Ryggsäck - tips & råd sökes

Lyfter tråden och ställer frågan:

Vad är det som skiljer mellan en Herr och Dam-säck. Bredden mellan axelremmarna har jag förstått av texten ovan, men är det nåt annat?

Har själv en Haglöfs Lex110 men sneglar nu efter en något mindre säck att ha dels på kortare turer men även till gumman i församlingen vid gemensamma turer. "Gumman" ifråga är ändå ganska bredaxlad för att vara kvinna så därför siktar jag nog på en herrsäck om det inte kommer fram några andra uppenbara fördelar med dammodellen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Varken jag själv eller mina två döttrar har tyckt att "kvinnliga" ryggsäcksversioner passade just oss tre - och vi är inte lika varandra - bättre än "manliga", när vi provade (många!) inför resp. inköp. Oftast gällde faktiskt det omvända. Jag tycker själv att det är mer överordnat, att säcken är balanserad (inte faller av bakåt), och där spelar längden och formen på ryggen, svanken etc större roll än axelbredden och utformningen av höftbältet.
Döm alltså inte ut på förhand en i övrigt vettig säck bara för att det är en killversion, utan prova er fram förutsättningslöst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips