Ryggsäck för ultralätt packning.

Tack, verkar som dom höjt priset lite... 160 usd för 1an och 200 för 2an... Men kanske värt det.

Den tyska siten hade itne ohm.
 
Har för mig att Gossamer Gear Gorilla är på Rea just nu. Det är också en fin säck, men som sagt så är volymen specad inklusive utvändiga nätfickor.


Gustav

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tack för länken, men fanns tyvärr inte så mycket på den siten.

Finns det andra alternativ? Gärna under ca 1500kr och maxvikt kring 800 gram.
Har kommit fram till att en 35l borde räcka väl.
 
Granite gear?

har inte last hela traden men:

http://www.outnorth.se/produktgrupp/ryggsackar.php#{%22filter%22%3A{%22brand%22%3A[%22Granite+Gear%22]}}
 
Tack för det tipset. Virga ser verkligen bra ut på pappret åtminstone. Lätt billigt och stor packvikt. Låter faktiskt lite för bra. Är det någon som har den? Är lite rädd att den kanske blir lite ostabil som min bergans helium ibland kan bli midjebandet verkar vad jag såg på bilden vara för smalt också.
 
Har inte känt på just Virga men de båda Trail-modellerna är trevliga. Jag har Alpine och är mycket nöjd med denna. Lite rejälare än Vapor men båda känns rejält stadiga även med en del vikt på ryggen. Har dock aldrig packat +18 kg i min GG.

Rullstängningen är jag mycket nöjd med och säcken känns rejäl för sin vikt och konstruktion. Virga ligger i segmentet under vad gäller vikten så den vågar jag inte svara för. Min Alpine Trail väger in på ca 1,2 kg med volymen 57 liter. Det finns detaljer jag kommer att eliminera t.ex. isyxfästena som inte alls är bra. Använder aldrig dessa och stör mig mest på hur de är konstruerade. Virga har dock inte dessa.
 
Jag kör med Gossamer gear Mariposa plus, ca 65liter och typ 650g. Ser att de har uppdaterat den nu 2012 och har lite mer volym och säkert bättre material än min ifrån 2008.
Ganska flimsig, men om man packar med kort liggunderlag och kör med deras böjda aluminiumram så funkar den fint. Man måste dock vara lättpackare och jag skulle säga att jag är på gränsen runt 13-14kg inklusive mat, mer än så skulle jag inte vilja bära i den.

Jag kör iof oftast utan att använda höftbältet, då kanske det skulle gå med ett par kg till men jag tycker jag går konstigt med höftbälte..
 
Jag kör med Gossamer gear Mariposa plus, ca 65liter och typ 650g. Ser att de har uppdaterat den nu 2012 och har lite mer volym och säkert bättre material än min ifrån 2008.
Ganska flimsig, men om man packar med kort liggunderlag och kör med deras böjda aluminiumram så funkar den fint. Man måste dock vara lättpackare och jag skulle säga att jag är på gränsen runt 13-14kg inklusive mat, mer än så skulle jag inte vilja bära i den.

Jag kör iof oftast utan att använda höftbältet, då kanske det skulle gå med ett par kg till men jag tycker jag går konstigt med höftbälte..

Det där stämmer ganska bra med min erfarenhet av Mariposan, men jag använder alltid höftbältet, så så många kilo till med komfort ger det inte. Min har varit med en hel del på resor (funkar bra som handbagage) och en del vandringar vid det här laget och jag gillar den skarpt (tror min är en 2007a). Den håller bra än. Om jag ska klaga på något är det axelremmarna som inte passar mig riktigt, men jag tror de har gjort om dem nu.

Jag har burit upp till ca 20kg i den, men den är inte gjord för det och det märks. Det blir obekvämt och sömmar kan gå upp.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
jag har en vaude cross ultralight, 35 l, relativt lätt, tålig och framförallt billig! Kanske inte marknadens rymligaste, men har man inget mot att bära grejer på utsidan av väskan får en (vår/sommar) veckas packning plats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.