Sadel

Hej!
Efter en längre cykeltur i sommar känner jag som kvinna att jag behöver en annan sadel. Tror iaf att det har med könet o göra! Höfterna är ju lite bredare om man säjer så. Maken hade inga problem men i längden funkade inte min standardsadel som vi har på och de satt på när vi köpte dem, Merida hybrider. Funkar hemmavid tycker jag nog men inte i längden. Bredare? Är det det som gäller? Min är 16cm. idag, bred alltså.
Jag blir öm i hela skrevet, det värmer och ömmar. Dock inget skav eller så. Sitter nog mest på mjukdelarna! Höftbenen är kanske längre ut?
Hur gör ni andra tjejer i cykelsadeln? Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Mvh Birgit
 
sadel bekymmer

Dessa sadlar kan va lite av ett bekymmer, så här har jag försökt att lösa mina sadel bekymer. Sitter med största tygnden på sittbenen(ben under sätesmusklerna) har sabeln lutad fram så det inte blir för mycket tryck på benet frame. Det kan bli så att slennhinerna får mer än dom tål av tryck och friktion och kan då bli motagliga för underlivssvamp, så sköt om dom värderade delarna med omsorg. Hittentills har jag haft barnolja men det kan finns annat bättre. Under längre turer tar jag alttid med mig något anti svamp för att kunna börja behandla direkt utan att behöva vänta på nästa apotek.
Har andra cyklister andra lösningar så berätta
 
Det är nog sittbenen det hänger mest på, tror jag. Blir öm och varm av att inte ha något hårt att avlasta med/på.
Kanske det ska vara en med skåra i mitten, men viktigare är väl att den är bredare baktill? Men hur bred som helst, som de där till citybikarna man kan se i affärerna som är som en halv stol, så breda kan väl inte vara ok i längden?? Eller?
Det är var inget lätt bekymmer. När vi kolla in förra helgen och fråga om man kunde få prova sadeln på en cykel så,nej det går inte! Det får bli en annan affär.
Mvh Birgit
 
Äger ingen kvinnlig anatomi men kanske kan ge lite tips via hörsägen.

Generellt för båda könen gäller att bredare/mjukare sadel inte är bättre när man skall sitta länge.
Då får man mer tryck på mjukdelar vilket man vill eliminera så mycket som möjligt.

Belastningen skall ligga så mycket på sittbenen som möjligt, iaf om man generalliserar lite. Bredden på sadeln skall vara anpassad så att sittbenen får så bra stöd som möjligt. Det resulterar oftast i bredare sadlar för tjejer. Men sadeln skall samtidigt vara så smal att låren inte tar i sidorna vilket garanterat kommer att leda till skavsår. På en hybrid kan det vara mindre risk för detta då man sitter mer upprätt men visar sig direkt om man får en mer framåtlutad sittställning som på racer.

Som skrevs tidigare så kan det vara bra för tjejer att luta sadeln lite framåt för att avlasta mjukdelar.

Delad sadel eller sadel med mjukare mittsektion har visat sig skona mjukdelar på både killar och tjejer.

Specialized har en uppsättning women sadlar som du kan kolla in här Specialized Saddles Women
De tar fram sina grejer via ett koncept de kallar BodyGeometry som ger produkter som skall passa respektive kön optimalt. Varje sadel säljs i 2-3 olika bredder.

Jag hade problem med ett par sadlar innan jag skaffade en specilized sadel och jag har varit riktigt nöjd.
 
Specialized sadlarna är gjorda för kvinnor, men personligen tycker jag att de är något hårda.

Mitt tips är att istället kika på Selle Italia Gel-sadlar, finns ett antal olika varianter, flite och trans am är dock några jag tycker du bör kolla extra noga på. :)
 
Vill inte kasta sten i glashus men..

.. dom erfarenheter jag själv fått (obs, ej genom att själv prova, bara prata och höra efter) så är det faktiskt väldigt sällan kvinnor är lika förtjusta i brooks-sadlarna som män är. Hade själv stora planer på att skaffa mig en Swift, men tyvärr får jag nog erkänna att det finns andra sadlar som passar bättre.
 
Linn,

Då håller jag för sannolikt att du hört betydligt mer i ämnet än jag gjort. Har du någon uppfattning om hur länge dessa kvinnor använde sina Brooks?

Fanns föresten Swift som damsadel när du stod i begrepp att skaffa en?

Som du nog känner till, men kan vara helt i sin ordning att understryka att det tar ett tag innan en lädersadel är formad efter användaren; dessförinnan är troligen de flesta om inte alla andra sadlar i affären skönare att sitta på.
En inkörd lädersadel är inte mjuk och sladdrig; den är styv med perfekt passform för en användare och ingen annan. Med läder kommer man också mycket lindrigt undan i fråga om brännheta sommartid samt friktion.

Thomas
 
Linn,

Då håller jag för sannolikt att du hört betydligt mer i ämnet än jag gjort. Har du någon uppfattning om hur länge dessa kvinnor använde sina Brooks?

Fanns föresten Swift som damsadel när du stod i begrepp att skaffa en?

Som du nog känner till, men kan vara helt i sin ordning att understryka att det tar ett tag innan en lädersadel är formad efter användaren; dessförinnan är troligen de flesta om inte alla andra sadlar i affären skönare att sitta på.
En inkörd lädersadel är inte mjuk och sladdrig; den är styv med perfekt passform för en användare och ingen annan. Med läder kommer man också mycket lindrigt undan i fråga om brännheta sommartid samt friktion.

Thomas

De senaste jag pratade med var ett franskt par, dom var ute och tourade lite och hade cyklat runt i Europa i 3-4 månader. Båda hade Brooks B17, han gillade den skarpt, hon tyckte att den var alldeles för hård och obekväm. :)

Jag älskar Brooks, otroligt fina sadlar, men jag tror tyvärr inte att dom är ultimata för kvinnor. Men å andra sidan så ser kvinnor olika ut och tycker om olika saker.. så visst kan en Brooks passa Birgit bra, jag tror bara att en Selle Italia Trans-Am skulle passa bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikhi Sadel långfärdscyklel Långcykling 7
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
A.K Sadel fråga! Långcykling 13
some0neelse Brooks sadel Långcykling 6
sadel Cykel sadel Långcykling 23
Hinka Bra sadel Långcykling 3
Vandrare Tvärställd sadel Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.