Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter

Barnen ska på utflykt med förskolan på torsdag, och åtminstone tvååringen ska ha egen ryggsäck med ombyte, frukt och vattenflaska i. Han är ca 90 cm. Vi har en Everest 12 l, den lite äldre modellen med spännen både över bröstet och höften. Jag räknar med att femåringen också kommer att behöva en ryggsäck, samma dag, och den vi har är egentligen hans. Femåringen är ca 115 cm. Frågan är om jag ska satsa på en ny till tvååringen eller till femåringen? Och i så fall vad för sort? Helst vill jag ha en i rött, för att de ska synas så bra som möjligt!

Som tillägg, jag är just nu ensam hemma med två sjuklingar, så jag kommer kunna handla tidigast ons em, i Lund/Malmö
 
Tillägg

Valet just nu står mellan en McKinley 8 l till tvååringen, 250 g, eller en Lundhags Parvus till femåringen. Tips mottages tacksamt!
 
Känner inte till McKinleys ryggsäckar tyvärr...

Jag har en sådan här till min tjej på 20mån: http://www.fjallraven.se/campus-ace-6-l Den var storebrors (snart 5år) men han fick en ny och så skulle hon prompt ta över den. Den är lite lång för henne än så länge men till sommaren har hon nog vuxit i den. Just nu ligger bara ett gosedjur i den. (Tycker det verkar tungt med ombyte mm till en tvååring men dagis vet kanske vad de gör...)

Storbror fick en sådan här: http://nettbutikk.bergans.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=469613&WebSiteMapNodeID=1004005 efter en lååång diskussion här på sidan bla http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61056&highlight=Nordkapp och http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77016&highlight=Nordkapp och http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74366&highlight=Nordkapp

Ska man tänka långsiktigt så är det väl bäst att köpa en ny till det äldsta barnet så att barn två också kan använda den. Men 12l låter stort till tvååringen... Tuff fråga. Jag hade nog köpt något billigare nu till tvåringen så att utflykten klaras av och sen satsat på att forska och prova mer när det finns tid...
 
Senast ändrad:
Detta är de ryggsäckar jag funderar på. Vi använder dem ganska lite, så jag vill inte lägga mer än 300 kr. Extrakläderna på förskolan kör vi i vanliga tygkassar. Femåringen börjar ju i fsk-klass om drygt ett år, så då lär han ju använda ryggsäcken mer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489543
LUNDHAGS_PARVUS__4d64e69e0b09e.jpg
Lundhags Parvus 14L
280 kr
Praktisk barnryggsäck (6-10 år) från Lundhags.

Eller
http://www.intersport.se/produkter/mckinley-ricky-racoon-8-ryggsack-p119087?farg=119090

Everesten ser ut att passa femåringen, axelbanden går dock precis invid halsen. Ok? Everesten är 60 g lättare än Lundhags. Och McKinleyn väger 250 g, så den väger 120 g mindre än Everesten.

Ombytena kommer att bestå av de lättaste byxorna i garderoben, vilket för tvååringen är lövtunna, och en skjorta, kalsonger och strumpor, ev ett extra underställ som reserv. Sen blir det en 300 ml vatten i plastflaska, och en frukt i plastpåse. Jag utgår ifrån att inget av barnen kommer gå med ryggsäckarna särskillt mycket, utan en kort bit från bussen till en gemensam plats. För femåringen blir det första gången hans grupp ska ha egen ryggsäck på den här utflykten, men tvååringens grupp valde att ha egna ryggsäckar från första gången.
 
om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det har någon som helst betydelse så länge dem vill ha dom på sig.

när dem bär den lilla vikten så spelar det ingen roll låt dom själva bestämma så blir alla glada:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
FruNalleman Hur stor ryggsäck behöver ett barn? Barn och friluftsliv 17
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
magda_ Hur stor ryggsäck? Barn och friluftsliv 5
Vandrare Bära barn I ryggsäck? Barn och friluftsliv 1
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...