Ryggsäck med öglor på axelremmarna

SMB säljer en operatörsryggsäck 30liter D-ringar på axelremmarna många fickor och fack.
Alla tips är uppskattade! (y)
Nu vet jag inte vilket SMB du syftar på (Pennan & Svärdet?) men när du skriver operatörsryggsäck med många fack ser jag framför mig en lådformad skapelse täckt med MOLLE-band och med axelremmar och höftbälte ungefär lika komfortabla som balsnören. Men jag kanske målar fan på väggen. Det har hänt förr. ;)
 
Jag som brukar ta bort d-ringarna på mina säckar är kanske inte rätt person att tipsa men jag skulle också föreslå valfri säck med daisy-chain eller motsvarande. Limma eller låt någon förstärka aktuell söm om du tror det blir ett problem. Kraftiga D ringar sätter man dit med en pollygrip eller ett skruvstäd.

De fyrkantiga billiga militärinspirerade säckarna brukar vara skräp men karrimore SF (SF är viktigt då det är ett annat märke än karrimore utan SF) har väldigt bra rykte. Är det en säck med molle och/eller dragkedjor är det väldigt lätt att fästa stativ etc på utsidan. Fast jag skulle föredra att ha fästa en ficka istället för att ha remmar men det är en smaksak.
 
Tack för alla tips och förslag! (y)
De fyrkantiga billiga militärinspirerade säckarna brukar vara skräp men karrimore SF (SF är viktigt då det är ett annat märke än karrimore utan SF) har väldigt bra rykte.
Tittade på Karrimor SF men tvekade inför vad jag tyckte(!) såg ut som ett väl enkelt bärsystem. Fast de kan säkert vara jättebra i praktiken.
Hur som helst landade det i en Lundhags Gneik 34 som kom hem från Widforss härom dagen, jag får prova mig fram till om jag föredrar att hänga kameran i ringarna eller använda Peak Capture.
 
Hoppas du blir nöjd med säcken!
Jag använder Peak Design Capture på två av mina ryggsäckar (haglöfs shosho 6000 och haglöfs Roc 30), på den stora säcken funkar det klockrent eftersom axelremmarna är ganska styva och vikten i säcken balanserar upp. På den lilla säcken fungerar det sämre, kameran blir en för stor snedvikt när den hänger på ena axelremmen. Det fungerar men är inte alltid så kul, särskilt inte om man inte har så mycket grejjer i säcken. Kan vara värt att fundera på eftersom capture-fästet inte är helt gratis. (Också värt att nämna att jag bär en ganska tung kamera Canon 5d mark 2 med 24-70/4 objektiv).
 
Jag använder Peak Design Capture på två av mina ryggsäckar (haglöfs shosho 6000 och haglöfs Roc 30), på den stora säcken funkar det klockrent eftersom axelremmarna är ganska styva och vikten i säcken balanserar upp. På den lilla säcken fungerar det sämre, kameran blir en för stor snedvikt när den hänger på ena axelremmen. Det fungerar men är inte alltid så kul, särskilt inte om man inte har så mycket grejjer i säcken. Kan vara värt att fundera på eftersom capture-fästet inte är helt gratis. (Också värt att nämna att jag bär en ganska tung kamera Canon 5d mark 2 med 24-70/4 objektiv).
Bra input, just snedbelastningen är det jag oroar mig över. Jag kommer ifos att lämna tunga grejor hemma och bara ta med ett lätt hus och objektiv men ändå. Ska se om jag kan låna ett Capture och testa litet.
 
En rostfri schakel eller nyckelschakel av lämplig storlek löser lätt D-ringsbehovet på ett säkert sätt förutsatt att det finns möjlighet att fästa dessa i någon rem på axelbanden (Daisy chain etc). Kolla båttillbehör på Biltema eller dylikt.

Själv använder jag Peak Design Capture på min turryggsäck och fotoryggsäck. Funkar bra och ingen snedbelastning som jag upplevt.
Vikt av kamerahus plus objektiv landar dock normalt på max 1kg (Jag bär aldrig något tyngre teleobjektiv på det sättet utan oftast kamerahus + zoomlins (typiskt Olympus OM-D E-M1 MKII eller E-M5 MkII + Leica 12-60/2,8-4)
 
En rostfri schakel eller nyckelschakel av lämplig storlek löser lätt D-ringsbehovet på ett säkert sätt förutsatt att det finns möjlighet att fästa dessa i någon rem på axelbanden (Daisy chain etc). Kolla båttillbehör på Biltema eller dylikt.

Själv använder jag Peak Design Capture på min turryggsäck och fotoryggsäck. Funkar bra och ingen snedbelastning som jag upplevt.
Vikt av kamerahus plus objektiv landar dock normalt på max 1kg (Jag bär aldrig något tyngre teleobjektiv på det sättet utan oftast kamerahus + zoomlins (typiskt Olympus OM-D E-M1 MKII eller E-M5 MkII + Leica 12-60/2,8-4)
D-ringsbiten är ju löst nu som sagt, men tack ändå.

Jag anar att, som @larsakarlsson nämner, komforten med Capture hänger litet på hur lätt ryggsäcken är. I mitt fall blir lättaste kamerakombon ca 1,2 kg.
 
Jag har i princip bara ryggsäckar (för många...) med just daisychain på axelremmarna, just av det här skälet. Om du har daisychain kan du fästa vad som helst, med karbiner eller band eller remmar. Jag tycker karbiner är oslagbart. Till kamera symmetriskt i mitten eller kamera på ena remmen och vattenflaska på andra sidan för att balansera upp ekipaget. Det blir då bättre viktfördelning på hela packningen på köpet, a`la Aarn packs filosofi. Capture har fördelen att kameran slänger lite mindre, men jag tycker den är lite klumpig att använda. I stökig terräng är Capture bättre än karbin.
 
Den här https://www.varusteleka.com/en/product/savotta-jaakari-m-backpack/33028 har visserligen inte öglor, utan sådärna molle på remmarna. Men den är på 30 liter, rymmer utan att blinka 40 (flytande lock), är svinskön att bära, och sömmarna är av absolut pansarkvalité, så att fästa snören eller buntband eller småremmar i axelbanden är inga problem alls. De håller.

Sidorfickorna är små och grunda, vilket är suboptimalt för mina behov (min enda beef med säcken), men det beror på att de mest är tänkta som stopp för det som spänns fast på sidan – perfekt för kamerastativ, alltså. Jag har testat med ett stort, klumpigt Manfrotto. Vill du hellre ha kamerastativ mitt på säcken bak är den som synes täckt med molle där med, så ett par små spännband eller liknande löser det.

En något mindre MÖP-ig varsion är den äldre modellen. Den har jag dock inte testat själv. https://www.varusteleka.com/en/product/savotta-kevyt-rajapartio-rucksack/29347
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar