Ryggsäck för växande barn/ungdomar?

Tips... Lundhags 30L junior & Haglöfs junior 40L

Hej,

Det där att barnen växer är ett delikat dilemma.

Jag har en spinkig 8-9 åring. Jag skulle föreslå en Lundhags junior 30L, som säljs lite nu och då på XXL för typ 299/399:- "veckans erbjudande eller nattdeals" osv. Just nu på outnorth för 657:- Den har inget ställbart ryggsystem, men annars vettiga funktioner med topplock, bröstrem, häftbälte och separat fack för sovsäck osv...

Till 16-åringen, skulle jag leta en begagnad säck typ en haglöfs säck i 40-50L storlek.
Jag har själv en junior Haglöfs säck 4000J, med perfekt toplock och sidofickor. En sådan kan sedan de yngre barnen ärva och som är outslitlig, och 16-åringen få något större när han växt färdigt och fortfarande är intresserad.

Bilagor

• lundhags-dovre-30-jr-black.jpg
    lundhags-dovre-30-jr-black.jpg
    18 KB · Visningar: 905
  • Haglöfs.jpg
    Haglöfs.jpg
    7.2 KB · Visningar: 609
Kan absolut tipsa om Osprey Talon 44
.
Jag köpte en ny ryggsäck åt sonen (14 år) och efter att han hade testat div olika varumärken/ryggsäckar så fastnade han för just ovannämnda.
Enligt honom själv så sitter den kanon bra och är behaglig att bära.

Något att ha i åtanke när det gäller barn/ryggsäck/vandring är just vikt etc, dvs vad och hur mycket ska barnet/barnen bära.

Kan helt klart tipsa om att läsa Jörgen Johansson sida "Lättpackning med barn - några tankar" http://www.fjaderlatt.se/2008/05/lttpackning-med-barn-ngra-tankar.html

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Någon som har erfarenheter eller har kännt på Bergans Skarstind 40 irl, som Xxl har för 599:- nu? Kan det funka
som vandringssäck för de större barnen, 14år och 170cm samt 16år och 180cm? Samt dagsturssäck för gubben, snart 50år och mittemellan sönerna i längd?😉

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips