Ryggsäcksfrågor från en nybörjare

Var in på naturkompaniet igår och provade allt dom hade i princip, kom inte fram till någonting trots personalens ivriga påhejande.

Har tänkt köpa en säck som ska funka för 2dagars till max max veckoturer men gissningsvis inte mer än 4 dagar. Tanken är väl att köpa en ganska liten som jag vid längre turer kan hänga skrymmande saker som t.ex. liggunderlag, sovsäck och tält på utsidan för det känns lite onödigt att köpa en jättestor och sen inte packa fullt. Men som sagt: Jag vet inte alls vad jag behöver.
Sen vore det trevligt om någon kunde förklara vad jag får för pengarna, två till synes liknande säckar i samma storlek kan ju skilja tusenlappen i pris. Vad är det egentligen jag betalar för och vilken prisklass bör jag som nybörjare lägga mig i?
Ska göra min första vandring i sommar och om jag får mersmak så snackar vi kasnke 3 vandringar/år och då sommartid.

Har ni några konkreta tips så kanske det kan hjälpa att veta att jag är tjej, 172 cm lång, 65 kg med trasig rygg (kotförskjutning) och breda höfter;)
 
Ska du ha tält med även på de kortare turerna?

För tredagars stugturer räcker vilken liten rygga som helst, bara regnstället och lite fika ryms.

Det är väldigt lätt att köpa en för stor, för kraftig rygga.

En säck som räcker till kortare stugturer behöver inte kosta många hundra, om ens det, och då kan man lätt köpa en ny, större, om man börjar bli sugen på tältturer.

Konkret tips: jag har precis köpt en Vapor Trail från Granite gear (finns på www.getout.se). Jag har bara hunnit provpacka den lite ännu, men andra har bra erfarenheter av den. Den väger drygt 1 kg och kostar 1450 kr, och duger tveklöst till veckoturer i tält (och längre än så). Så mer ryggsäck än så behöver du inte även om du en dag går på längre tur. Den är både ganska billig och ganska lätt. Nackdelen är att den inte finns i butik, åtm inte här i Göteborg, så man kan inte prova den innan köp. Men man har ju öppet köp hos Getout, så det går att ångra sig.

Sammanfattning: Vill du ha en rygga som kommer att funka vid tältturer, och som är rätt så billig & lätt, kika på Vapor Trail. Vill du ha en mindre rygga för stugturer till att börja med, så funkar vilken liten ryggsäck som helst.
 
Senast ändrad:
Ska du ha tält med även på de kortare turerna?
Nja, eller ja ibland men jag hade nog tänkt att sällskapet skulle få äran att bära tältet så det ska jag nog oftast slippa.

Hur stor säck behöver jag då? På naturkompaniet tyckte dom att en 45-50 liters var lagom men själv tyckte jag dom såg gigantiska ut, vad ska jag lägga däri? Det jag på rak arm kan komma på att jag behöver bära med mig är väl lite mat, vatten, hundmat, ett ombyte, kanske badkläder, sovsäck, liggunderlag, kök och kameran, det lär ju bli lite luft då i en 50liters eller tänker jag fel?
 
Nja, eller ja ibland men jag hade nog tänkt att sällskapet skulle få äran att bära tältet så det ska jag nog oftast slippa.

Hur stor säck behöver jag då? På naturkompaniet tyckte dom att en 45-50 liters var lagom men själv tyckte jag dom såg gigantiska ut, vad ska jag lägga däri? Det jag på rak arm kan komma på att jag behöver bära med mig är väl lite mat, vatten, hundmat, ett ombyte, kanske badkläder, sovsäck, liggunderlag, kök och kameran, det lär ju bli lite luft då i en 50liters eller tänker jag fel?

Jag tycker inte att 50 liter är för stort om man ska tälta några dagar, men det beror ju på vad man har för tält, sovsäck och hur man packar. Och maten brukar komma som en överraskning när man packar, att den är så skrymmande (men minskar iofs varje dag). Men har man mer plats än man behöver så är det lätt att man fyller upp den ändå, och bär onödiga saker.

Ska man ha en enda säck så får man ju anpassa den efter turen där man bär allt och är ute längst tid. Så ska tält, sovsäck etc + mat för säg fem dagar rymmas så är 50-60 liter bra.

Du har hund med dig - jag har ingen koll på hur mycket extra plats det tar :) Lite mat, kanske en filt, matskål?

Hur stor kamera? Systemkamera med lite objektiv, som ska ligga i ryggan, tar upp en del plats också.

Det bästa är kanske att ta en säck på öppet köp och provpacka hemma för att se vad man behöver.

Varje ny ryggsäck man köper är en chans att rätta till misstaget man gjorde senast (dvs köpte en för stor ryggsäck). :)
 
Du har hund med dig - jag har ingen koll på hur mycket extra plats det tar :) Lite mat, kanske en filt, matskål?

Hur stor kamera? Systemkamera med lite objektiv, som ska ligga i ryggan, tar upp en del plats också.

Det bästa är kanske att ta en säck på öppet köp och provpacka hemma för att se vad man behöver.

Ja hundmaten tar ju en del plats, kameran är systemkamera men jag använder samma objektiv hela turen så jag tar inte med extra.

Smart att köpa och provpacka så man kan lämna tillbaka om det blir fel!
 
Nja, eller ja ibland men jag hade nog tänkt att sällskapet skulle få äran att bära tältet så det ska jag nog oftast slippa.

Hur stor säck behöver jag då? På naturkompaniet tyckte dom att en 45-50 liters var lagom men själv tyckte jag dom såg gigantiska ut, vad ska jag lägga däri? Det jag på rak arm kan komma på att jag behöver bära med mig är väl lite mat, vatten, hundmat, ett ombyte, kanske badkläder, sovsäck, liggunderlag, kök och kameran, det lär ju bli lite luft då i en 50liters eller tänker jag fel?

Jag brukar plocka fram allt (här får man försöka vara ärlig mot sig själv) man tänkt ha med sig, och lägga ut på golvet, då ser man lättare om man glömt något, eller t.o.m kan plocka bort nåt. Sen brukar man kunna se vilken ryggsäck som ska användas, om man nu redan har flera. Du skulle ju kunna knöla ner grejerna i en säck på "öppet köp", eller börja med två tjugolitershinkar eller liknande, så får du en uppfattning om hur stor säck du behöver. (Du kanske t.o.m ser att du måste köpa en mindre sovsäck, eller nättare förstärkningsplagg, eller... och så är plötsligt sitter konsumtionsdjävulen på din ena axel och viskar sött i ditt öra ...) Ditt sällskap kan ju köpa större säck annars! Tänk i alla fall på att bärsystemet är det allra viktigaste, inte hur själva säcken ser ut. Prova säcken med tio kg packning redan på affären innan du lånar hem den, bärremmar och höftbälte måste sitta bra, annars löns det inte att ens låna hem säcken. Det här är ganska individuellt, men i senaste Utemagasinet var det ett test av hyfsat lätta 40-50 liters-säckar som du skulle kunna kolla. Lycka till.
 
(Du kanske t.o.m ser att du måste köpa en mindre sovsäck, eller nättare förstärkningsplagg, eller... och så är plötsligt sitter konsumtionsdjävulen på din ena axel och viskar sött i ditt öra ...)

Haha, nja så avancerad tänkte jag nog inte vara än i alla fall;) Har redan en minimal sovsäck och eftersom jag är bekväm nog att bara gå ut i sommarhettan så blir det inte så mycket kläder att spara in på heller.

Att sällskapet ska ha större ryggsäck och får bära en del av mina grejer är redan klappat, jag kommer undan ganska lindrigt eftersom jag färdas med en stor stark karl och jag själv har taskig rygg;)

Ska ta mig en extra kik på dom som ligger runt 40-50 liter så får jag väl eventuellt köpa upp mig sen om jag skulle bli vandringsbiten, jag är ju trots allt mer än nybörjare nu. Sen är det ju ett bra arguemnt för att sällskapet ska bära mer gemensamma grejer "Jag får inte plats". *manipulerande kvinna*

Tack för tipsen i alla fall! Nu har jag lite mer kött på benen så vågar jag gå in och prova lite mer utan att vara orolig att dom lurar på mig nåt jag inte behöver.
 
Om du bara ska ut i sommarhettan och inte bära tält, kök osv kan kan du inte behöva 50 l!
Det räcker till en vecka för mig. Och då bär jag tältet (3p) och köket. Jag har inte alls några speciella prylar, mest sånt som jag hade råd med som student, kompletterat med några saker senare, oftast utan tanke på vikt och volym :-(

Min fru har en 40-literssäck. Hon har vid något tillfälle lyckats få till ungefär samma deal som du. Då fick hon plats med världens största vintersovsäck (hon är mycket rädd för att frysa).

Millimeter har rätt, det är lätt att köpa för stor och kraftig ryggsäck. Det tror jag en 50 l är i det här fallet.

/OJ
 
Provpacka hemma i låda

Ruta in en papplåda hemma i dm, där har du dina litrar. Lätt att provpacka hemma med.
För en vecka ute med bivac behöver du ca 50-55l sommartid, vintertid 65-75 överslagsmässigt.
Givetvis kan du göra våld på packningsprinciper och fästa det mesta utanpå, vad du då skall ha en säck till? Säkert kan du då klara dig med en 37-42l men det kommer inte att bli lika bekvämt för dig och enkelt att packa samt passera trånga ställen som med grejorna inne i säcken.
Excelark och 1g noggranhets våg 5kg brukar kunna hålla packningen nere... Lycka till!
//J
 
Om du bara ska ut i sommarhettan och inte bära tält, kök osv kan kan du inte behöva 50 l!
/OJ

För en vecka ute med bivac behöver du ca 50-55l sommartid, vintertid 65-75 överslagsmässigt.
//J

Kan ni inte tycka lika i alla fall;) Var och kikade på en Lundhags Dovre 40 l idag och packade den "i huvet" och åtminstone i huvet fick jag tom plats över. Luggunderlaget behöver jag väl inte stoppa innuti i värsta fall? Eller? Det väger ju ingenting. Som sagt har jag ingen aning om vad jag pratar om så såga mig gärna:)
 
Huvudet är en optimist och det du har det har du, börja med en låda den kan du få gratis av speceributiken.
Jag brukar vilja behålla mina synpunkter ;-), en lätt och flimsig ryggsäck kan behöva en uppstramare av liggunderlaget inne i säcken...Finns ingen anledninga att köpa en 3,5 eller tyngre säck, 1300g bör vara max...
//J
 
På givna premisser skulle jag rekommendera en Osprey Ariel. Förslagsvis 55-liter. Finns ingen anledning att ha en säck som Du måste packa vakuum i för att grejorna skall rymmas. Bättre med ett system för att komprimera säcken, gör den mer anpassningsbar. Har själv en Aether (herrmodellen av Ariel) som jag är mycket nöjd med. Lätt, stryktålig och med smarta detaljer. Tar mycket extern packning. Väldigt bekvämt bärsystem. Läs mer på:

http://www.ospreypacks.com/Packs/ArielSeriesWomens/Ariel55/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.