Ryggsäck, 25-30 L med Nätventilation?

Hej, är ute efter en ny dagturssäck på ca 25-30 L. Hittar dock väldigt få i den viktklassen med ett bra ventilationssystem. Helst nätventilation. Har bara hittat två stycken modeller som passar mina kriterier.
Dessa är Osprey stratos och och Fjällräven friluft.
Känner ni till några fler?
Pris spelar ingen roll. Alla förslag är välkommna!

/ Rolf

Mammut Creon Light. Har funnits i 32- och 45-litersversion som nog fortfarande går att köpa, fast nu nu visar mammuts egen sida bara ett mellanting på 35 liter.

Jag har 32-an (som i praktiken är expanderbar till ca 45 l) och är väldigt nöjd. Konceptet liknar Osprey Exos, men lastöverföringen till höftbältet är bättre. Jag använder den till turer upp till 2 veckor (med tält, kök och all proviant), samt även till mer alpina turer med en hel del skrot, rep etc, så den blir redigt lastad ibland utan att förlora de fina bäregenskaperna - vilket jag upplevde att Exos gjorde, när lastvikten började närma sig 12-15 kg.

Bryr man dig mindre om vikten och mer om smidigheten och robustheten, kan man välja Creon Pro (30 eller 40 l), som till skillnad från Light har en x-formad ram, som hänger med i överkroppens rörelser (t ex vid klättring) utan att förlora i kontroll och lastöverföring.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Deuter har fran 20 liter till 50+10 liter
Jag har 32-litaren och 42-litaren, och kan val saga som sa att ventilationen fungerar relativt bra med gott avstand mellan natet och ryggsacken, men forvanta dig inga mirakel. Dessvarra sa innebar det ocksa att ryggen pa ryggsacken ar ganska bojd sa jag upplever det som relativt sma 32 respektive 42 litrar.

Dueter Futura
For ovrigt sa ar ryggsacken byggd som en tank, med rejala axelremmar och midjebalte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips