Ryggsäck för dagstur/vardagsbruk, förslag!

Fram till i våras ägde jag en Everest Advance 38L (vill minnas att den hette så, möjligen aningen fel), var MYCKET nöjd med den. Därför var det ingen höjdare alls att den blev stulen...nu har jag varit tvungen att gå och försöka hitta en värdig ersättare.

Jag skulle gärna köpa precis en likadan säck igen, men den har tydligen utgått ur sortimentet. Säcken jag nu letar efter ska då uppfylla dessa krav:

- Mellan 30 och 40 liter.
- Passande som dagsturssäck.
- Passande som skolsäck.
- Sitta bra och relativt "fast" på ryggen, i och med att jag ofta åker inlines om jag ska ta mig någonstans.
- Inlines ska gå att bära med - antingen genom att fästa utanpå, eller få plats inuti utan att det blir helt fullt.
- Den får inte vara gräsligt ful ;)
- Max 1000 spänn. MÖJLIGEN lite mer om det är en klockren fullträff...

Finns denna säck? Jag gick på Uppsala för ett par dagar sen och letade, men det är svårt att hitta något passande. Hittills har Haglöfs Victor 38 varit trevligast. Lundhags T-20 var trevlig, men för liten och T-30 fanns inte att tillgå.

Värt att nämna är också att jag har ägt en Haglöfs Tight som visserligen oftast satt bra, MEN när jag packade den med rejält mycket prylar blev den halvt olidlig att ha på ryggen - cylinderformen var ett faktum. Därför är Tight (eller andra säckar som beter sig likadant) nog inte intressanta.

Fler tips?
 
Har du kolat på klättermusen ratatosk 30l pris ca 1300 tycker den är helt kanon till det mesta o så är det rullöppning slipper massa remmar till att hänga o slänga, har också haft både tight o m equipment runt trettio l men tycker att k musen är bäst av dessa men visst den kostar en del men har haft mina i många år. lycka till Hans
 
Livsfarlig utvikning...

ayn; sa:
Säcken jag nu letar efter ska då uppfylla dessa krav:

- Mellan 30 och 40 liter.
- Passande som dagsturssäck.
- Passande som skolsäck.

...

Värt att nämna är också att jag har ägt en Haglöfs Tight som visserligen oftast satt bra, MEN när jag packade den med rejält mycket prylar blev den halvt olidlig att ha på ryggen - cylinderformen var ett faktum.

Kanske du skall fundera över storleken igen?
Behöver du verkligen 30-40 liter vare sig till dagstur eller skola?

Packningens ultimata storlek har ju visserligen debatterats till förbannelse här förut (och låt oss inte fortsätta in på det spåret här) men ta dig ändå en liten funderare.

Risken är stor att man köper en lite för stor ryggsäck "för säkerhets skull" och sedan fyller den "för att jag har plats".

Har du verkligen behov av alla dessa litrar ber jag om ursäkt.
 
Norröna Besshö

Jag har tills nyligen varit i samma situation.
Efter ett antal år har jag insett att "gränssättande användning" för vardagssäcken är när man är och handlar. Man fyller lätt 30 liter och det blir ett antal kilo. Min fjällräven Trapper 30 (ungefär samma konstruktion som Haglöfs Sho-Sho 30) pallade helt enkelt inte eftersom ryggen och bärremmarna är för veka.
Därmed går de flesta lättviktssäckar bort.

Mitt val blev en Norröna Besshö 30 (finns som 40 också, men 30 Norrönaliter är 35 Haglöfs/Fjällrävenliter). En dryg tusing kostade den.
Alternativ var Klättermusen Ratatosk för en femhundring till, eller den till synes tvärprisvärda Stridssäck 2000.

Hur som helst är min Besshö ett bra köp. Stabil som attan (när jag når Fjällrävenryggans smärtgräns märks den knappt på ryggen) och snygg utan en massa fjortistramsiga pastellremmar och annat mög.
 
Re: Norröna Besshö

Nordesjo; sa:
Efter ett antal år har jag insett att "gränssättande användning" för vardagssäcken är när man är och handlar.

Jag använder inte min säck när jag handlar, för mig är problemet de dagar på våren eller hösten när det är 8 plusgrader och duggregn på morgonen (fleecetröja, långbyxor, mössa och kanske en regnjacka) och 35 grader och strålande sol på eftermiddagen (shorts och T-shirt). Alla kläderna som man behövde på morgonen är lite trångt att få ner i ryggan på eftermiddagen...
 
Re: Re: Norröna Besshö

nermander; sa:
för mig är problemet de dagar på våren eller hösten när det är 8 plusgrader och duggregn på morgonen och 35 grader och strålande sol på eftermiddagen. Alla kläderna som man behövde på morgonen är lite trångt att få ner i ryggan på eftermiddagen...

Så kan det vara - och då är det snarare volymen än bärsystemet som är gränssättande.
Man får helt enkelt fundera på vilken användning som är gränssättande för en själv...
 
Re: Livsfarlig utvikning...

GustavOh (Gustav Öhman) skrev:
Kanske du skall fundera över storleken igen?
Behöver du verkligen 30-40 liter vare sig till dagstur eller skola?

Packningens ultimata storlek har ju visserligen debatterats till förbannelse här förut (och låt oss inte fortsätta in på det spåret här) men ta dig ändå en liten funderare.

Risken är stor att man köper en lite för stor ryggsäck "för säkerhets skull" och sedan fyller den "för att jag har plats".

Har du verkligen behov av alla dessa litrar ber jag om ursäkt.

Det är en vettig fundering, absolut :)

Jag har själv funderat på om det överhuvudtaget går att kombinera de krav jag har i samma säck - därav frågan "finns denna säck?". Som flera andra skrivit så vill jag dock få plats med lite mer än bara en bok eller två i ryggan - vare sig det är pga att jag handlar, eller att det är varmt och jag packar ryggan med kläder eller annat.
Jag trivdes som sagt mycket bra med Everest-ryggan jag hade förut, så jo, behovet av dessa litrar finns ;)

Tack för tipsen om andra säckar - eldprovet som säcken mer eller mindre MÅSTE gå igenom är att jag ska kunna ha med inlines i eller på den. Det gör det hela ganska klurigt. Haglöfs Victor ligger som sagt bra till. Ratatosk är söt också :)
 
Enligt Stadiums hemsida så ska din ursprungliga säck fortfarnade finnas vad jag kan se.
Annars verkar väl Tightlösningen som nämdes tidigare vara en lysande idé
 
Mja, jag trodde också att Stadium hade samma säck inne. Den som finns inne nu har samma namn, MEN är ganska rejält annorlunda. Ingen skena längs ryggen (som gör säcken mycket stabilare), "sladdrigare" ryggplatta, ett annat (sämre) höftbälte osv. Blev besviken. :(

Mitt val föll till slut på Haglöfs ShoSho 3000. Sneglade lite också på Arc'Teryx Khamsin 30, den satt GRYMT bra, var smart uppbyggd och såvitt jag kunde bedöma lär den tåla en hel del stryk. ShoSho'n verkar fylla alla dessa krav också dock, och med en prisskillnad på 1200 spänn blev det då inte så mycket att fundera över. Hittills har jag inte ångrat mig iaf... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Cryfish Ännu en tråd om ryggsäck för dagstur Transportera 8
andreaze Ryggsäck för dagstur Transportera 3
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.