Ryggsäck på ca 50 liter.

Hejsan!

Är på jakt efter en mindre och lättare ryggsäck som komplement till min 85 liters som jag använder på längre vandringar när fiskeutrusning så som vadarbyxor mm. också ska med.

Det jag söker är en ryggsäck på ca 50 liter för kortare turer utan fiskeutrustning. Den ska ha en "mesh-ficka" fram på ryggsäcken för att kunna stoppa t.ex. regnkläderna i.
Tänkte dessutom att det vore bra med möjlighet att fästa tält på utsidan av säcken(Inte under topplocket). Om det är remmar eller bara möjlighet med egna remmar spelar ingen roll.

De säckar som jag lyckats bena ner det till är Osprey Talon 44, Mammut Ceron Light 45 samt Bergans Rondane 46. Verkar dock bara vara Osprey säcken som har möjlighet att fästa tält på vad jag kan se på bild.
Tyvärr har jag inte någon butik som har ett vettigt utbud i närheten så det blir till att beställa. Är därför intresserad av synpunkter på dessa säckar, men även andra förslag är välkomna. Tänkte dock försöka hålla ner priset till runt 1500 kr men är flexibel.

Räknar med att rymma sovsäck(dunsäck för ca 0 grader) och liggunderlag(expeed synmat 7) i säcken. Och kunna fästa tält(Bergans Compact Light 2) på utsidan.

Vikt på tält, sovsäck, liggunderlag och litet toppmonterat kök landar på ca 5-6 kg. Kan tänka mig att slutvikten landar på 12-15 kg.

I dagsläget utan era synpunkter lutar det mest åt Osprey Talon 44.

MVH Robin.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har Osprey Exos 48, den är i princip perfekt för mig men jag önskar jag hade köpt 58-modellen istället. De där extra 10 literna väger inte så mycket (40 g enligt Osprey).

Tack för era svar! Thule säcken ser helt klart intressant ut. Ska titta vidare på den!

Anledningen till att jag tänker att en säck på ca 50 l får räcka är att tanken med den är som ett komplement till min 85 l vid kortare turer/stugturer.
Känner jag att 45-50 l blir för lite så får min 85 l duga.
Tänkte att de vore kul att ha en nättare säck för att både få bort onödig vikt och bli lite smidigare.

Inväntar lite mer hjälp/svar och sedan beställer jag någon säck och provar packa den!

Blev tillslut en Osprey Talon 44. Fantastiskt nöjd med den!

Nu har min "dagstur" säck som jag använder vid fiskeresor gett upp. Kollat igenom alla de stora webbutikerna men hittar inte riktigt något så jag vänder mig till er.

Skulle vilja komma hyfsat billigt undan, runt 500 tänkte jag mig.
Kriterierna här är ordentliga sidofickor(hyfsat djupa) och en "framficka" Likt Osprey säcken. Någonstans runt 25-30 l då jag behöver få ner kök, 1 mål mat, fästa spötuben på/i sidofickan samt förstärkningsplagg.
"Framfickan" för att kunna ha flugask mm och lätt kunna komma åt!

Egentligen letar jag en säck likt Osprey Talon, i storlek 25-30 l, hade inte priset stuckit iväg hade det blivit en sånn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips