Ryggsäck för bushcraft - modifieringar av 35 LK

Snyggt Chris Lind! Smart med Molle-lösning. Förutom samma lösning som dig med stridselens fickor på sidan har jag även sytt dit skyddsmaskväskan på ryggen (där Chris har sjukvårdväskan), i detta förvarar jag regnkläder, dock behålligt hålrummet bakom så att jag kan fästa yxa/spade i fästet. Personligen använder jag den upp till några nätters övernattning sommarhalvåret med begränsad utrustning. Jag har avstått från avbärarbältet och behållit standardremmarna.

Den andra säcken har jag plockat bort ramen på och sytt på remmarna från stridsselen. I och med detta har jag fätt en lätt och smidig ryggsäck för dagsturer, använder den framförallt vid jakt och fiske. Eftersom man kan stoppa in ett liggunderlag i "facket" i säcken blir det okej mot ryggen. Påminner mycket om uppdragssäcken från lumpen (jägartjänst) fast LK35 är skönare, något större, går fästa grejor på och hållbarare.

Jag tycker säcken är riktigt bra och trots att jag testat mängder av säckar faller jag tillbaka till denna.
 
Tjusigt hack!

Såhär blev mitt eget. Jag köpte sidofickor på friluftsvaror, och satte dem med remmar i ramen, och gjorde ett "lastnät" på framsidan av säcken, (i vilket jag fäste fickorna). På det sättet är det lätt att "strippa" fickorna från säcken, utan att jag behövt perforera den med stygn eller liknande. Inte så avancerat hack, men har funkat bra för mig... Tyckte kanske att det blev "mer funktionellt än snyggt" - men det löste uppgiften.

Oh - och satte på ett enklare handtag också, för att lättare kunna hänga upp säcken för att få den från backen och/eller lyfta i/ur den ur bilen.

LK35.jpg
LK35-2.jpg
LK35-3.jpg
LK35-4.jpg
LK35-5.jpg
 
Jag har precis fått hem min lk35 och har fått på ett avbärarbälte, som jag hittade på packcraft.se för en billig peng.
Ska i dagarna lämna in den till ortens skomakare så får han sy på molleband, på sidorna och framsidan av säcken.
Sen ska där på två fickor på sidorna och en på framsidan.
Ev skippar jag fickan på framsidan för att ha yxan på "rätt" plats.
 
Om du har fyra kolloner så fäst bara de två yttersta så får du ca 5,5 till 6 cm över att trä ner ett yxskaft. En packrem några rader längre upp håller fast huvudet.
 
Fick hem en LK35 nyligen och skall börja anpassa den efter mina behov.
Stridssele är på väg hem till sidofickor och en gasmasksväska till frontficka. Kommer fästas med dragkedjor för att kunna packa bakom fickorna och demonteras vid behov.

Hade en gammal Haglöfs bärstol i källaren som inhandlades på loppis för 65:- och det slog mig hur lika ramarna var så bärsystemet från stolen hamnade på LK35:an.
Passade perfekt och tog 20 minuter att demontera och montera.
Skall ännu testas i fält men jag tror att remmarna kommer flyttas upp till övre staget. Blev lite kort i ryggen för mig med avbärarbältet.

IMG_20210206_163555.jpg
 
Det viktigaste med alla ryggsäckar är att de passar bärarens rygg, så att på en passande bärram, fästa sin mindre ryggsäck är inte fel, speciellt inte om man vill bära några verktyg och kanske sina utematlagnings kärl. Det brukar bli kilon!

go tur
 
Har haft och använt en LK35 ett bra tag nu och har modifierat efter behov, använde den länge som den är rakt av ut tan bälte eller nåt alls, men när jag började bära med mig lite mer tyngre grejer ut så gjorde ett bälte susen, använder ett från en Alice pack, funkar kanon. Körde så länge innnab jag till slut sydde jag på sidofickor. Har brännare och bränsle i ena och första hjälpen i andra.
Jag är 193cm lång men med långa ben och kort rygg så ramen funkar riktigt bra för mig.
Stryktålig ryggsäck som man aldrig behöver vara rädd om.
 
Nu börjar jag bli nöjd med säcken. Kompisarna var iaf jäkligt avundsjuka 😊 Har fått på molleband på sidorna och framsidan och några molle väskor. Dessa är något små för ändamålen så dessa kommer bytas ut. Ett höftbärarbälte är oxå på plats. Knöt dit ett handtag av paracord, men det var sambon som bestämde färgen 😊
I den stora fickan på framsidan ligger vikbara koppar, kaffe, te och Oboy till hela familjen. I ena sidofickan ligger eldmaterial i olika former och i andra sidofickan ligger första förband, nödfilt och toapapper.
På framsidan sitter en hultafors skogsyxa, en vikbar såg och en mugg. På höftbärarbältet sitter handskarna fast.
I väskan finns kolpanna, vikbart grillgaller, en bushstove, regnponcho, morakniv, pannlampa, ett messkit samt paracord. På toppen har jag rullat in en filt i en presenning. Presenningen ska bytas ut till en tarp tids nog. IMG_20210221_121520.jpgIMG_20210221_121520.jpgIMG_20210221_121146.jpgI ryggen, mellan säcken och ramen sitter en vikbar sittdyna.
Jag tror jag har allt man kan behöva, iaf för dagsturer 😂
 
Jag har en LK35:a som jag använder på turer till grillplatsen. Har inte modifierat den annat än bytit ut bärremmarna mot Varustelekas och installerat bröstrem. Gillar denna säck eftersom den är rymlig och tar med lätthet allt som behövs för en dagstur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
michaelbarrett Tarp for Bushcraft Bushcraft 14
ålänning Bushcraft med barn Bushcraft 0
Joe Nice Kaffefilterhållare i farten Bushcraft 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...