Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas

Hej,

Jag kommer ensamvandra i Norrbotten/Lappland i 3-4/5 veckor, har tänkt att gå ut med Kalixälven med start i Kalix med sikte på Narvik som slutdestination.

Vandringen kommer ske unde slutet av juli och början på augusti.

Jag räknar med att släpa 2/4 av maten (räknar med 4 "inköps stopp"). Boendet kommer vara i tält med en tarp. Utöver det kommer jag bära med mig en systemkamera med ett objektiv samt fiskesaker.

Nu till min fråga; vad skall jag titta på för storlek av säck; runt 85L eller närmre 110L?

Har någon rentutav förslag på på säck för en 193cm lång man på 105-110kg?

Att tillägga är väl att jag bara gått veckoturer innan och då har en 62 liters fungerat "okej" (lite övervikt de första två dagarna pga lyx förnödenheter =). Så en säck som kompleterar min 62L bra för längre och "tyngre" turer är väl det optimala :)

Tack på förhand.//Martin
 
Svårt att säga tycker jag. Själv har jag gjort ett antal 3v turer där jag burit allt dvs också all mat och allt bränsle. Har burit ett enmanstält och lite kameragrejor, nångång också spö.

Eftersom jag är mindre än du till växten har jag kanske större behov av säckar med stabilt bärsystem som klarar att fördela vikten mellan axlar och höfter (jag bär relativt sett tyngre, större andel av kroppsvikten är min gissning).

Har i princip förlitat mig på norröna recon pack av gamla typen (rörram) eller saccis fjs original, den senare lättast i förhållande till volymen.

Om du ska bära 50% av mat för tre veckor och använder tarp så bör du lätt klara dig med 85L, bär du hälften av 5 veckors mat så tror jag du träffar rätt med 110L.

Sen är det väldigt olika hur stora litrarna är, Klättermusen mjölner 100 motsvarar ungefär
70L sacci eller knappt det ens. Min modell av recon pack rymmer 125L enligt specen, men
Para ranger pack som enligt specen rymmer 120 L, är ungefär 2/3-del av recon pack i volym.

Av de säckar jag känner till så är det nog norrönas sortiment av softsäckar som passar volymmässigt. Men det finns ju fler märken ;)...

//J
 
Antingen en stor softpack där du får ner allt i säcken, typ Norröna Para Ranger eller en ramryggsäck med lite mindre volym 80-90 där du kan förlänga ramen vid behov och bära saker utan för säcken. Exempelvis Norröna Hadeng La eller Recon Pack. Hadeng La finns endast på begagnat marknaden skulle jag tro. Du kan även kolla på denna Fjällräven Juvas Gyro och se vad du tror, den går att förse med ramförlängare.
 
Vill du bära mycket (volym) och tungt (vikt) finns det bara ett alternativ enligt mig:

Berghaus Vulcan

100L med sidofickorna. Inte dyrast på marknaden och en riktig slitvarg. Hört om folk som haft sina i 20 år och de är oslitna.Jag har bara haft min i 3 år och den är verkligen som ny.
 
Vill du bära mycket (volym) och tungt (vikt) finns det bara ett alternativ enligt mig:

Berghaus Vulcan

100L med sidofickorna. Inte dyrast på marknaden och en riktig slitvarg. Hört om folk som haft sina i 20 år och de är oslitna.Jag har bara haft min i 3 år och den är verkligen som ny.

Jag måste bara påpeka att Berghaus Crusader är en utveckling av Vulcan, Berghaus har rätt och slätt tagit det de tyckte bäst om från Vulcan och Vulcans systersäck Atlas och satt ihop till en ny ryggsäck, försett den med den senaste bärsystemet Cyklops 3 (Vulcan har Cyklops 2) och gjort den 10 liter större med endast en marginal viktökning, 0,05 kg. Crusader är nästa steg i evolutionen.

Av bilderna att döma har Crusader just det jag saknar på min Atlas, bla mer fästmöjligheter utan på säcken. Så om jag fick chansen att välja mellan Vulcan och Crusader skulle jag inte tveka på Crusadern även om jag skulle få betala lite mer. Storleksmässigt så är de såpas lika att du kan testa en Vulcan och sedan köpa motsvarade Crusader över nätet, köper du från UK blir den inte så dyr, runt £160 till det kommer nog porto på ca £20-30, allt i allt strax under 2000kr.

En liten brasklapp, om du får tag på en Berghaus Crusader som verkar extremt billig så rör det sig nog om en begagnad Crusader från tidigt 80-tal, det finns vissa risker med att återanvända namn sådär.
 
Äger du en Crusader joask202? Den ser verrkligen fin ut, det enda jag inte gillar är öppningen nedertill.

Jag har aldrig använt den på någon säck, vad är den till för? Sovsäck? Min sovsäck är inte så stor att den fyller hela botten iaf.
 
Jag har en Bergans Powerframe och det är en monster rygga..!
Med sidofickorna så rymmer den 150l och det är stort.
Packa ner det du behöver plus det där extra, som du tror du behöver och du har hur mycket plats över till det där som du definitivt inte behöver...
Det är svårt att fylla den och när den väl är full så är det lika svårt att lyfta och bära den..!
Men, jag älskar min rygga, den har och kan allt.
 
Äger du en Crusader joask202? Den ser verrkligen fin ut, det enda jag inte gillar är öppningen nedertill.

Jag har aldrig använt den på någon säck, vad är den till för? Sovsäck? Min sovsäck är inte så stor att den fyller hela botten iaf.

Nej, jag har en Atlas som är snarlik den nya Crusader.

Jag förvarar sovsäck, liggunderlag och andra sovartiklar i en packpåse längst ner och använder öppningen om jag vill plocka ut dessa utan att packa upp resten av säcken. Det är inte ett isolerat utrymme utan en alternativ öppning till hela säcken, det finns en skiljevägg man kan använda om man vill, jag har plockat bort min.
 
Nej, jag har en Atlas som är snarlik den nya Crusader.

Jag förvarar sovsäck, liggunderlag och andra sovartiklar i en packpåse längst ner och använder öppningen om jag vill plocka ut dessa utan att packa upp resten av säcken. Det är inte ett isolerat utrymme utan en alternativ öppning till hela säcken, det finns en skiljevägg man kan använda om man vill, jag har plockat bort min.

Vi packar ju alla litet olika, Jag har en Atlas, som jag för övrigt kan tänka mig att sälja eftersom jag inte använder den. Jag har aldrig använt sidofickorna och får lätt ner allt som behövs för 15 dagars solovandring. I bottenfacket packade jag tältet. Tycker det är bra att kunna packa i och ur tältet utan att behöva öppna huvudsäcken.

Edit: Min Atlas är storlek 3 och passar nog inte till trådskaparen som är 193 cm lång.
 
Du år stor och behöver rejäla matpaket så de kommer både att fylla och väga i din packning vare sig för 1,5 eller 2,5 veckor.
85-100l skulle jag säga utan att ha sett dina pinaler, själv skulle jag få in det på 70l. Givetvis med att snölåset används för att få med matpaketet, men det krymper ju med ca 1,3l per dag.
Ramsäck är givet med den vikten och ägna omsorg om att få ner vikten till komfortabel nivå.
Det finns många fina rejäla säckar därute, tyvärr oftast med hög egenvikt. Välj den du trivs med och tror på. I valet mellan 30 års livslängd och lätt, väljer jag lätt. Andra må ha andra preferanser.
Men själv har jag redan ramsäckar som fungerar i det intervallet. De är dock obsolenta i bodarna.
go tur
 
Låter som en kanonkul vandring.

Jag skulle även kolla in Osprey Argon, den finns i 70L, 85L och 110L utförande och storlek som passar. Jag har själv en som jag använder då det packas mycket och bärsystemet är riktigt bra och skönt. Säcken är också genomtänkt tycker jag.

En annan jag hört gott om men inte provat själv är Fjällräven Kajka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
En bra säck för vandring Transportera 8
världens bästa säck? Transportera 22
tbergman Ryggsäck för endags-foto-turer Transportera 3
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.