Ryggsäcksproblem

Har problem att hitta någon som passar då de flesta är tillverkade för 170-190 cm långa personer. jag själv är 203cm lång och försöker hitta en väska omkring 90L+, verkar smått omöjligt.. Hjälp! B)
 
Bergans Alpinist QSS 130L - lång , utan sidofickor så går den att variera med åtstrapning i djupled mellan 70-100L och med sidofickor och exxpanderad sådär 130L
 
Min granne och vandrarkompis är en bit över 2m lång. Han har en Berghaus Atlas storlek 4. Den tycker han passar utmärkt. Det kan ju naturligtvis bero på hur lång rygg man har. Totallängden ger bara en indikation. Enligt Berghaus passar deras storlek 4 för personer upp till 198 cm längd.
Kolla in deras Atlas och Vulcan. Det är bra säckar, men något tunga.
 
Har problem att hitta någon som passar då de flesta är tillverkade för 170-190 cm långa personer. jag själv är 203cm lång och försöker hitta en väska omkring 90L+, verkar smått omöjligt.. Hjälp! B)

Jag är inte fullt så hög över havet som du, men de ryggsäckar jag sett till som passat min långa rygg är Vaude terkum 65 och 75 i storlek III, Tatonka bison 90, och Tasmanian tigers pathfinder (85 liter) och range pack (115 liter). Dessa fyra har dubbla infästningar för toppstramarna för att passa både långa och längre användare.

I jämförelse med ovanstående är Norrönas ryggsäckar med fasta lägen upp till 195 cm (svalbard 100, recon pack, para ranger) för korta mellan mitten av avbärarbältet och där det är meningen att toppen av axelremmarna ska befinnas sig när man har ryggsäcken på sig för att toppstramarna (load lifters) ska fylla någon funktion. Haglöfs lex 110 verkar bara finnas i kort rygglängd (-50cm), och Ospreys large är "too small". Det är oklart om Osprey tillverkar någon av sina ryggsäckar med XL längd på den interna ramen nu för tiden och om de i så fall importeras till Europa.

Vill du ha en något mindre voluminös ryggsäck så kan du beställa ÜLAs modeller som extra långa.

Och så avhåller vi oss från att använda ordet "väska" om ryggsäckar nästa gång va :D
 
Jag skulle kolla Haglöfs Lex 100. Att det står 50 cm på den säger ingenting eftersom det inte framgår hur de mäter.

...att jag tror på lex beror på att jag fingrat på den och den är väldigt lång, tror det är värt ett försök om du har möjlighet. Bra design också :).

//J
 
Har du en hederlig ramsäck, så brukar det gå att montera en ramförlängare. Svetsa sedan på en tvärslå för toppstramarna och flytta upp axelremmarnas infästning ca 1 dm. Så har jag gjort med både en Haglöfs Alaska och Fjällräven brandkårsram med bra resultat. 196 cm lång med lång rygg.

Sedan finns ju möjlighet för den händiga att göra en egen ryggsäcksram, vilket bl.a. beskrivs i boken Ute Friluftsliv. (De angivna måtten får ju givetvis anpassas så att den passar dig).
/Niklas
 
Bergans eller Norröna får du nog kolla på. Finns någon tysk, tallisman tror jag dem heter. Har för mig att dem har ryggsäckar för er som är överlånga.
 
… Ospreys large är "too small". Det är oklart om Osprey tillverkar någon av sina ryggsäckar med XL längd på den interna ramen nu för tiden och om de i så fall importeras till Europa.

Enligt Ospreys hemsida så finns det några få modeller i storleken XL:

Do you offer XS and XL size packs?
The packs currently offered in XS and XL is our Argon/Xenon series packs and the Aether 70 and Ariel 65. The Xenon and Ariel 65, specifically designed for women, is offered in an XS size; these packs comes standard with women’s small harness and hipbelt. The Argon and Aether 70, designed for men, is offered in the XL size; these packs comes standard with men’s large harness and hipbelt.
 
Richard..
Jag är själv 189cm och en rygglängd på 60 cm och fick sänka
Tasmanian Tigers Range Pack ryggstöd med två hack för att passa mig, så den kanske passar dig som den är.
Har vart sugen på en sen ett tag, mestadels just för sin lastförmåga i
kombination med utmärkta justerings möjligheter på ryggstöd och avlastningsremmar.

Bor du i Sthlm så säljs den och TT Pathfinder i butiken Terräng på Kungsholmen.
115 L känns just nu som...hmm vad ska jag fylla den med ;)

Har alltså inte vandrat med den än men den känns rätt på kroppen med tänkt last på
20-25kg.
 
Har problem att hitta någon som passar då de flesta är tillverkade för 170-190 cm långa personer. jag själv är 203cm lång och försöker hitta en väska omkring 90L+, verkar smått omöjligt.. Hjälp! B)

Hej. Jag kan rekommendera dig Berghaus Ryggsäckarna. Speciellt Crusader modellen till dig.
Vet om folk som är långa som burit dom utan problem.Det finns en massa att säga om dessa ryggsäckar det finns massa info och referenser om dessa ryggsäckar på nätet.

Det viktigaste du ska tänka på är egentligen rygglängden så höft bältet sitter bra på dig och inte för högt eller för lågt för då börjar det skrapa och göra pina osv.För vi alla olika i våra kroppsformer i längd och vikt och så vidare.

Har du frågor eller behöver tips så är det bara höra av sig.

Lycka till
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.