Ryggsäck för sommarvandring - tips?

Jag har alltid gillat Lundhags säckar. Hade en Motion 100 innan och har nu en Alpha. Tycker den är kalas.

Titta även på Haglöfs Sumo, verkar vara mycket trevlig.

/johan

Törs nog fan inte köpa en ryggsäck utan att ha klämt o känt på den först... Nimbus Meridian är utesluten alltså, har ingen möjlighet att komma åt GG-prylar utan att åka långväga...

Blev besök i lokala friluftsbutiken idag igen och nu hade jag siktet på Osprey Exos 58 och Lundhags Ultra 45.

Exosen fanns bara som 46, men tog mig friheten att prova den ändå. Blev riktigt förvånad över att den kändes så porös. Närmare nätbrynja än såhär går nog inte att komma sett till en ryggsäck. Nu kom tyvärr hantlarna i den lite väl långt ner, men det kändes tungt att bära 10kg i en Exos måste jag erkänna.

För skojs skull så provade jag 10kg i en Ultra 45'an också och det kändes sjukt mkt bättre. Den stora skillnaden var höftbältet. På Exosen kändes det som om hur jag än gjorde så var axlarna tvugna att ta 70% av vikten. På Ultran kändes det tvärtom.

Tråkiga med dessa nya säckar är att så få har erfarenheter o dela med sig av om Exosen o Ultran. Känns som om jag kommer få chansa på någon av dem o sen se hur det blir. Är lättare o hitta fruntimmer än o välja ryggsäck bannemig.. 8)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Valet blev en Lundhags Ultra 45.
Jag tror att jag kan packa så pass lätt att jag klarar en 4-5 dagars fjälltur på en 45-literssäck.
Höftbäraren satt som ett schmäck och måhända att den blir tät mot ryggen, men frontöppning och sidofickor får väga upp det. Tråd låst ;)

Återkommer med recension under produktfliken sedan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips