Ryggsäck Shosho

goran69@spray.se (Göran)

Gäst
Hej!
Är på gång att köpa ny ryggsäck, och har tittat på klassikern shosho. Ska använda den till fjällvandring på 3 till 4 dagar, resor osv. Vilken storlek bör jag välja 70 eller 80. Går det bra att packa tält och sovsäck utanpå/under/över shosho säckarna, eller blir tyngdpunkten fel. Någon som har lite erfarenhet av shosho, hör gärna av dig.'MVH Göran

Kerouac

Gäst
Nja..

Jag har ingen direkt personlig erfarenhet av Shosho men en kompis hade en och var inte alls nöjd med den. Om jag inte minns helt fel så kunde man öppna hela "baksidan" med kardborr öppning. Detta visade sig inte vara så praktiskt på vintern med mycket packning. Vidare är inte bärsystemet det bästa. Jag skulle slå ett slag för Berghaus vulcan, som har fungerat helt klanderfritt för mig både sommer och vinter.
MVH
J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Johan Åberg

Gäst
Sho Sho är ingen ryggsäck...

Har haft en Sho Sho under många år (men skall nu köpa en ny, se inlägg 136), den är ingen ryggsäck som lämpar sig för fjällvandringar. Däremot en mycket bra ryggsäck för andra resor och vandringar. Ska du på turer på fjället så tycker jag inte att du ska satsa på en Sho Sho, hela säcken är för klen för de vikter en fjällvandring med tält medför. Kan tyvärr inte ge dig något tips om vilken ryggsäck som kan vara ett alternativ för fjällvandring, men Sho Sho har definitivt inget på fjället att göra.

H/ Johan Åberg

Obra bärkomfort

Jag körde med en ShoSho 80l i två år innan jag gick tillbaks till Berghaus Vulcan (som jag hade använt i lumpen). Shoshon är i och för sig prisvärd och duger väl egentligen till fjällvandring sommartid. Rent bärmässigt vart jag dock aldrig "kompis" med den utan upplevde bärkomforten som dålig i jämförelse med Vulcan. Detta är ju högst individuellt...

Förutom bärkomforten har jag följande synpunkter:

* Sidofickorna är för små, rymmer ej en enliters termos.
* Rygsäcken är för hög, blir lätt instabil vid mycket packning (detta kanske inte är lika framträdande på 70 litersmodellen?)
* Det inbyggda regnskyddet fungerade utmärkt!
* Lite svårt att fästa saker utanpå ryggan.

Slutsats: om man trivs med säcken så är den i mitt tycke lämplig och prisvärd för sommarfjällturer. Jag lade hellre några tusen till på en Vulcan, så även den kan ju vara värd att prova.

Rikard Bohlin

Gäst
Akta dig

Köp ingen sho-sho, ta en tur förbi Borlänge på saccis fabrik och handla en ryggsäck som är värd namnet! (Har själv haft en sho-sho förut)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips