Vad är det för packvolymer du är ute efter, och vilken sorts terräng tänker du röra dig i? Svaret på din efterlysning kan bero på det.
För korta snabba turer kan någon modell av löparryggsäck/"fastpack" fungera precis så som du beskriver; det finns flera märken, som kan vara lättare att hitta och prova i en fysisk butik än de (fina!) nyzeeländska Arn-säckarna. Löparsäckar saknar oftast höftrem, men fördelar vikten stabilt över rygg och axlar, vilket är funktionellt för löpning och OK för de låga packvikterna.
Är du ute efter långturer med större packning i hyfsat snäll terräng (typ "vanlig" nordisk fjällvandring), så är troligen Arn eller liknande det rätta konceptet. Man kan till stor del bygga det själv med fickor på axelremmar och höftbälte, om de saknas från början på en säck man annars trivs med.
Men så fort du rör dig i mer teknisk/brant/alpin terräng, så tycker inte jag att Arn-konceptet funkar - det som sticker ut framför kroppen (och ibland även på sidorna) är i vägen, både för att det stör sikten och rent fysiskt. Klättersäckar saknar större ytterfickor av en anledning.
Jag vandrar oftast ensam och värdesätter, precis som du, att man kan komma åt saker man använder under dagen utan att stanna och kränga av sig ryggsäcken - samtidigt som min ryggsäck ska funka i mer teknisk terräng. Jag har löst den här målkonflikten på flera sätt:
- Genom valet av ryggsäck med sidofickor, men inte den bulkiga amerikanska varianten, utan sydda av elastiskt (starkt) nät, som ligger platt mot ryggsäckssidorna. De ska också ha en lågt sittande, framåtlutad, och/eller dubbel öppning, så man kan ta ut/in innehållet utan att ta av säcken, och kompletteras med kompressions/fästremmar. Osprey Exos gamla modell (har ej kollat den nya) har optimala sidofickor - elastiska, stora och djupa nog att rymma mitt lilla tält, men med en extra framåtriktad öppning som gör det enkelt att hala upp/stoppa ner t ex en vattenflaska eller regnjacka.
- Genom fästen/småfickor på axelremmar och höftrem, som antingen är så platta att de inte stör vid klättring, eller avtagbara. I mer vandringsbetonad terräng brukar jag ha min vattenflaska på axelremmen, men är den inte där så är det inget som sticker ut.
- Genom en lätt, vattentät midjeväska, i de fall jag tar med min mer utpräglat alpina säck, som saknar sidfickor och bara har en höftrem i stället för ett stoppat höftbälte (då krockar inte midjeväskan med bältet). Fördelen här är att midjeväskan kan vara lite rymligare än enstaka småfickor, och att den går att vrida så den sitter baktill i knepigare terräng. Börjar det handla om mer utpräglad klättring, så tar jag av den och stoppar i ryggsäcken (och tar ut/på klätterselen i stället). Fördelen med midjeväska är också att jag kan ha alla värdesaker där, som automatiskt följer med in till ev. stugor och andra befolkade platser, medan själva ryggsäcken kan lämnas utan konstant uppsikt.