Säkerhet ensamvandring

Jag funderar på hur man beter sig när man vill ut i svensk fjällvärld själv, när det gäller säkerhet.
Har gett mig ut i fjällen själv här i somras (Helags).
Tack vare att personen jag planerade turen med var tvungen att lämna återbud 2 dagar innan resa.
Den turen gjorde jag ganska många misstag som jag inte tror jag hade gjort om jag hade gått med sällskap.
Till saken hör att jag inte har någon större friluftsvana (eller bara är väldigt självkritisk?).
Men jag känner att jag njuter av ensamheten och vill väldigt gärna lufsa ut själv.
Planerar till nästa år att ge mig ut i Sarek men då med sällskap, men ändock ger jag mig ut själv om det blir återbud.
Jag har självklart med mig visselpipa och mobiltelefon och även lämnar ruttplan.
MEN RÄCKER DET????
Det är mycket frågor som dyker upp när man börjar fundera vad som kan hända t.e.x att man stukar foten väldigt illa 1:a dagen och blir tvungen att försöka få hjälp.
Kan man då verkligen lita på att 112 funkar. Eller ska man satsa på radio av något slag.
Jag läste här på Utsidan.se i en tråd att dom som har överlevnadskunskap aldrig behöver den, för dom vet hur man ska undvika dom situationerna
(min tolkning!!!!).
Jag vill ju självklart inte bli det där skolexemplet på dumhet man kan bli om man inte skaffar sig kunskap.
 
Jag tycker inte att man inte ska stressa upp sig så kring ensamvandring. MEN man måste absolut överväga vad man ger sig in i (dvs ha klart för sig vilka konsekvenserna kan bli).

Bryter man benet så blir det så klart problem. (Stukade foten rejält på en löprunda förra måndagen. Fällde ett par tårar under tiden jag försökte ta mig kilometern till närmsta hus. Gissa om jag hade velat ha med mig mobilen så att min sambo kunde hämtat mig...) Bryter man benet i ett område utan mobiltäckning så blir det nog många fällda tårar innan man kommer fram till en nödtelefon.

När jag vandrar ensam så ser jag till att det finns en hyfsat vältrafikerad led i närheten (typ 5km bort). Man kan kännas sig nog så ensam men en liten känsla av säkerhet ger ändå närheten. Jag ensamvandrade upp på Akka. Tryggheten då låg i att jag i alla fall kunde se ner till Akkastugorna från mitt basläger. Hade jag fallit på toppen så hade det inte hjälpt så mycket men jag kände mig ändå lite säkrare...

Visselpipa är en bra idé, kanske även en liten spegel att signalera med (i vackert väder). Jag tror att det säkraste är att lämna en ruttplan. Se till att ha någon inplanerad "kontrollstation", kanske där du ändå måste handla lite mat.

Det finns i princip hur mycket som helst att skriva om det här. Det viktigaste är att aldrig ge upp! Vad som än händer. Bit ihop och hoppa vidare. Chansen att bli hittad om du ligger kvar i ödemarken är inte direkt stor...
 
Det är dina nära och kära tillsammans med ditt samvete som sätter gränsen för vad som är en acceptabel risk.
Känner du inte att det är accepterat i din sociala krets att vandra utan kontakt med omvärlden så hyr eller köp en sattelittelefon, Thuraya är billig och halvtaksig täckning, Iridium är dyrare och bättre.
Radio, visst det funkar ju säkert också, men i alla fall jag har inte hittat någon bra radio som inte väger bly.
Stuka foten 1'a dagen lär knappast skapa några problem, däremot dag 3-4 när du är lika många mil från närmsta civilsation då kan det vara jobbigt.
Men det behövs nog ett benbrott eller hårt slag mot huvet, samt lite otur innan det tar livet från dig.

/Urban
 
Tja,livet är fullt av risker.
Frågan är om man ska undvika det man gillar för att inte riskera något ?
Var själv på ensamtur med fiskespöt i Jäntlandsfjällen under några dagar i sammras,
största risken med det var förmodligen bilresan dit.
Gör man bara en färdplan som man medelar någon man litar på så tycker
jag gott man kan ge sig ut på ensamtur.
 
Livet är fullt av risker ja. Jag har själv varit något av en paranoid räddhare när jag varit ute.

Men du får ställa ensamvandring i relation till andra saker. Troligen är det säkrare att göra en ensamvandring på led sommartid än att gå hem berusad från en krog i stan.
 
Du kan absolut inte räkna med mobiltäckning inne i Sarek. Men om man räknar bort det så är det nog inte mycket "farligare" att vandra i Sarek än runt Helags. Om du går en km från leden mellan Helags och Sylarna och ramlar ner i något hål så kan det nog ta minst lika lång tid innan någon kommer förbi som det skulle göra i Sareks mest otillgängliga dalgångar.

Och som andra säger, det är knappast farligt att vandra ensam överhuvudtaget.
 
Det är väl kanske en fråga om att ta sig ur komfortzonen också. Drog av ett ledband i foten för många år sedan och det blev rätt många svordomar innan jag kommit ned till riksgränsen och kunde få hjälp men egentligen ingen fara alls så jag vabdra då och då ensam även nu.

Tycker att det går fin fint att vara ensam, men man måste ju naturligtvis tänka sig för. Det är väl okcås en fråga om hur mycket "Mcgyver" man är antar jag
 
Ensamvandring

Jag instämmer med vad som tidigare inlägg tagit upp.
Kan dock tillägga att många risker kan man ju eliminera vid planeringen av turen. Tex. undvika kända svåra vad, undvika glaciårer, lägga till reserv dagar för att tex. kunna vänta ut bättre väder, inhämta kunskap om det aktuella området, mentalt förbereda sig om någon olycka händer, se till att ha rejäl och pålitlig utrustning med sig, sist men inte minst lämna en färdbeskrivning av turen till någon före avfärd.
Sarek är sommartid ett välbesökt område. Håller man sig till de "vanligaste" rutterna så torde det inte gå så långa stunder mellan möten med andra vandrare.

god tur!
 
Jag får tacka för dom svar jag fått på min fråga.
URAR var väl den som slog huvudet på spiken.
Jag är inte direkt orolig över att det ska hända något.
Men har man familj med barn så måste iallafall jag ta ett annat typ av ansvar.
Risker tycker jag förgyller tillvaron, och det vet mina nära och kära att jag tycker.
När jag pratar ensamhet på fjället så så menar jag ENSAMHET.
Jag tror att det är svårt att få den ensamheten i ett par dagar någon annanstans till rimlig kostnad.
Jag tittade igenom trådarna som NERMANDER länkade till och det hjälpte också.
Nu har jag haft turen att vandra med folk med mycket förnuft.
Men dom har inte haft samma behov av ensamhet.
 
Ja det var en del gode tanker omkring det å vandre alene. Jeg gjør også det, og kona er ikke allt for begeistret. Derfor har jeg vurdert å skaffe meg en SPOT http://www.ubergizmo.com/15/archives/2007/11/spot_ships_satellite_messenger.html Da har man jo i alle fall muligheten av å få hjelp hvis noe skulle hende.

Ulempen er vel at hvis dette blir vanlig, kan det jo være at noen legger ut på turer de ellers ikke ville dratt på. Etter litt lesing omkring SPOT har jeg kommet fram til at den har et par kjedelige ulemper. Når man skal sende OK signal, så må man sitte å stirre på et lite lys på apparatet. At signalet er sendt vises bare med et par blink i dette lyset, og det kan ta tjue minutter fra du kobler opp til den får sendt signalet.

Dessuten synes jeg at knappen som starter full nødalarm er for lite beskyttet. Det gir en viss risiko for å starte alarm uten å være klar over det. Det burde være en mekanisk eller elektronisk sperre (f.eks to knapper holdes inn i 5 sekunder) før nødalarm sendes. Ellers er SPOT ganske grei, ikke så dyr og ikke så stor at det gjør noe.
 
Till saken hör att jag inte har någon större friluftsvana (eller bara är väldigt självkritisk?).
Men jag känner att jag njuter av ensamheten och vill väldigt gärna lufsa ut själv. Planerar till nästa år att ge mig ut i Sarek men då med sällskap, men ändock ger jag mig ut själv om det blir återbud.
Jag har självklart med mig visselpipa och mobiltelefon och även lämnar ruttplan.
MEN RÄCKER DET????
Oavsett vad andra tycker: Om du själv anser att du "inte har någon större friluftsvana" ska du inte vandra ensam i Sarek. Det finns många andra områden där du kan känna dig ensam men ha närmare till hjälp.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Jentuss Väder och säkerhet Fjällvandring 1
nilssa Högre säkerhet på fjälltoppen? Fjällvandring 12
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...