Rymlig kajak

Vilken kajak om man har stora fötter (47 ) , finns det någon modell som är lite rymligare och kan bära lite vikt ?
Vill kunna paddla åar sjöar och hav ,både korta och längre turer med och utan packning

Det är mycket mässor och prova-på-dagar på gång i april och maj. Om du talar om lite exaktare var du bor än "Europa" så kan du säkert få bra tips på vart du kan vända dig för att få prova ;-)

Det är inte bara fotstorlek utan även kombinationen fötter/benlängd som är viktig. I en kanot kanske dina knän blir den trånga sektorn. Jag är 195 cm lång med 45:eek:r och har hittat kanoter som jag knappt kommer i men att fötterna får plats när jag väl är där. Lånade sonens neoprenskor häromveckan och fick kramp efter ett par kilometer. Paddlar normalt i sportstrumpor och har satt i en plyfaskiva att ha fötterna mot.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hoppsan tänkte inte på det.....bor i Jämtland .
Vet inte var närmsta prova på möjlighet är ,finns det något i Sundsvall ?

Vilken kajak om man har stora fötter (47 ) , finns det någon modell som är lite rymligare och kan bära lite vikt ?
Vill kunna paddla åar sjöar och hav ,både korta och längre turer med och utan packning

Den största kajak jag provat som fortfarande ser ut som en kajak vad gäller fötterna är från P&H och heter scorpio. Som erik la till, förutom fötterna skall knäna gå in. Även detta går utmärkt i scorpion, men NDK tillverkar både explorern och Romanyn i storlek för större personer (lite sämre med fötterna, gott om plats för knäna).

Både Scorpio och NDK Explorer hittar du mycket om på google.

--- Mats ---

Jag har en Prijon Kodiak. Funkar bra, även med storlek 48 :). Den anses ibland som "pråmig" men för oss lite större funkar den bra, tar rätt mycket vikt.

Jag har också en Prijon Kodiak, jag gillar den, även om den är lite trög. Jag tycker den är trög både med och utan packning, det har dock inte hindrat mig från att paddla dagsturer och längre turen (4-6 dagar) i Stockholms skärgård. Den rymmer inte så mycket som man kan tro (inte så mycket som tex VKV Seagull Offshore) men är stabil och trevlig. Sen är den av polyeten så man kan släpa den över lite stenar utan att det gör så mycket, ännu mer positiv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips