Ryggsäck för endags-foto-turer

Hej.

Har någon ett bra tips på en ryggsäck som uppfyller följande kriterium?:
- 30-40 liter
- Anpassad för transport av fotoutrustning, speciellt med tanke på ett stycke stativ

Vilken kamera.

Hur mycket fotoutrustning? En F5 med massa tunga teleobjektiv (tar plats men tål det mesta) eller en lätt digitalkamera (mindre plats men kräver mer skydd)?

Om man bara har en liten kamera, men ett tungt stativ så kan man titta på skidryggsäckar. Vissa av dessa går bra att fästa stativ på, speciellt de som har skidfästet mitt bak.

Jag föredrar små lösa objektivväskor (Lowes lens case är bra, min rymmer en 80-200/2.8 och inte så mycket mer.) och en liten kameraväska (typ topload zoom, jag har en The North Face som tyvärr inte finns längre). Sen har man kameran i näven och lenscasen över axeln. Det går snabbt att byta objektiv utan att behöva ta av ryggsäcken. Lenscasen går bra att knöla ner i en vanlig ryggsäck vid transport så att man slipper ha speciell fotoryggsäck.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vandrare; sa:
Hur mycket fotoutrustning? En F5 med massa tunga teleobjektiv (tar plats men tål det mesta) eller en lätt digitalkamera (mindre plats men kräver mer skydd)?

Jag har en digital systemkamera (Canon 300D) och har, än så länge, inte en massa tunga teleobjektiv.

Om man bara har en liten kamera, men ett tungt stativ så kan man titta på skidryggsäckar. Vissa av dessa går bra att fästa stativ på, speciellt de som har skidfästet mitt bak.

Något tips på en bra sådan?

Jag föredrar små lösa objektivväskor (Lowes lens case är bra, min rymmer en 80-200/2.8 och inte så mycket mer.) och en liten kameraväska (typ topload zoom, jag har en The North Face som tyvärr inte finns längre). Sen har man kameran i näven och lenscasen över axeln. Det går snabbt att byta objektiv utan att behöva ta av ryggsäcken. Lenscasen går bra att knöla ner i en vanlig ryggsäck vid transport så att man slipper ha speciell fotoryggsäck.

Låter som en intressant lösning, då det är en ryggsäck för transport av kameran mellan tänkta fotoplatser som jag är ute efter, men med ett bra fäste för ett stativ och med plats för förstärkningsplagg, regngrejer samt kök och dylikt.

tjonsson; sa:
Låter som en intressant lösning, då det är en ryggsäck för transport av kameran mellan tänkta fotoplatser som jag är ute efter, men med ett bra fäste för ett stativ och med plats för förstärkningsplagg, regngrejer samt kök och dylikt.

Har man inte för mycket grejer med sig tycker jag att det funkar kanonbra att ha kameran i en mindre väska hängande på bröstet mellan axelremmarna på en vanlig ryggsäck. Då har man kameran lätt åtkomlig om en bra bild skulle uppenbara sig men ändå är den skyddad. Stativet kan man hänga med remmer på nästan vilken ryggsäck som helst.

(Idén med bröstväskan har jag inte kommit på själv, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5805)

/Mille

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips