att jag klarar det.Och hur jag ska klara det,även om det inte skulle gå klockrent.
 
Nja, nog kan jag komma på andra mer värdedulla aspekter på sällskap än de rent säkerhetsmässiga. Men det kanske beror på sällskapet? Eller på att jag inte vandrat tillräckligt många dagar för att få uttala mig? Ärligt talat håller jag inte ens räkningen, och bara det kanske inte ger mig särskilt mycket cred i sammanhanget?


Diskussionen gäller säkerhet och således höll jag mig till den frågan.

Ett bra sätt att vinna "cred" är att kommentera det som sägs och inte egna godtyckliga till- eller vantolkningar.
 
Diskussionen gäller säkerhet och således höll jag mig till den frågan.

Ett bra sätt att vinna "cred" är att kommentera det som sägs och inte egna godtyckliga till- eller vantolkningar.
Mja, men ett betydligt vanligare är att låta påskina att man är nån sorts auktoritet eftersom man varit ute en massa. Som du gjorde. Eller hade det med ämnet att göra hur många dagar du varit ute?

Och för att förtydliga: Jag tror definitivt det kan vara säkert att ha sällskap. Inte bara när olyckan är framme, utan för att man kan hindra varandra i att begå dumheter. Det tror jag inte är ditt problem (eller mitt, jag har ffa varit ute ensam och hittills har det gått bra), men en del människor verkar behöva någon som håller reda på dem. Eller åtminstone nån att resonera med, innan de kastar sig huvudlöst och huvudstupa in i nån galenskap.

Sen kan sällskap förstås gå åt andra hållet, man kan tubba varandra till idioti. Så, man får väl välja sina vänner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Jentuss Väder och säkerhet Fjällvandring 1
nilssa Högre säkerhet på fjälltoppen? Fjällvandring 12
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.