Ryggsäck för växande barn/ungdomar?

Tips... Lundhags 30L junior & Haglöfs junior 40L

Hej,

Det där att barnen växer är ett delikat dilemma.

Jag har en spinkig 8-9 åring. Jag skulle föreslå en Lundhags junior 30L, som säljs lite nu och då på XXL för typ 299/399:- "veckans erbjudande eller nattdeals" osv. Just nu på outnorth för 657:- Den har inget ställbart ryggsystem, men annars vettiga funktioner med topplock, bröstrem, häftbälte och separat fack för sovsäck osv...

Till 16-åringen, skulle jag leta en begagnad säck typ en haglöfs säck i 40-50L storlek.
Jag har själv en junior Haglöfs säck 4000J, med perfekt toplock och sidofickor. En sådan kan sedan de yngre barnen ärva och som är outslitlig, och 16-åringen få något större när han växt färdigt och fortfarande är intresserad.

Bilagor

• lundhags-dovre-30-jr-black.jpg
    lundhags-dovre-30-jr-black.jpg
    18 KB · Visningar: 905
  • Haglöfs.jpg
    Haglöfs.jpg
    7.2 KB · Visningar: 609
Kan absolut tipsa om Osprey Talon 44
.
Jag köpte en ny ryggsäck åt sonen (14 år) och efter att han hade testat div olika varumärken/ryggsäckar så fastnade han för just ovannämnda.
Enligt honom själv så sitter den kanon bra och är behaglig att bära.

Något att ha i åtanke när det gäller barn/ryggsäck/vandring är just vikt etc, dvs vad och hur mycket ska barnet/barnen bära.

Kan helt klart tipsa om att läsa Jörgen Johansson sida "Lättpackning med barn - några tankar" http://www.fjaderlatt.se/2008/05/lttpackning-med-barn-ngra-tankar.html

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Någon som har erfarenheter eller har kännt på Bergans Skarstind 40 irl, som Xxl har för 599:- nu? Kan det funka
som vandringssäck för de större barnen, 14år och 170cm samt 16år och 180cm? Samt dagsturssäck för gubben, snart 50år och mittemellan sönerna i längd?😉

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips