Ryggåstält i fjällen?

Det såg inte så dumt ut och det är klart att det funkar att använda i fjällen. Det har ju funnits en tid innan alla orkantåliga tunnel- och kupoltält.. Man behöver ju dock kanske ej slå upp tältet alltför exponerat på kalfjället.

/David

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ryggåstält tål väl inte vind sämre än kupol eller tunneltält? (Fast det där är ju inget ryggåstält, det är ju två sammakopplade pyramidtält:)

Nackdelen med ryggåstält är att det blir trångt inuti om det ska vara tillräckligt lågt och flackt för att tåla vinden.

(Och det fanns ju löst golv att köpa till om man vill ha.)

Fast för MTB-turer så tycker jag inte att ett sånt där tält är så vettigt. Detta eftersom den största vinsten med ett sånt där tält är att man kan använda teleskopstavar som tältstång (och som vandringsstavar). Då skulle jag nog satsa på nåt i stil med Akto (det finns liknande av andra tillverkare men jag minns inte vad de modellerna heter, vet faktiskt inte om de är billigare heller:). En båge bara och då får man mycket av tunneltältets ökade volym.

Tack för svaren!

Det är lite knepigt att hitta ett perfekt tält för ändamålet.

Vi är två personer som ska övernatta i det. Enligt planer kommer vi att tälta 10-14 dagar varav första veckan i skogsmiljö och senare delen i Jämtlandsfjällen.

Vårat krav på vikt: Inte under 2 kg!
Så jag tycker en Tarp verkar lovande, men ändå inte med tanke på att man ligger direkt på backen samt att det är öppet på sidorna. Ang. tältpinnar kan man säkert köpa ett par lågviktare och fästa på ryggsäcken vid färd.

Vi har även kollat på ett RP. Lightstar 2.1 från Northstar som håller måttet på både pris och vikt. 1,9 kg för 1800:-!
Men enligt lokala handlare är det förmodligen bara skräp med tanke på priset.

Jakten går vidare....
[Ändrat av bergholm 2004-03-26 kl 12:59]

avslutad210712

Gäst
bergholm; sa:
Men enligt lokala handlare är det förmodligen bara skräp med tanke på priset.

[Ändrat av bergholm 2004-03-26 kl 12:59]

Om handlaren säljer Hilleberg så förstår jag hans tankegång...

Obs klagar inte på Hilleberg utan säger bara att de inte är billiga (varken i inköp eller utförande)

"Stands up to insane weather conditions and can handle loads of wear and tear"

Bara när man läser sånt här så ställer jag mig frågande.

Såg ingen spec alls på rivstyrka eller dylikt. Men nog fungerar det ett tag i alla fall. Såtillvida det inte blir riktigt dåligt väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips