"rynkiga" Haglöfs Solid lite

Är ny på forumet så jag hoppas detta är någorlunda rätt plats att skriva min fråga.
Köpte nyligen ett par Haglöfs solid lite (svarta), tog dom på en lättare provtur igår ca 6km i blandad terräng. När jag kom upptäckte jag att dom hade blivit rynkiga, framförallt ovanför tårna och på sidorna. Nu är min fråga om detta är normalt eller finns det risk att kängorna spricker på just dessa ställen? Ska jag reklamera? Behandla i förebyggande syfte?

Bifogar lite bilder på "problemet"

Jonas

Bilagor

• P1180926.jpg
    P1180926.jpg
    34.4 KB · Visningar: 4,637
  • P1180928.jpg
    P1180928.jpg
    38.8 KB · Visningar: 3,637
  • P1180934.jpg
    P1180934.jpg
    34.3 KB · Visningar: 3,540
Vackrare

I min föreställnings värld, så är veck på skor/kängor helt naturligt sedan man börjat gå med dem. Skon måste ju böja sig någonstans. Jag anser att de blir vackrare med lite patina.
Enligt mig torde det knappast vara någon fara/fel på skon. Normal skötsel enligt fabrikantens anvisningar så håller säkert dina skor länge.

God tur!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Håller med föregående talare. För torrt alltså. Det kommer att bli rynkor i vilka skor du än köper. Både jag och frugan har Solid Lite. På vintern har jag m/90 eller Crispi-pjäxor. Samtliga har rynkor i tåvecken. Tror det måste vara så. Jag brukar ha med min några uns vaxfett när jag går långt.

Det är fullständigt förödande att vandra med torrt läder. Gör aldrig om det där, lova det ;-)
Var det bara en halvmil du gick så kommer de nog klara sig fint ändå ska du se.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips